پنجشنبه , ۲۰ شهریور, ۱۴۰۴
جشنواره فیلم فجر | صفحه 83
برگزیدگان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر

برگزیدگان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر

چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با معرفی برندگان سیمرغ بلورین به ایستگاه پایانی رسید.

نگاهی به فیلم «زالاوا» / متوسط و درگیرکننده یکشنبه 19 بهمن 1399 16:41

نگاهی به فیلم «زالاوا» / متوسط و درگیرکننده

بزرگترین اشتباه کارگردانی، موسیقی انتخابی فیلم است که ضربه‌ی مهلکی به فیلم می‌زند. هر آنچه از فیلم ترسناک فرنگی بوده، وارد فیلم شده اما در روستایی کردنشین در ایران!

 نگاهی به فیلم «روزی روزگاری آبادان» / گفتمان نقادانه تازه درباره جنگ در سینمای ایران یکشنبه 19 بهمن 1399 16:39

نگاهی به فیلم «روزی روزگاری آبادان» / گفتمان نقادانه تازه درباره جنگ در سینمای ایران

حمیدرضا آذرنگ در ساخت نخستین فیلم سینمایی خود نشان داد سینما را می شناسد و در این مدیوم با ذهنیت خلاق و به دور از شعار زدگی می تواند رشد کند.

نگاهی به فیلم «گیج گاه» / نوستالژیک و سرگرم کننده یکشنبه 19 بهمن 1399 16:28

نگاهی به فیلم «گیج گاه» / نوستالژیک و سرگرم کننده

مهمترین خصوصیت بارز اولین فیلم عادل تبریزی، صداقت در روایت آن است. یعنی فیلمی اورجینال است. نه سراغ کپی کاری رفته و نه ادای فیلم های روشنفکرانه را درآورده، بلکه کارگردان چیزی که خودش انگار با پوست و استخوانش لمس کرده را عینیت بخشیده است.

درباره فیلم «مامان»/ دور و نزدیک یکشنبه 19 بهمن 1399 16:20

درباره فیلم «مامان»/ دور و نزدیک

مامان فیلم ساده ای ست؛ ساده از این حیث که سادگی را به عنوان جهتی برای پرداختن به چنین دستمایه ای برگزیده است. مفاهیمی که علیرغم ظاهری ساده جزو پیچیده ترین مباحث در گستره ی روابط فردی _ خانوادگی محسوب می شوند.

نگاهی به فیلم «منصور» / شتابزدگی یکشنبه 19 بهمن 1399 16:05

نگاهی به فیلم «منصور» / شتابزدگی

«منصور» به جای اینکه پروژه ای ملی تلقی شود به فیلمی قهرمان پرور با پس زمینه و کنایه های سیاسی بدل شده که به طور قطع باعث تقلیل ارزش سینمایی آن به جهت این تداخل سیاست و هنر در فیلم شده است.

ناگفته های یک فیلمبردار از چالش هایش و «ایساتیس» یکشنبه 19 بهمن 1399 15:53

ناگفته های یک فیلمبردار از چالش هایش و «ایساتیس»

فیلمبردار فیلم مستند سینمایی «ایساتیس» گفت: چند سالی است به صورت متمرکز در حوزه فیلم‌های مستند کار می‌کنم و علاقه و اولویت من نیز مستند است.

«خط فرضی» در امتداد فیلم‌های کوتاهم است/ داستانی درباره «دروغ» یکشنبه 19 بهمن 1399 15:46

«خط فرضی» در امتداد فیلم‌های کوتاهم است/ داستانی درباره «دروغ»

کارگردان فیلم سینمایی «خط فرضی» معتقد است این اثر سینمایی بلند، تجربه‌ای در امتداد فیلم های کوتاهی است که تا امروز جلوی دوربین برده است.

قصه «فجر۳۹» با «تی‌تی» به سر می‌رسد/ «یدو» قهرمان روز آخر جشنواره یکشنبه 19 بهمن 1399 14:04

قصه «فجر۳۹» با «تی‌تی» به سر می‌رسد/ «یدو» قهرمان روز آخر جشنواره

دو فیلم سینمایی «یدو» و «تی‌تی» امروز و در آخرین روز اکران فیلم‌های سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد به نمایش گذاشته می‌شود.

درباره «روشن» / شِبه جوکر شنبه 18 بهمن 1399 23:39

درباره «روشن» / شِبه جوکر

روشن تازه ترین فیلم روح الله حجازی، یک فیلم شخصیت محور است. او کاراکتری خلق کرده که به هیچ وجه اِلمان های قهرمان بودن ندارد و به شدت قرار است مُنفعل و بی خاصیت باشد. یک شخصیت عجیب و غریب که هیچ کاری نمی کند و در جهان ذهنی خود دست و پا می زند.

نگاهی به فیلم سینمایی «روشن» / تلاش برای تزریق حال بد شنبه 18 بهمن 1399 23:32

نگاهی به فیلم سینمایی «روشن» / تلاش برای تزریق حال بد

فیلم روشن نود دقیقه‌ مخاطبش را در دنیایی چرک، بی‌رحم و تاریک رها می‌کند. انگار مسابقه‌ای برپا شده که چه کسی می‌تواند بیشتر مخاطب را افسرده کند و فیلمساز می‌خواهد برنده این رقابت باشد. جمع آوری خرده‌داستان‌هایی درباره فقر، بی‌خانمانی، تن‌فروشی، اعتیاد، خیانت، طلاق و خیلی چیزهای دیگر کار دشواری است که متاسفانه کارگردان از عهده‌اش برآمده است.

نگاهی به فیلم «بی همه چیز» / کاراکترهایی که با دست خود طناب‌دار می‌بافند شنبه 18 بهمن 1399 23:27

نگاهی به فیلم «بی همه چیز» / کاراکترهایی که با دست خود طناب‌دار می‌بافند

بارها گفته شده است که فیلمنامه اصلی ترین عنصر در پی ریزی یک اثر سینمایی مطلوب است و قرایی در "بی همه چیز" به خوبی نشان می دهد که چگونه می توان با یک زیر ساخت صحیح اثری قابل تامل را روانه پرده نقره ای کرد.

درباره فیلم «منصور» / یک پُرتره تر و تمیز شنبه 18 بهمن 1399 23:24

درباره فیلم «منصور» / یک پُرتره تر و تمیز

منصور نمونه بارز یک اتفاق خوب در سینمای ایران است. فیلم خوش ساختی که روایتگر بخش مهمی از زندگی تیمسار ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش است. یک فیلم شخصیت محورِ درست و اصولی است که اسطوره سازی نمی کند، شخصیت را بی خود و بی جهت مقدس نمی‌کند، شعارهای گل درشت و مزخرف نمی دهد و همین امر باعث می‌شود شخصیت پردازی منسجم و وفادار به کاراکتر به درستی شکل بگیرد و منصور به فیلم جذابی برای مخاطب تبدیل شود.

سفر به حاشیه برای نقد مردم شنبه 18 بهمن 1399 23:12

سفر به حاشیه برای نقد مردم

بی‌همه‌چیز داستان زنی به نام لی‌لی است که سال‌ها پیش معشوقه یکی از جوانان روستای خود بوده است و از او صاحب فرزندی شده؛ اما این جوان که نامش امیر است، فرزندش را گردن نگرفته و باعث شده مردم روستا لی‌لی را به‌عنوان بدکاره از آنجا بیرون کنند.

كارگردانی به شیوه مربیگری در زمین فوتبال شنبه 18 بهمن 1399 23:05

كارگردانی به شیوه مربیگری در زمین فوتبال

الگو‌ یا مدل كارگردانی این فیلم شبیه به مربیگری در بازی فوتبال است. چیزی شبیه به یك زمین بازی فوتبال داریم كه بازیگران وارد آن می‌شوند با این هدف كه در یك زمان مشخص باید به نیت و هدف پیروزی یا دستیابی به ایده‌ای مشخص بازی كنند. اما با اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای مواجه می‌شوند كه نتیجه رفتار و عملكرد خود آنهاست. هر لحظه ممكن است شكست بخورند، پیروز شوند، درگیر شوند یا اینكه اخراج شوند. بیشترین كار مربی قبل از بازی اصلی و خارج از زمین است. در این فیلم هم من اجراگران را وارد زمین بازی می‌كنم و همه تمهیداتم مربوط به قبل از اجراست.

کارگردانی که با سینما جادو شد/ بهداد: جمشید هاشم‌پور یک نماد است شنبه 18 بهمن 1399 00:00

کارگردانی که با سینما جادو شد/ بهداد: جمشید هاشم‌پور یک نماد است

جمشید هاشم‌پور بازیگر فیلم سینمایی «گیجگاه»، عادل تبریزی کارگردان این فیلم را فیلمسازی دانست که سینما جادویش کرده است.

پژمان جمشیدی: دنبال دیده شدن در سینما نیستم/ سه‌گانه‌ای از دروغ شنبه 18 بهمن 1399 18:37

پژمان جمشیدی: دنبال دیده شدن در سینما نیستم/ سه‌گانه‌ای از دروغ

فرنوش صمدی کارگردان «خط فرضی» ضمن توضیح درباره انگیزه خود برای ساخت این فیلم، آن را قسمت نخست از یک سه‌گانه سینمایی با محوریت دروغ دانست.

یک اطلاعیه رسمی درباره آرای مردمی فیلم فجر شنبه 18 بهمن 1399 14:58

یک اطلاعیه رسمی درباره آرای مردمی فیلم فجر

با توجه به وصول گزارش‌هایی مبنی بر عدم دریافت پیامک‌های بخش «آرای مردمی» روابط عمومی جشنواره فیلم فجر اطلاعیه‌ای صادر کرد.

تهیه‌کننده «ابلق»: سیمرغ مردمی امسال در فیلم فجر اعتبار ندارد شنبه 18 بهمن 1399 14:57

تهیه‌کننده «ابلق»: سیمرغ مردمی امسال در فیلم فجر اعتبار ندارد

تهیه‌کننده فیلم «ابلق» گفت: با اختلالی که در سامانه "سمفا" و سیستم رأی‌گیری جشنواره فیلم فجر در بخش مردمی وجود دارد، به نظر می رسد وجاهت سیمرغ مردمی این دوره از جشنواره اعتباری ندارد.

سند «گیج گاه» به نام جمشید هاشم‌پور است/ دنبال نوستالژی‌بازی نبودم شنبه 18 بهمن 1399 14:45

سند «گیج گاه» به نام جمشید هاشم‌پور است/ دنبال نوستالژی‌بازی نبودم

عادل تبریزی با اشاره اینکه در اولین فیلم سینمایی‌اش به‌دنبال نوستالژی‌بازی صرف نبوده است، تأکید کرد: اگر جمشید هاشم‌پور بازی در این فیلم را نمی‌پذیرفت، «گیج گاه» هیچگاه ساخته نمی‌شد.

«خط فرضی» در هفتمین روز جشنواره/ قصه «فجر ۳۹» به «گیجگاه» رسید شنبه 18 بهمن 1399 14:36

«خط فرضی» در هفتمین روز جشنواره/ قصه «فجر ۳۹» به «گیجگاه» رسید

دو فیلم سینمایی «خط فرضی» و «گیجگاه» در هفتمین روز از سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در سالن اصحاب رسانه نمایش داده می‌شوند.