شنبه , ۷ مهر, ۱۴۰۳
جشنواره فیلم فجر | صفحه 4
جشنواره فیلم فجر نه اعتباری برای سینمای ایران باقی گذاشته، نه افراد معتبر را در این صنف، ماندگار می کند یکشنبه 22 بهمن 1402 16:01
جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر نه اعتباری برای سینمای ایران باقی گذاشته، نه افراد معتبر را در این صنف، ماندگار می کند

آنچه در سال‌های اخیر شاهد هستیم چیزی جز افول رو به فزون سینما و فیلم‌های حاضر در جشنواره نیست.

نقد فیلم «احمد»، خرده‌پیرنگ‌های خنثی و ساده‌انگارانه یکشنبه 22 بهمن 1402 15:51
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «احمد»، خرده‌پیرنگ‌های خنثی و ساده‌انگارانه

فیلمنامه «احمد» با فقر خرده پیرنگ‌های درگیرکننده روبرو است. موقعیت‌های نیم‌بندی که از منظر فضاسازی احساسی و خروجیِ مفهومی بسیار ساده‌انگارانه پرداخت شده و نمی‌تواند به قهرمان فیلم و در مجموع به کلیت اثر کمک کند.

«صبح اعدام »دفاع بود یا تخریب؟ یکشنبه 22 بهمن 1402 15:44
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«صبح اعدام »دفاع بود یا تخریب؟

فیلم می خواست سبک اوپنهایمر پیدا کند یا آن سکانس های بسته و پر دیالوگش که سعی می کرد بهره مند از ۱۲ مرد خشمگین باشد اما به شدت افتضاح بود.

فیلم جدید سروش صحت کپی از کار درآمد؟! یکشنبه 22 بهمن 1402 00:25
جشنواره فیلم فجر

فیلم جدید سروش صحت کپی از کار درآمد؟!

نظر یکی از روزنامه نگاران درباره فیلم سروش صحت را بخوانید.

درباره فیلم نبودنت؛ زنی که بار نبودن را به دوش می‌کشد یکشنبه 22 بهمن 1402 00:09
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم نبودنت؛ زنی که بار نبودن را به دوش می‌کشد

آنچه فیلم «نبودنت» را قوام می‌بخشد؛ نوع نگاه فیلم‌نامه‌نویسان این کار به دو جنس زن و مرد است. نگاهی که برخلاف دیدگاهی است که در جامعه رواج دارد. اصولا در پیرامونمان وقتی زنی به هر دلیل تنها می‌شود.

«تمساح خونی» رکوردار سانس فوق‌العاده شد یکشنبه 22 بهمن 1402 00:01
جشنواره فیلم فجر

«تمساح خونی» رکوردار سانس فوق‌العاده شد

فیلم سینمایی «تمساح خونی» با بالاترین سانس فوق‌العاده رکورددار پرمخاطب‌ترین فیلم جشنواره فیلم فجر شد.

رکوردداران نامزدی سیمرغ؛ از غیبت سروش صحت تا پیشتازی متفاوت جواد عزتی و بهروز افخمی شنبه 21 بهمن 1402 23:39
جشنواره فیلم فجر

رکوردداران نامزدی سیمرغ؛ از غیبت سروش صحت تا پیشتازی متفاوت جواد عزتی و بهروز افخمی

فیلم «مجنون»، «تابستان همان سال» و «پرویزخان» رکوردداران نامزدی در جشنواره فیلم فجر امسال شدند.

نامزدهای دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر معرفی شدند شنبه 21 بهمن 1402 23:30
جشنواره فیلم فجر

نامزدهای دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

نامزدهای بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اعلام شدند.

درباره فیلم دست ناپیدا؛ سوژه نابی که شهید شد شنبه 21 بهمن 1402 17:17
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم دست ناپیدا؛ سوژه نابی که شهید شد

فیلم «دست ناپیدا» آخرین ساخته انسیه شاه حسینی تنها زن فیلمساز این دوره جشنواره فجر پس از سالها دوری از سینماست. سوژه فیلم تازه است اما کارگردان در عمل آنچنان که باید از این سوژه ناب استفاده نمی‌کند.

نگاهی به فیلم آبی روشن؛ بازگشتی به سینمای قصه‌گو شنبه 21 بهمن 1402 17:13
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم آبی روشن؛ بازگشتی به سینمای قصه‌گو

«آبی روشن» جنس دیگری از سینما است، بابک خواجه پاشا در دومین فیلمش وجوه دیگری از توانایی‌هایش در عرصه کارگردانی را به رخ می‌کشد و بازگشتی به سینمای قصه‌گو داشته است.

