چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با معرفی برندگان سیمرغ بلورین به ایستگاه پایانی رسید.
در این دوره از جشنواره ایدههای چشمگیری میبینیم و سینما اساسا قصهگوتر از دورههای قبل شده اما بهجز چند مورد خاص، ضعف شدید کارگردانی هنوز وجود دارد.
معتقدم خیلی زودتر باید فیلم یا سریالی درباره شهید محمد بروجردی ساخته میشد. او زندگی دراماتیکی داشته است که از همان نوجوانی آغاز میشود. او خیلی زود متوجه میشود گمشدهای دارد و دنبال آن میگردد.
ما سعی داشتیم با زاویه دیگری به خردهداستان این فیلم نگاه کنیم. با کلیشههایی که مربوط به زیست جنوب شهری بود مساله داشتم. در فیلمهای دیگر یا یک نوع نگاه متفاوتی زیست جنوبشهری، فقط رویکرد و رفتار آنها را میدیدیم. سعی کردم در چند سکانسی که به آن محلهها میرویم نگاه دیگری داشته باشم، تعریف دیگری از این آدمها داشته باشم و شخصیت دیگری از آنها را نشان دهیم.
در ثلث پایانی فیلم، مخاطب متوجه گرایش این شخصیت به سازمان میشود. سکانس مذکور در اجرا هم موفق بوده است اما زمینهچینیهای لازم برای این امر ابدا کافی نبوده است. طوریکه مخاطب حتی شاید حس کند شخصیت دچار یک جنون ناگهانی شده است.
نشستهای خبری جشنواره فیلم فجر با تمام حواشی و نقایصی که دارد، محلی برای تبادل نظر و ارائه اطلاعات راجعبه آثار سینمایی حاضر در این رویداد فرهنگی است. مهمترین عرصه برای تبلیغ و برجستهسازی یک اثر سینمایی در اختیار فیلمسازان و اهالی سینما قرار میگیرد تا با روشهای مختلف رسانهای، زمینههای آشنایی علاقهمندان به سینمای ایران فراهم شود. با این حال این فضای رسانهای محلی برای منازعات و جدلهای لفظی شده است که حتی سرنوشت نمایش یک فیلم را هم مختل کرده است.
نشستهای خبری جشنواره فیلم فجر بهعنوان یکی از مهمترین و جنجالیترین بخشهای جشنواره شناخته میشوند. اینکه رویکرد این نشستها چه باید باشد و الان چه هست جای بحث و جدلهای زیادی است. نشستهای خبری درحقیقت بستری هستند تا اهالی رسانه و سینما درباره یک اثر سینمایی صحبت کنند.
حمیدرضا مدقق معتقد است: «نشست خبری جای نقد نیست، نشست خبری اسم خود را دارد و آمدهایم اطلاعات و خبر کسب کنیم.»
سازندگان فیلم «اتاقک گلی» با اشاره به اینکه در حین ساخت فیلم در برخی مناطق به دلایل امنیتی با محدودیتهایی روبرو بودند بیان کردند که برخی ایرادهای فیلم بخاطر شرایط خاص و همزمانی با التهابات اخیر کشور بود بنابراین موارد غلوآمیز فیلم اصلاح خواهد شد.
هادی مقدم دوست معتقد است که «عطرآلود» یک تجربه جدید در دنیای سینماست و این فیلم حال درونی آدمها را نشان میدهد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی ضمن اشاره به یادداشت اخیر روحالله سهرابی تأکید کرد مسیر فعالیت در سینمای ایران برای همه آنها که قواعد جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند، باز است.
فیلم سینمایی «وابل» که قرار بود امروز در سینماهای مردمی به نمایش دربیاید، به اکران مردمی نرسید.
سازندگان فیلم «هایپاور» درباره برخی انتقادها از مسلح نبودن هواپیمای این فیلم جنگی به هزینههای بالای استفاده از تجهیزات نظامی اشاره کردند، از جمله یک باک بنزین که بیش از ۱۰۰ میلیون خرج دارد.
فیلم «گلهای باوارده» به صورت اختصاصی برای دو وزیر ارشاد و نفت و جمعی از مدیران جشنواره اکران شد.
فیلمبردار فیلم سینمایی «در آغوش درخت» گفت: این فیلم سینمایی در ستایش و اهمیت خانواده است؛ اینکه باید قدر داشتهها را به دلیل اینکه همیشه فرصت نگه داشتن نعمتها نیست، بیشتر دانست.
یک خصلت بزرگ بچه ها این است که نگران فردا نیستند و هر آنچه که در چنته دارند برای زندگی امروزشان هزینه می کنند. بنابراین همواره باید از کودکان آموخت.
"شماره ۱۰" یک فیلم فرار و گریز دفاع مقدسی است که کمتر در سینمای ایران دیده میشود. خط روایت، قصه فیلم، بازیها و طراحی صحنه و لباس یکدستی خوبی برای یک فضای تیره و تار و گریز از زندان شکل بخشیده است که هدف مهمی را در پایان دنبال میکند.
پدرام پورامیری و حسین امیری دوماری فیلمسازان جوان سینمای ایران در دومین تجربه کارگردانی مشترکشان به سراغ روایت قصهای چندلایه و پرتعلیق رفتهاند.
در این یادداشت نقدی بر فیلم "چرا گریه نمی کنی" به نویسندگی و کارگردانی علیرضامعتمدی و تهیهکنندگی رضا محقق را میخوانید.
دو علت اصلی در این فیلم که مانع از ارتقای سطح کیفی هوک و علت قرار نگرفتن این فیلم در لیست اندک فیلمهای قابلقبول ورزشی ایران میشود، فقدان سکانسهای قابلقبول و تکنیکی ورزشی و مبارزات بوکس و فقدان درام و داستان پرچالش و تماشایی است.
«کت چرمی» از منظر داستانی و نوع نگاه کارگردانش به موضوع، کوشیده تفاوتهای قابل لمسی را هم با «مرد بازنده» داشته باشد.