مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران، «سینماحقیقت» ۲۵ آذر در تالار وحدت برگزار شد.
دبیر چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» تاکید دارد که این دوره از جشنواره با وجود بیماری کووید- 19 با اهدافی مشخص و با اولویت حفظ امنیت فیلمها برگزار میشود، اما در عین حال برخی نگرانیها به حق است.
دبیر چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» خبر از حذف شرط نمایش اول فیلمهای مستند ایرانی برای حضور در این دوره جشنواره داد.
مستند سینمایی «کودتای ۵۳» ساختهٔ تقی امیرانی، متقاضی حضور در چهاردهمین جشنوارهٔ سینماحقیقت شد.
چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» با افزایش جوایز نقدی همراه شده است.
مدیر روابط عمومی جشنواره «سینماحقیقت» اعلام کرد که امسال شرط نمایش اول فیلمهای مستند ایرانی در این جشنواره اجرا خواهد شد.
فراخوان شرکت در چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» منتشر شد.
فراخوان شرکت در چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» اوایل هفته آینده منتشر میشود.
در دومین جلسه شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت که عصر سوم شهریور ۹۹ در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، اعضای شورا پیرامون فراخوان، شیوهی برگزاری و بخشهای رقابتی جشنواره گفتوگو و تبادلنظر کرده و به این جمعبندی رسیدند که این دورهی جشنواره هم بصورت رقابتی برگزار شود.
هر جا امکان حضور چهرههای نزدیک به نهادهای دولتی و سرمایهگذاری بخش خصوصی هست، قطعا این رویداد ناچار به تغییر استراتژی و سیاستگذاریهایی است که شاید بتوان با توجه به حضور پررنگ نهادهای نزدیک به دستگاه قدرت که تهیهکنندگانِ بخش عمدهای از فیلمها بودند و صرف هزینههای زیاد برای ساختن برخی از فیلمها، به پاسخی برای آن دست یافت.
سیوسهپل، زنده رود و پرندگان مهاجر در قاب جا خوش میکنند و بعد، حدیث اصغر الواری نازل میشود: «آپاراتچی قلب سینماست، اصلاً خود سینماست.»
یک مستندساز با بیان اینکه امسال فضای جشنواره حقیقت نسبت به سالهای قبل خلوتتر بود اظهار کرد: من به عنوان یک کارگردان دوست دارم افراد بیشتری آثارم را ببینند و امسال تنها شاهد حضور لایه اول مخاطبین بودیم و باید بتوانیم تماشاگر واقعی مستند را هم شناسایی و آگاهیبخشی ایجاد کنیم.
سیزدهمین جشنواره فیلم مستند ایران با اهدای بیشترین جوایز به دو فیلم «جایی برای فرشتهها نیست» و «خط باریک قرمز» و انتقاداتی سیاسی و اجتماعی به پایان رسید.
اریک اشپیتزر مارلین که سابقه همکاری با ورنر هرتسوگ فیلمساز مطرح آلمانی را دارد معتقد است یک داستان خوب را حتی میتوان با دوربین سوپر هشت تصویربرداری و صدای آن را هم با دستگاه کاست ضبط کرد.
در روز پایانی نمایش فیلمهای سیزدهمین جشنواره فیلم مستند سینما حقیقت اتفاقی رخ داد که در نوع خود خاص و بدیع بود.
در آخرین روز جشنواره سینماحقیقت و پس از پایان نمایش فیلمها،پنج فیلم پر مخاطب سینماحقیقت در طول برگزاری جشنواره اعلام شدند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از لزوم حمایت از سینمای مستند و بهرهگیری این گونه سینمایی از ظرفیتهای تازه اکران گفت.
رضا عبیات معتقد است سینمای مستند و داستانی تفاوتی با هم ندارند و هر دو بخشی از سینما هستند. اما هر کدام فرم مخصوص به خود را دارند.
داور جشنواره سینماحقیقت و تهیهکننده چینی با اشاره به نفوذ سینمای ایران در جهان گفت: سینماگران مطرح ایرانی؛ از جمله عباس کیارستمی و اصغر فرهادی بر روند سینمای جهان تاثیر داشتهاند.
کارگردان فیلم مستند صدام کن مامانمیگوید سوژههای این فیلم از بین حدود هزار قصه مربوط به زنان انتخاب شد.
نامزدهای «هنر و تجربه» سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد.