سه شنبه , ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳
اخبار | صفحه 2216
بازنگری شتاب‌زده يك كارگردان كهنه‌كار پنجشنبه 8 آذر 1397 16:57
نگاهي به اجراي نمايش «آهسته با گل سرخ» به كارگرداني هادي مرزبان

بازنگری شتاب‌زده يك كارگردان كهنه‌كار

مرزبان به هيچ عنوان سراغ دراماتورژي و به‌روز رساني متن نرفته است و اثري به‌ شدت شلخته و از هم پاشيده را روانه سنگلج كرده است. در واقع، از اين كارگردان كاركشته و با تجربه، اين كار بعيد به نظر مي‌رسد. پرسش اساسي كه براي تماشاگر پيش مي‌آيد اين است كه چرا مرزبان متني را كه درباره انقلاب ۵۷ است، بدون هيچ تغيير و به‌روز رساني در سال ۱۳۹۷ روي صحنه برده است؟

نمایشگاه پوسترهای «شاه لیر» افتتاح شد پنجشنبه 8 آذر 1397 16:23

نمایشگاه پوسترهای «شاه لیر» افتتاح شد

مراسم افتتاحیه نمایشگاه و مسابقه پوسترهای منتخب نمایش «شاه لیر» با معرفی نفرات برگزیده این رویداد در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

گفت ‌و گو با كوروش عطائی و آزاده موسوی دو كارگردان فيلم مستند «در جست‌وجوی فريده»/ از غرب به شرق .... پنجشنبه 8 آذر 1397 16:19

گفت ‌و گو با كوروش عطائی و آزاده موسوی دو كارگردان فيلم مستند «در جست‌وجوی فريده»/ از غرب به شرق ....

. متاسفانه به دليل فضاي تاسف‌باري كه اين روزها در سينما حاكم است، پخش‌کننده‌ها حاضر نيستند فیلم‌های خارج از بدنه و جريان اصلي سينما را اكران كنند هر چند اکثرشان معتقد بودند که فیلم ظرفیت ارتباط با مخاطب را دارد. همین‌که اسم فيلم مستند مطرح می‌شود، حاضر به اكران فيلم نيستند.

نگاهی به تازه‌ترين ساخته برادران كوئن/ قهرمانان و گورها پنجشنبه 8 آذر 1397 16:01

نگاهی به تازه‌ترين ساخته برادران كوئن/ قهرمانان و گورها

برادران كوئن با «تصنيف باستر اسكراگز» اينچنين زايش تمدن غرب و حكايت‌هاي مرگ را با يكديگر عجين مي‌گردانند. ذوق و قريحه بصري كوئن‌ها در تمام لحظات زيبا و تماشايي فيلم مثال‌زدني و ستايش‌آميز است و توانايي‌شان در روايت مجموعه داستاني چندلحني با همنشيني دقيق اجزاي گوناگون و توامان نوآوري‌هاي خلاقانه به پشتوانه سنت چيزي است كه قادر است دليجانِ سينما را از مرگ رهانده و كماكان زنده نگاه دارد. شبيه به تصوير اسبِ پشت جلد كتاب كه با آنكه به پشت ‌سر نظر دارد همچنان رو به جلو حركت مي‌كند.

گفت‌وگو با جوئل و ايتن كوئن درباره «تصنيف باستر اسكراگز»/ كار ما نقادی نيست پنجشنبه 8 آذر 1397 15:57

گفت‌وگو با جوئل و ايتن كوئن درباره «تصنيف باستر اسكراگز»/ كار ما نقادی نيست

ما از مسائل عميق خوش‌مان مي‌آيد. مشتاقان مسائل عميق هستيم! اما معتقد نيستيم آثارمان با يكديگر در ارتباط و متصل هستند. اين يك جور نگاه نقادانه است. كار ما نيست.

استيصال و اضمحلال در مجتمع مسكونی خيابان نبرد پنجشنبه 8 آذر 1397 15:51
درباره نمايش «حريق» به‌كارگرداني افروز فروزند

استيصال و اضمحلال در مجتمع مسكونی خيابان نبرد

درنهايت نمايش حريق را مي‌توان يك پيشرفت براي افروز فروزند دانست كه در اين وانفساي كالايي ‌شدن هنر و اتميزه شدن افراد، به توليد تئاتر كارگاهي جان دوباره بخشيده است و حتي در نگارش نمايشنامه توانسته از تجربيات اعضاي گروهش سود برد. حريق به راحتي با مخاطبان ارتباط برقرار كرده و در خلق شخصيت‌هاي به ياد ماندني، تواناست. در فقدان اميد، روايت‌گر ملال، اضمحلال و فروپاشي است. گامي رو به جلو براي افروز فروزند و تئاتر مورد علاقه‌اش، اما همچنان محافظه‌كار نسبت به فرم‌هاي تازه و امتحان نشده. آيا كشتي به راه خود ادامه خواهد داد يا اينكه فرمان تغيير مسير از جانب ناخدا صادر خواهد شد؟ بايد به انتظار نشست اگر كه حريق همه‌ چيز را خاكستر نكرده باشد.

