«فراخوان» چهلوچهارمین جشنواره ملی فیلم فجر به دبیری منوچهر شاهسواری منتشر شد. بر اساس این فراخوان، فرصت ثبتنام فیلمهای متقاضی از روز شنبه ۱۷ آبان آغاز و تا ۲۵ آبان ماه ادامه خواهد داشت.
به گفته یک منتقد فیلم سینمایی «هوک» نوعی ناهمگونی داشت اما در انتها با لبخند رضایت مخاطب همراه بود.
خیلی عجیب نیست که وقتی نام خانوادگی نویسنده و کارگردان فیلم، «ریگی» است، تعصبی به زادگاه خود داشته باشد و قصه در جغرافیا و فرهنگ سیستان و بلوچستان بگذرد. اتفاقا این خیلی هم ارزشمند است، نه تنها به دلیل توجه به یک منطقه محروم و البته مغفول در سینمای ایران، بلکه بیشتر بهخاطر تنوع و امکان متفاوتی که به عرصه سینمایی کشور میبخشد.
محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای مردمی جشنواره بین المللی فیلم فجر اولین آمار رسمی فروش بلیت سینماهای مردمی این دوره از جشنواره را اعلام کرد.
در فیلم «بچه زرنگ» هر قدر که درونمایه مبتنی بر دین و مذهب در یک بخش میانی آن، در تصویر و تصور «ضامن آهو» در آرایش ستارهها قابل قبول و تاثیرگذار است، یک سکانس شعاری اوایل آن (حین مرور عکسهای پسر خانواده در لباس ابرقهرمانها) و نیز سکانس مطول پایانی آن (سفر به مشهد) بیش از آنکه از سر تعهد باشد، از روی سهل گرایی است؛ حتا اگر سازندگان آن بعدا بگویند که یک نسخه مخصوص جشنواره فجر جمهوری اسلامی ارایه کردهاند و نسخهای هم مختص عرصههای دیگر، ازجمله در سطح بینالمللی، آماده دارند.
وحید آقاپور از ویژگیها و چالشهای بازی در دو نقش متفاوت در فیلم «سرهنگ ثریا» صحبت کرد.
صابر ابر که در فیلم «یادگار جنوب» با چهرهای ناشناس نقشی کوتاه را بازی کرده بود، در پنجمین روز جشنواره فجر با دو فیلم در این رویداد حضور «نامحسوس» دارد!
فیلم «چرا گریه نمی کنی؟» حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، هم در سناریو و هم در ساخت، تقریبا تمامی نشانههای یک فیلم فانتزی را دارد اما درواقع اثری است فلسفی با مطالعه نحلههای عرفانی و مبانی خودشناسی.
کارگردان فیلم سینمایی «بعد از رفتن» میگوید به دنبال ساخت یک فیلم شریف که از جریان سینمای امروز دور باشد، بوده است.
نشست فیلم سینمایی «کت چرمی» همزمان با رونمایی در جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت برگزار شد.
روز چهارم جشنواره فجر در سینمای رسانه را شاید بتوان بیش از هر چیز به فیلم پرحاشیه «چرا گریه نمیکنی؟» متعلق دانست که هم رضایت جمع قابل توجهی از اهالی رسانه را کسب کرد و هم با اعتراض تند تهیهکننده به کارگردان و بازیگرانش مواجه شد.
هنر، پهنه ای بی پایان است که می توان دنیای تازه در آن خلق کرد و سینما، در این پهنه از امکانات بسیاری برخوردار است و بالهایی فراخ. به همین خاطر است که سیمرغ در سینمای ایران جایگاه ویژه ای دارد.
«عطرآلود» یک ایده هدرشده است. فیلمساز به سراغ یک قصه کوچک رفته، اما از روایت آن ناتوان است. فیلمساز سنگ بزرگی برداشته که لاجرم نشانه نزدن است.
«چرا گریه نمیکنی؟» یک فیلم مینیمال و انتزاعی درست در دوره کنونی است. چندان به مدرنیته وابسته نیست و سنت را هم نمیکوبد. تلاش دارد تا در مسیر مستقیم استقلال روایتگری کند که موفقیتهای خوبی در این میزانسن به دست میآورد.
فیلم های ورزشی، یکی از جذاب ترین گونه های سینمایی در دنیاست و در پولسازی و سرپا نگه داشتن هنر هفتم، نقش مهمی داشته است و همچنان دارد. اما در سینمای ایران، چقدر در این زمینه سینمایی، هزینه شده و سینماگران به موفقیت دست یافته اند؟
هادی مقدم دوست با اشاره به اینکه آخرین ساخته او تلفیقی از شیرینی و تلخی در میانههای امیدواری و ناامیدی است، فیلم «عطرآلود» را «لبخندی محزون» توصیف کرد.
با نزدیک شدن به آغاز اکرانها در ۳۱ استان کشور، بلیت فروشی جشنواره فیلم فجر ۴۱ برای استانها از روز یکشنبه آغاز میشود.
در این یادداشت نگاهی داشتیم به فیلم « عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدمدوست و بازی مصطفی زمانی، که تلاش دارد رویکرد معنوی به کار و زندگی را از خلال رابطه یک زن و شوهر جوان و دست و پنجه نرم کردن آنان با مسائل و مشکلات اقتصادی بازتاب دهد.
کارگردان فیلم سینمایی هوک همزمان با رونمایی این فیلم در جشنواره فیلم فجر تاکید کرد تلویزیون و سینما به سیستان و بلوچستان بدهکارند.
سرمایهگذار فیلم «عطرآلود» سینماداری است که یک ارتباط مستقیم را با مخاطبان، در سالنهای سینمایی خود میتواند مهندسی کند اما احتمالا مخاطب، این اثر را در قاب تلویزیون، بیشتر خواهد دید.
محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی عصر شنبه (۱۵ بهمن)، با حضور در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در سینما ملت، در جمع خبرنگاران حاضر شد و دربارۀ نقش تهیه کننده به عنوان صاحب اثر در فیلمهای ارائه شده به جشنواره و انصراف چند فیلم در بخش بینالملل توضیحاتی داد و تاکید کرد: در دنیای سینما این جز قوانین است که وقتی فرمهای جشنواره را پر میکنند، دیگر امکان خروج از جشنواره را ندارند.