درباره فیلم «پروین»؛ وقتی ذوق هنری شاعر را نمی‌بینیم شنبه 21 بهمن 1402 17:06
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «پروین»؛ وقتی ذوق هنری شاعر را نمی‌بینیم

محمدرضا ورزی در فیلم «پروین» بیش از آن‌که به روح لطیف و ذوق هنری پروین اعتصامی نزدیک شود، سراغ جنبه عمومی زندگی او می‌رود.

نقد فیلم «باغ کیانوش»؛ ثمرات یک طراحی درست شنبه 21 بهمن 1402 17:00
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «باغ کیانوش»؛ ثمرات یک طراحی درست

باغ کیانوش» توانست به مدد یک طراحی درست، به روند داستانی مهیجی برسد که جذابیت‌های بسیاری را برای طیف‌های مختلف مخاطب دارد.

درباره فیلم پرویز خان؛ ناکارآمدی قهرمان در تقابل با فضاهای مستعد شنبه 21 بهمن 1402 16:57
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم پرویز خان؛ ناکارآمدی قهرمان در تقابل با فضاهای مستعد

«پرویزخان» برخلاف آن‌چه انتظار می‌رفت، فیلم موقعیت است و نمی‌تواند قهرمان خود را در تقابل با فضاهای داستانی متعدد، کنش‌مند نشان دهد.

درباره فیلم بی‌بدن؛ بودن یا نبودن، مساله این است شنبه 21 بهمن 1402 16:50
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم بی‌بدن؛ بودن یا نبودن، مساله این است

فیلم «بی بدن» یکی از فیلم‌های خوب جشنواره فجر است. شاید این فیلم از معدود آثار سینمایی باشد که نقش نویسنده پررنگ ترین است.

نقد فیلم نپتون؛ روزمرگی‌های آدم‌های روزمره خیالی شنبه 21 بهمن 1402 16:47
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم نپتون؛ روزمرگی‌های آدم‌های روزمره خیالی

گویی سازندگان فیلم «نپتون» فراموش کردند که باید فیلم بسازند و قرار نیست با چند گوشه و کنایه و ایهام و اشاره داستان را پیش ببرند. در این فیلم از هنر بازیگری هم، هیچ خبری نیست.

نگاهی به فیلم «شکار حلزون»؛ تکرار سیمای آدم‌هایی در همین حوالی شنبه 21 بهمن 1402 16:30
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «شکار حلزون»؛ تکرار سیمای آدم‌هایی در همین حوالی

انسان‌های زجر کشیده و آسیب دیده از زمین و زمان به اندازه کافی بر پرده نقره‌ای ظهور و بروز داشته و برای مخاطب سینما آشنا هستند و فقط یک فیلمساز «جسور» می‌تواند در نخستین تجربه کارگردانی خود چنین انسان‌هایی را بازآفرینی کند.

نگاهی به فیلم «میرو»؛ یک پیام ارزشمند و دیگر هیچ! شنبه 21 بهمن 1402 16:26
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «میرو»؛ یک پیام ارزشمند و دیگر هیچ!

میرو از آن دسته آثاری است که پیام ارزشمند و محترمی در دل خود داشته اما در به تصویر کشیدن آن به زبان سینما موفق نبوده و به همین خاطر هم تاثیرگذاری لازم را ندارد.

درباره فیلم نپتون؛ روایتی دیگر از ماجرای زن و مدرنیته شنبه 21 بهمن 1402 16:21

درباره فیلم نپتون؛ روایتی دیگر از ماجرای زن و مدرنیته

افسانه بی‌منطق و مسئولیت گریز فیلم نپتون گرفتار وضعیت طاهره به همین سادگی است اما روش دیگری را برای مقابله با مشکلات خود انتخاب کرده است.

نگاهی به فیلم «بهشت تبهکاران»؛ روایتی کند و کسل کننده از یک پرونده جذاب شنبه 21 بهمن 1402 15:40
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «بهشت تبهکاران»؛ روایتی کند و کسل کننده از یک پرونده جذاب

سال‌های پایانی دهه بیست تا نیمه دهه سی، سال‌هایی سرشار از حادثه و اتفاق‌های مهم است که هر یک از آنها می‌تواند دستمایه تولید چند فیلم و سریال شود.

نگاهی به فیلم «ملکه آلیشون»؛ این کپی برابر اصل نیست شنبه 21 بهمن 1402 15:35
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «ملکه آلیشون»؛ این کپی برابر اصل نیست

با احتساب گذر ۱۰ ساله از فیلم ملکه آلیشون، کارگردان اثر تلاشی قابل تقدیر داشته و می‌توان با حمایت از وی و دیگر استعدادها، به سینمای کودک جانی تازه بخشید و از خلق آثار سفارشی با کودک، به تولید فیلم‌هایی برای کودک و نوجوان رسید.