چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با معرفی برندگان سیمرغ بلورین به ایستگاه پایانی رسید.
قصه «هفت بهارنارنج» که هیچ چیز پنهانی با مخاطب ندارد و خیلی رو، مقابل چشم او در جریان قرار دارد، درواقع یک داستان کوتاه خوب و انگار از جنس یک نمایشنامه بوده که همین الان هم امکان اجرا روی صحنه تئاتر را تمام و کمال دارد، منتها سازندگان آن با بهرهگیری از برخی امکانات تصویری، آنرا به قالب یک فیلم سینمایی درآوردهاند.
«کمال بن وناس» استاد ادبیات و سینمای فرانسه در تونس از تالارهای موزه سینما بازدید کرد و از غرفه عباس کیارستمی شگفت زده شد.
ششمین روز جشنواره بینالمللی فیلم فجر تحت تاثیر یک اظهارنظر حاشیهساز در برنامه تلویزیونی هفت و شیوه عجیب و پرسشبرانگیز برپایی برنامههای بخش بینالملل به پایان رسید.
نخستین ساخته بلند سینمایی «لیلی عاج» را نباید با فرمول رایج محک آثاری در گونههای دفاع مقدس یا مقاومت سنجید.
ساخته جدید علیرضا معتمدی ایده و سوژه جالب و منحصر به فردی در سینمای ایران دارد. گریه کردن یا نکردن مساله این است، گریه کردن به عنوان یکی از راه های مؤثر تخلیه احساسات برای حفظ سلامت روحی و روانی انسان از اهمیت بسیاری برخوردار است.
فیلمنامه «هوک» یک فیلمنامه استاندارد و آکادمیک است که به تماشاگر اجازه میدهد تا انتهای فیلم قصه را دنبال کند. اما فیلم از موقعیتهایی ضربه میخورد که توسط فیلمساز زیست نشده اند؛ از رینگ بوکس گرفته تا مهمانی شبانه دلال فیلم.
«کت چرمی» به لحاظ فیلمنامه و منطق روایی ضعف هایی دارد اما موضوع ملتهب و جسورانه ای که دستمایه قرار داده است در نحوه روایت جهان کارگردان، به درستی پیش میرود و چفت و بستها روی کاغد به خوبی شکل گرفته و برای یک فیلمساز اول، یک قدم مثبت محسوب میشود.
کارگردان فیلم «روایت ناتمام سیما» با اشاره به اینکه فیلمش تحت تاثیر برخی روایتگری ها و حاشیه ها در فضای مجازی بوده است گفت: من هیچ ادعایی در سینما ندارم و همین که مخاطب سالن را ترک نکند کار بزرگی کرده ام.
کارگردان فیلم اولی «هفت بهار نارنج» که قصد دارد دیگر فیلم نسازد و بیشتر بر روی حرفه همیشگیاش فیلمبرداری متمرکز باشد گفت: زندگی شخصی علی نصیریان و رابطه او با همسرش که چند سال قبل از دنیا رفت، در همکاری این بازیگر با این فیلم تاثیرگذار بوده است.
سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی از سینماهای مردمی میزبان جشنواره فیلم فجر به ارائه توضیحاتی درباره وضعیت استقبال مردمی از آثار حاضر در این رویداد پرداخت.
محمدحسین مهدویان که رکورد حضور مستمر در هفت دوره پیاپی جشنواره فیلم فجر را در کارنامه خود دارد، امسال در دو فیلم از کارگردانان فیلماولی بهعنوان مشاور کارگردان حضور داشته است.
«کت چرمی» فیلمی نیست که عموم مخاطبان به آن روی خوش نشان ندهند؛ مخصوصا در دورانی که فیلمهای با قهرمانهای عصیانگر، ساختارشکن و تا حدودی خشن، در جهان و از جمله در ایران با اقبال روبهروست.
برنامه دومین روز نمایش فیلمهای بخش بینالملل در سینمای رسانه (پردیس ملت) در حالی یک ساعت قبل از آغاز نمایش فیلم اعلام شده که قرار است فیلم «شهر خاموش» احمد بهرامی به نمایش درآید.
ابوالقاسم طالبی، فیلمساز «قلادههای طلا» در برنامه «هفت» به تمسخر سینماگران زن میپردازد و عبارت زنندهای را در مورد بانوان سینماگر به کار می برد.
جو پرالتهاب و تب و تاب همیشگی فضای سینما، گویا آنچنان بر برخی سازندگان فیلمها و حاضران جشنواره فیلم فجر تاثیر گذاشته است که آن را به فضای ویژهبرنامه سینمایی تلویزیون هم تسری میدهند. نمود بیرونی این فضا را در برنامه اخیر «هفت» میتوان مشاهده کرد. در برنامه شامگاه گذشته، فارغ از فضای موجود این برنامه، حرفهایی آن هم بدون هیچگونه اعمال کنترلی از سوی مجری رد و بدل شد، که در وهله نخست این پرسش را به ذهن متبادر میکرد: آیا اساسا از منظر علوم ارتباطات، چنین محتوایی در چهارچوب استانداردهای یک رسانه تصویریِ فراگیر و سراسری قرار میگیرد؟
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با حضور در بنیاد سینمایی فارابی و بعد از تماشای فیلم «روایت ناتمام سیما» درباره عملکرد فارابی در حوزه تولید بیان کرد: توجه به فیلم اولیها در حوزههای کارگردانی، بازیگری و همینطور سایر مشاغل سینمایی در آثار بنیاد سینمایی فارابی اهمیت زیادی دارد.
روابط عمومی جشنواره فیلم فجر عصر ۱۷ بهمن ماه از آغاز اکران فیلمهای بخش بازار این رویداد در سالن شماره ۴ خانه جشنواره (سالن همایشهای برج میلاد) خبر داد.
یکی از امیدهای جشنواره چهل و یکم فیلم فجر، توقعها را فراهم نکرد.
نخستین تیزر فیلم سینمایی «یادگار جنوب» به کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری و تهیهکنندگی مجتبی رشوند رونمایی شد.
دومین ساخته سینمایی حسین دوماری و پدرام پورامیری، نسبت به فیلم نخستشان (جاندار)، چند گام به عقب محسوب میشود.