گفت ‌و گو با نرگس هاشم‌پور به بهانه اجرای «بچه گرگ‌ها» در برج آزادی/ زير پوست اين شهر خبرهايی است پنجشنبه 8 آذر 1397 15:44

گفت ‌و گو با نرگس هاشم‌پور به بهانه اجرای «بچه گرگ‌ها» در برج آزادی/ زير پوست اين شهر خبرهايی است

من از طريق نسلي از جوان‌ها و موضوعات آنها سراغ چنين كشمكش‌هايي رفتم. موادي كه در دست داشتم، تعدادي جوانان جامعه بودند. نسلي از جوان‌ها كه به نظرم حواس‌مان خيلي بايد به آنها باشد چراكه اينها بخشي از آينده را قرار است رقم بزنند و اگر درست مطالعه نشوند ممكن است آينده خوبي در انتظار هيچ كدام از ما نباشد.

رزومه‌سازی در سالن‌های خصوصی پنجشنبه 8 آذر 1397 15:39

رزومه‌سازی در سالن‌های خصوصی

دلخواه: جاي تاسف دارد كه بگويم همين حالا اگر در خيابان جلو يك رهگذر را بگيريد و او از قضا مايل به كارگرداني تئاتر باشد در صورت داشتن پول اين امكان برايش فراهم است. فقدان قدرت اجرايي در صنف موجب اين امر شده و دست همه را براي ايستادگي در برابر افرادي كه اعمال خلاف انجام مي‌دهند، بسته است.

محمدرضا خاكی: دستكاری نمايشنامه به معنای دراماتورژی نيست پنجشنبه 8 آذر 1397 15:27

محمدرضا خاكی: دستكاری نمايشنامه به معنای دراماتورژی نيست

بايد تلاش كنيم درماتورژي به عنوان يك جايگاه يا يك پست در سالن‌هاي تئاتر تعريف شود. اصلا كار جالبي نيست كه يك نمايشنامه‌نويس اسم خودش را با عنوان دراماتورژ بيان مي‌كند.

بازیگرانی که برای خودشان و فرزندان‌شان تابعیت آمریکا و کانادا گرفتند/ بخشی از جان و تنم پنجشنبه 8 آذر 1397 00:24

بازیگرانی که برای خودشان و فرزندان‌شان تابعیت آمریکا و کانادا گرفتند/ بخشی از جان و تنم

بیایید یک بار هم که شده برای بررسی مساله‌مان، آن را با موارد مشابه خارجی‌اش مقایسه نکنیم و با مراجعه به عقل و استفاده از استدلال، بی‌آنکه ملاک را نمونه‌های اصطلاحا مترقی آن طرف آبی بگیریم، ببینیم که یک کار درست است یا غلط؟ دلایل پدید آمدنش چیست؟ نتایج آن چه چیزهایی می‌تواند باشد و اگر غلط است، راه اصلاح آن به چه شکل خواهد بود؟ بسیاری از هنرمندان و چهره‌های مشهور سینمای ایران یا در کشورهای غربی ساکن هستند و فقط سالی یکی دو بار برای کار کردن به ایران می‌آیند، یا اخیرا بین‌شان مد شده که حتی فرزندان‌شان را در خارج از کشور به دنیا بیاورند تا این کودکان بتوانند تابعیت آن کشورها را داشته باشند.

می‌خواستم مرزهای اعتقادی و وطنی را یکی‌کنم پنجشنبه 8 آذر 1397 00:12
باشه آهنگر کارگردان «سرو زیر آب»:

می‌خواستم مرزهای اعتقادی و وطنی را یکی‌کنم

همه حرف‌هایش را با گلایه و کنایه می‌زند؛ انگار دل پر دردی دارد از دیده نشدن‌ها، از اعتراض‌ها و سختگیری‌هایی که گاهی کار را برایش سخت می‌کند؛ گفت‌وگو را که می‌خواستیم شروع کنیم؛ گفت: «کاش سوال‌هایتان جدید باشد؛ که من هم حرف‌های تکراری نزنم.» تا خواستم سوال بپرسم؛ دوباره گفت: «آخه برای چی باید اصلا حرف بزنم؟ یک موقع‌هایی آدم تصمیم به سکوت بگیرد بهتر است.» فیلم‌شان تازه اکران شده است. «سرو زیر آب»؛ فیلمی که بعد از پخش در جشنواره، حاشیه‌هایی داشت اما محمدعلی باشه‌آهنگر مثل بقیه فیلم‌هایش برای همه سوال‌ها جوابی داشت.

