شنبه , ۱ شهریور, ۱۴۰۴
جشنواره فیلم فجر | صفحه 50
برگزیدگان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر

برگزیدگان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر

چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با معرفی برندگان سیمرغ بلورین به ایستگاه پایانی رسید.

تیم امید سینما پنجشنبه 20 بهمن 1401 01:15
جشنواره امسال پر از استعدادهای جدید با آثار متوسط بود، مدیریت سینما با این استعدادها چه می‌کند؟

تیم امید سینما

در این دوره از جشنواره ایده‌های چشمگیری می‌بینیم و سینما اساسا قصه‌گوتر از دوره‌های قبل شده اما به‌جز چند مورد خاص، ضعف شدید کارگردانی هنوز وجود دارد.

غریب؛ نمایش یک الگو برای مدیریت مشکلات امروز پنجشنبه 20 بهمن 1401 01:12
محمدحسین لطیفی، کارگردان فیلم سینمایی:

غریب؛ نمایش یک الگو برای مدیریت مشکلات امروز

معتقدم خیلی زودتر باید فیلم یا سریالی درباره شهید محمد بروجردی ساخته می‌شد. او زندگی دراماتیکی داشته است که از همان نوجوانی آغاز می‌شود. او خیلی زود متوجه می‌شود گمشده‌ای دارد و دنبال آن می‌گردد.

قهرمان کت چرمی از جنس مردم است پنجشنبه 20 بهمن 1401 01:04
کارگردان «کت چرمی» :

قهرمان کت چرمی از جنس مردم است

ما سعی داشتیم با زاویه دیگری به خرده‌داستان‌ این فیلم نگاه کنیم. با کلیشه‌هایی که مربوط به زیست جنوب شهری بود مساله داشتم. در فیلم‌های دیگر یا یک نوع نگاه متفاوتی زیست جنوب‌شهری، فقط رویکرد و رفتار آنها را می‌دیدیم. سعی کردم در چند سکانسی که به آن محله‌ها می‌رویم نگاه دیگری داشته باشم، تعریف دیگری از این آدم‌ها داشته باشم و شخصیت دیگری از آنها را نشان دهیم.

درباره فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا»؛ یک پرتره هدر‌رفته پنجشنبه 20 بهمن 1401 00:43
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا»؛ یک پرتره هدر‌رفته

در ثلث پایانی فیلم، مخاطب متوجه گرایش این شخصیت به سازمان می‌شود. سکانس مذکور در اجرا هم موفق بوده است اما زمینه‌چینی‌های لازم برای این امر ابدا کافی نبوده است. طوری‌که مخاطب حتی شاید حس کند شخصیت دچار یک جنون ناگهانی شده است.

کدام نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر جنجالی شدند؟؛ صندلی‌های داغ بیرون از سالن سینما پنجشنبه 20 بهمن 1401 00:35

کدام نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر جنجالی شدند؟؛ صندلی‌های داغ بیرون از سالن سینما

نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر با تمام حواشی و نقایصی که دارد، محلی برای تبادل نظر و ارائه اطلاعات راجع‌به آثار سینمایی حاضر در این رویداد فرهنگی است. مهم‌ترین عرصه برای تبلیغ و برجسته‌سازی یک اثر سینمایی در اختیار فیلمسازان و اهالی سینما قرار می‌گیرد تا با روش‌های مختلف رسانه‌ای، زمینه‌های آشنایی علاقه‌مندان به سینمای ایران فراهم شود. با این حال این فضای رسانه‌ای محلی برای منازعات و جدل‌های لفظی شده است که حتی سرنوشت نمایش یک فیلم را هم مختل کرده است.

نشست‌های خبری جشنواره فجر چگونه برگزار شود؟؛ اول فیلم را ببینید، بعد سوال کنید پنجشنبه 20 بهمن 1401 00:31

نشست‌های خبری جشنواره فجر چگونه برگزار شود؟؛ اول فیلم را ببینید، بعد سوال کنید

نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین بخش‌های جشنواره شناخته می‌شوند. اینکه رویکرد این نشست‌ها چه باید باشد و الان چه هست جای بحث و جدل‌های زیادی است. نشست‌های خبری درحقیقت بستری هستند تا اهالی رسانه و سینما درباره یک اثر سینمایی صحبت کنند.

نشست خبری جای کسب خبر است؛ نقد کردن زمان اکران فیلم پنجشنبه 20 بهمن 1401 00:28

نشست خبری جای کسب خبر است؛ نقد کردن زمان اکران فیلم

حمیدرضا مدقق معتقد است: «نشست خبری جای نقد نیست، نشست خبری اسم خود را دارد و آمده‌ایم اطلاعات و خبر کسب کنیم.»

تاثیر التهابات جامعه بر ساخت «اتاقک گلی» چهارشنبه 19 بهمن 1401 23:52
سازندگان فیلم در جشنواره فجر مطرح کردند

تاثیر التهابات جامعه بر ساخت «اتاقک گلی»

سازندگان فیلم «اتاقک گلی» با اشاره به اینکه در حین ساخت فیلم در برخی مناطق به دلایل امنیتی با محدودیت‌هایی روبرو بودند بیان کردند که برخی ایرادهای فیلم بخاطر شرایط خاص و همزمانی با التهابات اخیر کشور بود بنابراین موارد غلوآمیز فیلم اصلاح خواهد شد.

