هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار، فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار و تهیهکنندگی مجید برزگر را به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای رقابت در آکادمی اسکار ۲۰۲۶ به اتفاق آراء انتخاب کرد.
فیلم سینمایی «ماه پنهان» در آخرین مراحل فنی قرار دارد.
ناصر شهریاری بازیگر توانخواه سینما و تلویزیون که این روزها در شرایط روحی مناسبی به سر نمیبرد از بیتوجهی اهالی سینما نسبت به وضعیتش گلایه کرد.
در آشفته بازار امروز سینمای ایران، فیلمهایی که دغدغه سینما و دغدغه جامعه را دارند، کمتر بخت آن را پیدا میکنند که به مرحله پیشتولید برسند و برخی از صاحبان قدرت در داخل کشور، تقصیر را متوجه فیلمسازان میکنند، میتوان به وضوح دید که آثار فیلمسازان ایرانی، به ویژه، آن دسته از فیلمهایی که با اتکا به حضور تهیهکنندگان مستقر در خارج از کشور ساخته شده است، نه تنها در جشنوارههای بینالمللی، که در جشنهای بزرگ صنعت سینما در سراسر دنیا هم نقش آفرینی کردهاند.
موزه سینما به بهانه زادروز ابراهیم حقیقی گفتوگویی از این هنرمند منتشر کرد.
بهروز افخمی گفت: پیشنهاد میدهم وزیر جدید ارشاد به عنوان اولین کارش، فیلم سینمایی «لباس شخصی» را از توقیف دربیاورد؛ او با این کار سینمای ایران در وضعیت تهاجمیتر و فعالتری قرار میدهد. در بخش دیگر برنامه هفت نیز، انتقادات تندی نسبت به بیتوجهی به افکار عمومی به ویژه در شرایط حساس منطقهای مطرح شد.
شبنم مقدمی موفق به کسب یک جایزه جهانی در رشته بهترین بازیگر مکمل زن از جشنواره «عشق» شد
فیلم «آه سرد» به کارگردانی ناهید صدیق سه جایزه اصلی جشنواره ریچموند را دریافت کرد.
محمود کلاری سینماگر پیشکسوت معتقد است: سینمای جوان و اکسپریمنتال که ذات و ماهیت آن تجربه است، جذابیتهای عجیب و غریبی دارد که شاید بعدها برای فیلمساز در سینمای حرفهای تکرار نخواهد شد.
بهروز شعیبی که این روزها «آغوش باز» را به عنوان یک کمدی درام روی پرده سینماها دارد، معتقد است: در سه سال گذشته یک سینمای نازل از ایران به دنیا معرفی شده و جریان بسیار بدی شکل گرفته است. این بزرگترین خیانت به سینمای ایران است چراکه از نظر کیفی و اعتبار، لطمه بزرگی وارد کرده است.
مسعود کرامتی باور دارد که آتیلا پسیانی واقعا دغدغه تئاتر داشت، تئاتر را میشناخت و تئاتری بود، ممکن است عدهای هم با نوع کاری آتیلا در تئاتر به لحاظ سلیقه خیلی موافق نبودند و حتی آن را دوست هم نداشتند، اما این موضوع اصلا اهمیت نداشت، چون قرار نیست همه آدمها سلیقه یکسانی داشته باشند.
با معرفی اعضای هیات داوران بخش فیلم های سینمایی بلند سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، فرآیند داوری این فیلم ها آغاز شد.
جلیل شعبانی، تهیهکننده باسابقه سینما بر اثر عارضه مغزی ۱۲ مهرماه از دنیا رفت.
سینمای ضدجنگ در ستایش صلح است، در ستایش گفتوگو، همدلی و انسانیت. همچنین در دفاع از انسان. اگر فیلمهای جنگی در ستایش میهنپرستی و قهرمانیهای جنگ هستند، فیلمهای ضدجنگ به وحشت و ویرانی حاصل از جنگ میپردازند.
دست خالی سینمای ایران برای معرفی اثری به اسکار، در غیاب اکران آثار شاخص و جولان فیلمهای کمدی نیز ترجیعبندی بود که پیش از مطرح شدن نام «در آغوش درخت»، بارها و بارها از سوی منتقدان مطرح شد تا بحران تولید آثار سینمایی در داخل کشور را بیشازپیش به رخ بکشد.
«مصائب شیرین ۲»، نشان میدهد ذهن، سلیقه و نگاه علیرضا داودنژاد برخلاف بسیاری از همنسلانش، جوان است.
فیلم تازه محسن امیریوسفی با نقشآفرینی رضا عطاران، زودتر از آنچه انتظار میرفت در رقابت گیشه، از نفس افتاد.
در میان خیل عظیمی از فیلمهای گیشهپسند (مثلا) کمدی که بعضاً بسیار ناامیدکننده نیز هستند و حتی خندهدار هم نیستند، «شهسوار» یک طنز نسبتاً خوشساخت و قابلاحترام به حساب میآید.
وقتی کمدی و درام با هم تلفیق میشود دیگر اتفاقات آن تلخی را ندارند اما موضوع همان حساسیت خودش را دارد، برای همین اتفاقی که در «آغوش باز» افتاده است، در واقع همان تهنشین و رسوبی بود که تلفیق قصه کنسرت و زوجهای مختلفی که با آن درگیر هستند و برای من تبدیل به گویش و لحن جدید شد.
یکی از بزرگترین کارگردانان تاریخ سینما از فیلم یکی از بهترین و یکتاترین مؤلفان سینمای ایران تعریف کرده است.
فیلمهای «تابستان همان سال» و «دختر برقی» به کارگردانی محمود کلاری و حسین قناعت به جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان راه یافتند.