همه‌ می‌دانیم های «همه می‌دانند» اصغر فرهادی پنجشنبه 8 آذر 1397 00:03

همه‌ می‌دانیم های «همه می‌دانند» اصغر فرهادی

همه می‌دانیم که تا به همین الان هم بدون تماشای "همه می‌دانند" یک موقعیت فرهادی وار را دوباره تجربه کردیم، هیجان انگیز است، مرسی آقای فرهادی.

اولین همکاری حسین یاری با افشین هاشمی چهارشنبه 7 آذر 1397 23:59

اولین همکاری حسین یاری با افشین هاشمی

فیلمبرداری «خداحافظ دختر شیرازی» آخرین ساخته‌ی افشین هاشمی بعد از فیلم‌های «خسته نباشید!»، «گذر موقت» و «خاله قورباغه» این روزها در تهران ادامه دارد و به تازگی حسین یاری مقابل دوربینِ این کارگردان رفته است.

اکران ویژه نسخه اصلاح‌شده «دندان مار» و «هامون» چهارشنبه 7 آذر 1397 23:57

اکران ویژه نسخه اصلاح‌شده «دندان مار» و «هامون»

فیلم‌های سینمایی «دندان مار» و «هامون» در موزه سینمای ایران، روی پرده می‌روند.

فوت و فن فیلم پرفروش ساختن را بلدم/ من ابتدا شب‌نامه منتشر میکردم چهارشنبه 7 آذر 1397 23:54
مسعود ده نمکی در جشنواره مقاومت:

فوت و فن فیلم پرفروش ساختن را بلدم/ من ابتدا شب‌نامه منتشر میکردم

در دومین روز از پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» کارگاه «انتقال تجربه» با محوریت جذب مخاطب در سالن شماره دو سینما فلسطین برگزار شد.

سرانجام بازیگران نخستین فیلم سینمای ایران چه شد؟ چهارشنبه 7 آذر 1397 00:00

سرانجام بازیگران نخستین فیلم سینمای ایران چه شد؟

آگاهی از سرنوشت افرادی که در نخستین فیلم ایرانی جلوی دوربین رفتند جالب توجه است. اکثر علاقه‌مندان سینما می‌دانند «دختر لر»‌ نخستین فیلم سینمای ایران است اما بیشترشان از سرنوشت بازیگران آن اطلاعی ندارند. سایت فرادید در گزارشی به این موضوع پرداخته است.

نمایش آثار برگزیده جشنواره جوایز تبلیغاتی نیویورک در تهران چهارشنبه 7 آذر 1397 15:18

نمایش آثار برگزیده جشنواره جوایز تبلیغاتی نیویورک در تهران

آثار جشنواره جوایز تبلیغاتی نیویورک در جشنواره فیلم تبلیغاتی تهران نمایش داده می شود.

توییت حسین انتظامی درباره شفاف‌سازی جامع و قدرتمند در سازمان سینمایی چهارشنبه 7 آذر 1397 14:12

توییت حسین انتظامی درباره شفاف‌سازی جامع و قدرتمند در سازمان سینمایی

سین انتظامی اعلام کرد، شفافیتی که کلید آن در معاونت مطبوعاتی دولت یازدهم زده شده با قدرت و جامعیت بیشتر در سازمان سینمایی ادامه پیدا خواهد کرد.

کمال تبریزی دست: عده‌ای از درون سینما تمایل ندارند «مارموز» اکران شود چهارشنبه 7 آذر 1397 14:10

کمال تبریزی دست: عده‌ای از درون سینما تمایل ندارند «مارموز» اکران شود

کمال تبریزی در آستانه‌ی اکران «مارموز» معتقد است: عده‌ای از درون سینما تمایل ندارند که این فیلم در تاریخ موردنظر اکران شود.

بهروز افخمی: جشنواره‌ی فیلم فجر را تجاری کنید چهارشنبه 7 آذر 1397 14:05

بهروز افخمی: جشنواره‌ی فیلم فجر را تجاری کنید

بهروز افخمی با بیان اینکه فضای جشنواره فجر بیشتر شبیه سیرک است، گفت: این جشنواره باید تجاری شود و در فصول بی‌رونق، رونقی به سینما ببخشد.