«فراخوان» چهلوچهارمین جشنواره ملی فیلم فجر به دبیری منوچهر شاهسواری منتشر شد. بر اساس این فراخوان، فرصت ثبتنام فیلمهای متقاضی از روز شنبه ۱۷ آبان آغاز و تا ۲۵ آبان ماه ادامه خواهد داشت.
«دیدن این فیلم جرم است!» نخستین تجربه کارگردانی رضا زهتابچیان از جمله فیلمهای بخش نگاه نو سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر است؛ تجربهای که در طول جشنواره فیلم فجر درباره آن زیاد صحبت خواهد شد و شاید به نوعی بتوان آن را از جمله فیلمهای بحثبرانگیز جشنواره سی و هفتم توصیف کرد.
کارنامه سياوش اسعدي در طول سالها فعاليتش براي اهالي سينما و منتقدان بحثبرانگيز بوده است؛ آثاري مبتنيبر تجربهگرايي که مورد توجه انجمن منتقدان نيز قرار گرفت. سياوش اسعدي بعد از ساخت «جيببر خيابان جنوبي» سرگرم ساخت فيلمي به نام «سالتحويل» شد که به دلايل زیادی، از جمله نبود بودجه کافي نيمهکاره رها شد و بعد از آن نگارش فيلمنامه «درخونگاه» آغاز شد؛ تجربهاي مشترک به قلم سياوش اسعدي و نيما نادري که اقتباسی از نمايشنامه «يوبيتسومه» است که نيما نادري سالها پيش نوشت و به صحنه برد. سال گذشته «درخونگاه» به دليل ادامهدارشدن فيلمبرداري و تکميلنبودن مراحل فني فيلم به جشنواره فيلم فجر نرسيد و امسال در فهرست نهايي هيئت انتخاب جشنواره سيوهفتم فيلم فجر قرار گرفت.
مسعود بخشي بعد از هفت سال بار ديگر پشت دوربين قرار گرفت و يلدا را ساخت؛ فيلمي که قطعا از نگاه تجربهگرا و عميق کارگردانش به مسائل روز دور نيست؛ فيلمي که به گفته بخشي، بازگوکننده موضوعاتي مهم و انساني است. هرچند اين بار علي مصفا در مقام تهيهکننده و نه بازيگر در کنار مسعود بخشي قرار گرفته است و بايد ديد نتيجه همکاري مشترک آنها چه نمرهاي از نگاه اهالي رسانه و سينمايينويسان خواهد گرفت.
ژانر فیلم هم مانند فیلمنامه اش چند پاره است. حمال طلا با یک مقدمه اکشن شروع میشود، با کمدی گروتسک ادامه پیدا کرده و در پایان با یک ملودرام آبکی نیمه کاره رها می شود.
هانیه توسلی در اکران مردمی فیلم «ایده اصلی» ابراز امیدواری کرد که مردم از تماشای فیلم راضی بوده باشند.
د خون در مقایسه با ماجرای نیمروز، اثری قابل قبول است و نقاط قوت آن به نقاط ضعفش می چربد. رد خون از بسیاری جهات نتوانسته از ماجرای نیمروز سبقت بگیرد، ولی با این حال از بسیاری از فیلمهای جشنواره به مراتب جلوتر است.
نشست خبری فیلم «شبی که ماه کامل شد» با حضور نرگس آبیار(کارگردان)، محمد حسین قاسمی(تهیه کننده)، هوتن شکیبا، شبنم مقدمی، فرشته صدر عرفایی، پدرام شریفی، امین میری، آرمین رحیمان (بازیگران)، سامان لطفیان(مدیر فیلمبرداری)، حمید نجفی راد (تدوین گر)، با اجرای حمیدرضا مدقق برگزار شد.
رامبد جوان درباره نحوه همکاری با محمد شایسته و پروژه گفت: تصمیم گرفتیم پول بگذاریم روی هم چهار فیلم بسازیم که پول مان نرسید و سه فیلم ساختیم.
نشست خبری فیلم «خون خدا» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
داستانی که به یک عاشقانه ناآرام می ماند. ابتدا همه چیز خوب و خوش و در ادامه به تدریج همه چیز رنگ می بازد و با موج شدیدی از خشونت، ترس، اضطراب و وحشت همراه خواهیم شد که شکل پرداخت سینمایی آن، فیلم را به کامل ترین فیلم نرگس آبیار تبدیل کرده است.
“مسخرهباز” یک فیلم تجربی متفاوت است که به پشتوانه سابقه تئاتری کارگردانش، از حیث محدودیت لوکیشن کاملا به یک نمایش شباهت دارد که مدیوم سینما و تقطیع نماها به آن وارد شدهاست.
بنفشه افریقایی، یک فیلم انسانی است، آرام، لطیف و با حالِ خوش. بدون داد و فریاد و عصبیت. فیلم بر پایه یک موقعیت انسانی کمیاب، دشوار و پیچیده بنا شده که کاراکترها به آن دچار میشوند.
(قصر شیرین) بازگشتی مقتدر از رضا میرکریمی به سینمای داستانگو است با اجزای هنرمندانه و ظریف ، از فیلمنامه ای به شدت استاندارد تا بازی های کنترل شده و در راس آن بازی های اعجاب انگیز دو کودک فیلم .
دنیای ناگهان درخت دنیایی درهم آمیزی شده با یاس و امیدواری است. جهانی پیرامون رفتن و ماندن و بینابین نیستی و زندگی است. دنیایی آکنده از عشقها، انتظارها، دلواپسی ها، نومیدی ها و دلتنگی ها.
بعد از فیلم های اخیر میرکریمی قصر شیرین یک تجربه ی امیدوارانه است. یک فیلم جاده ای خوش ریتم و چشم نواز که می رود تا خاطره ی خوب “خیلی دور خیلی نزدیک” را تا حدی دوباره زنده کند.
قصر شیرینی که میرکریمی امسال بنا کرده یک سر و گردان بالاتر از کارهای پیشین اوست و حتی یک سکانس یا دیالوگ اضافی در فیلم دیده نمیشود.
«مسخرهباز» همایون غنیزاده ماکتی است از مختصات یک تئاتر که روی پرده سینما میرود اما فیلم نیست.
زینب تقوایی تهیه کننده فیلم سینمایی «سمفونی نهم» توضیحاتی درباره برخی از صحنههای نامتعارف این فیلم ارائه داد.
علیرضا داودنژاد یادداشتی را درباره فیلم سینمایی قسم ساخته محسن تنابنده نوشت.
سیروس الوند گفت: فیلم "تختی" با صداقت ساخته شده و به یک شبهه قدیمی در مورد مرگ جهان پهلوان تختی پایان داده است.