«فراخوان» چهلوچهارمین جشنواره ملی فیلم فجر به دبیری منوچهر شاهسواری منتشر شد. بر اساس این فراخوان، فرصت ثبتنام فیلمهای متقاضی از روز شنبه ۱۷ آبان آغاز و تا ۲۵ آبان ماه ادامه خواهد داشت.
سومین روز جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلمهایی همراه است که بازیگران اصلی آن در دورههای قبلی نامزد دریافت جایزه شدهاند اما هیچگاه موفق به کسب آن نشدند.
مهدی فخیم زاده با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر مطابق عمر انقلاب اسلامی ریشهدارد، میگوید: جشنواره چراغنفتی نیست که خاموش شود.
«دیالوگی در فیلم «سربهمهر» است که پسر به دختر میگفت: «شما حواست کجاست؟» هادی مقدمدوست در تمام آثارشان چه آنهایی که کارگردانی کرده است و چه آثاری که فیلمنامه را به صورت مشترک با کارگردان نوشته است، حواس و دغدغهاش را بهطور کامل متمرکز بر همان چیزی میگذارد که مخاطب در فیلم میبینید.»
راستش اگر علی نصیریان در آن شامگاه سرد زمستانی به زبان نمیآمد، اغلب ما فکر میکردیم که او در سالهای پرشمار فعالیت هنریاش قطعا چندین و چند سیمرغ از جشنواره فیلم فجر به خانه برده است. در تصور هیچ یک از ما نمیگنجید که مگر میشود بازیگر فیلمهای «شیرسنگی»، «کفشهای میرزانوروز»، «ناخدا خورشید» و ... دست خالی از جشنواره فیلم فجر برگشته باشد؟! اما او همهی ذهنیت ما را به هم ریخت!
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از اهدای نخستین جایزه محیط زیست به فیلمهای برگزیده جشنواره بینالمللی فیلم فجر خبر داد.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره انصراف برخی فیلم های خارجی و غیبت بازیگران در نشستهای مطبوعاتی فیلم های این دوره از جشنواره اظهار نظر کرد.
چهرهپردازی متفاوت و ویژه صابر ابر در فیلم سینمایی «یادگار جنوب» به کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری رونمایی شد.
سازندگان چهار فیلم خارجی حاضر در جشنواره فیلم فجر خواستار خروج فیلمهایشان از این جشنواره شدند.
آرمان خوانساریان فیلمساز شناخته شده فیلم کوتاه در اولین تجربه فیلمسازی بلند خود که محصول باشگاه فیلم اولیهای بنیاد سینمایی فارابی و در ژانر درام است، به سراغ یک قصه عاشقانه در بستر دانشگاه رفته است.
فیلم اگر چه که در فیلمبرداری، صدا، گریم، تدوین، رنگ و نورپردازی خوب ظاهر شده اما در کارگردانی، فیلمنامه و بازی دارای ضعفهای جدی است. دقایق ابتدایی فیلم مخاطب را جذب نمیکند، کشش نیست، کاشت، داشت و برداشت شخصیتهای داستان را نمیبینیم، کد و مانع گذاری ندارد، عطفبندی ندارد، اوج ندارد و فاقد سکانس و دیالوگ برتر است.
دانشگاه، یکی از مکان هایی است که دغدغه های بسیاری را متوجه خود کرده است. جامعه شناسان، سیاستمداران و البته سینماگران. رسول صدرعاملی در صدر این دغدغه مندان سینمایی است.
نخستین ساخته سینمایی عماد حسینی، سوژه خوبی دارد، ترجیح میدهد ورود منعطفانهای به موضوع داشته و از بیان دراماتیکی برخوردار نباشد، عنصری که در طول اثر نیز اصرار بیش از اندازهای روی آن صورت میگیرد.
«یادگار جنوب» یا میتواند در اکران عمومی موفق به جذب حداکثری تماشاچی شود یا اینکه شکست سنگینی را تجربه خواهد کرد و این مساله ریسک بسیار بالایی است که سازندگان اثر به احتمال زیاد به آن واقف بوده اند.
همزمان با رونمایی از فیلم سینمایی «عطرآلود» در سینمای رسانههای جشنواره فجر، تیزر رسمی این فیلم منتشر شد.
«جنگل پرتقال» حدیث نفس کارگردان فیلم است، روایتگر طیف وسیعی از آدمهای با استعدادی است که فکر میکنند هیچکس به استعداد آنها اهمیت نمیدهد.
فیلم «آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی صدیق روایت دو همسفر در یک جاده بیانتها است، بیآنکه حرفی برای گفتن داشته باشند، فیلمی است سرد برای سفری یخزده به ناکجاآباد.
در «استاد» بیشتر با یک فیلم سیاسی انتقادی مواجه هستیم تا محصولی اجتماعی یا امثال آن و معتقدم همین نگاه ابزاری به مقوله یاد شده سبب شده تا با فیلم نه چندان دلچسب و کاملا تاریخ مصرفدار مواجه باشیم
احمد کاوری معتقد است قهرمانان سیمای ایران مانند انسانهای عادیاند.
جدول زمانبندی نمایش فیلمهای مستند و کوتاه برای اهالی رسانه و مهمانان جشنواره منتشر شد.
مخاطبِ کمی جدیتر فیلم «آه سرد» میتواند احساس کند که سازنده یا سازندگان آن به جلب توجه داوران جشنوارهها، ازجمله جشنوارههای خارجی توجه داشتهاند. با این حال اگر فیلم میخواهد که در جشنوارهها مورد توجه کافی قرار گیرد، در برخی زمینههای فنی باید بررسی دوباره و بعضا تجدید نظر کند.