روایت حال درونی آدم‌ها در دومین فیلم بلند یک فیلم نامه نویس سربه زیر چهارشنبه 19 بهمن 1401 23:48

روایت حال درونی آدم‌ها در دومین فیلم بلند یک فیلم نامه نویس سربه زیر

هادی مقدم دوست معتقد است که «عطرآلود» یک تجربه جدید در دنیای سینماست و این فیلم حال درونی آدم‌ها را نشان می‌دهد.

راه بازگشت حتی برای بازیگران کشف حجاب کرده باز است چهارشنبه 19 بهمن 1401 23:06
محمد خزاعی

راه بازگشت حتی برای بازیگران کشف حجاب کرده باز است

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی ضمن اشاره به یادداشت اخیر روح‌الله سهرابی تأکید کرد مسیر فعالیت در سینمای ایران برای همه آن‌ها که قواعد جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند، باز است.

«وابل» هم به اکران مردمی «فجر» نرسید چهارشنبه 19 بهمن 1401 23:02

«وابل» هم به اکران مردمی «فجر» نرسید

فیلم سینمایی «وابل» که قرار بود امروز در سینماهای مردمی به نمایش دربیاید، به اکران مردمی نرسید.

چرا هواپیماهای جنگی این فیلم مسلح نبودند؟ چهارشنبه 19 بهمن 1401 22:45
در نشست «های پاور» مطرح شد:

چرا هواپیماهای جنگی این فیلم مسلح نبودند؟

سازندگان فیلم «های‌پاور» درباره برخی انتقادها از مسلح نبودن هواپیمای این فیلم جنگی‌ به هزینه‌های بالای استفاده از تجهیزات نظامی اشاره کردند، از جمله یک باک بنزین که بیش از ۱۰۰ میلیون خرج دارد.

اکران اختصاصی برای وزیر نفت/ کارگران جایی در کنار وزیر نداشتند! چهارشنبه 19 بهمن 1401 22:40

اکران اختصاصی برای وزیر نفت/ کارگران جایی در کنار وزیر نداشتند!

فیلم «گل‌های باوارده» به صورت اختصاصی برای دو وزیر ارشاد و نفت و جمعی از مدیران جشنواره اکران شد.

«در آغوش درخت» در ستایش خانواده است/ ۲۰ روز در رودخانه‌های سرد ارومیه کار کردیم چهارشنبه 19 بهمن 1401 20:13

«در آغوش درخت» در ستایش خانواده است/ ۲۰ روز در رودخانه‌های سرد ارومیه کار کردیم

فیلمبردار فیلم سینمایی «در آغوش درخت» گفت: این فیلم سینمایی در ستایش و اهمیت خانواده است؛ اینکه باید قدر داشته‌ها را به دلیل اینکه همیشه فرصت نگه داشتن نعمت‌ها نیست، بیشتر دانست.

«کاپیتان»؛ بخشش کودکانه برای زیستن مومنانه چهارشنبه 19 بهمن 1401 20:09
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«کاپیتان»؛ بخشش کودکانه برای زیستن مومنانه

یک خصلت بزرگ بچه ها این است که نگران فردا نیستند و هر آنچه که در چنته دارند برای زندگی امروزشان هزینه می کنند. بنابراین همواره باید از کودکان آموخت.

 نگاهی به چهارشنبه 19 بهمن 1401 20:04
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به "شماره ۱۰"؛ آزاده‌ای که به زندان بازمی‌گردد

"شماره ۱۰" یک فیلم فرار و گریز دفاع مقدسی است که کمتر در سینمای ایران دیده می‌شود. خط روایت، قصه فیلم، بازی‌ها و طراحی صحنه و لباس یکدستی خوبی برای یک فضای تیره و تار و گریز از زندان شکل بخشیده است که هدف مهمی را در پایان دنبال می‌کند.

 نگاهی به فیلم «یادگار جنوب»؛ بازنده تنهاست! چهارشنبه 19 بهمن 1401 19:57
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «یادگار جنوب»؛ بازنده تنهاست!

پدرام پورامیری و حسین امیری دوماری فیلم‌سازان جوان سینمای ایران در دومین تجربه کارگردانی‌ مشترک‌شان به سراغ روایت قصه‌ای چندلایه و پرتعلیق رفته‌اند.

نگاهی به فیلم «چرا گریه نمی‌کنی»؛ تصویر شکوه زوال در طبقه شبه روشنفکر چهارشنبه 19 بهمن 1401 19:49
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «چرا گریه نمی‌کنی»؛ تصویر شکوه زوال در طبقه شبه روشنفکر

در این یادداشت نقدی بر فیلم "چرا گریه نمی کنی" به نویسندگی و کارگردانی علیرضامعتمدی و تهیه‌کنندگی رضا محقق را می‌خوانید.

نگاهی به فیلم چهارشنبه 19 بهمن 1401 19:44
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم "هوک"؛ فیلمی سرشار از موقعیت‌های ازدست‌رفته و ناقص

دو علت اصلی در این فیلم که مانع از ارتقای سطح کیفی هوک و علت قرار نگرفتن این فیلم در لیست اندک فیلم‌های قابل‌قبول ورزشی ایران می‌شود، فقدان سکانس‌های قابل‌قبول و تکنیکی ورزشی و مبارزات بوکس و فقدان درام و داستان پرچالش و تماشایی است.

نگاهی به فیلم چهارشنبه 19 بهمن 1401 19:40
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم "کت چرمی"؛ فاصله از یک تریلر سیاه پلیسی و برجسته کردن سویه‌های اجتماعی

«کت چرمی» از منظر داستانی و نوع نگاه کارگردانش به موضوع،‌ کوشیده تفاوت‌های قابل لمسی را هم با «مرد بازنده» داشته باشد.