نود و دومین مراسم اهدای جوایز اسکار معرفی برگزیدگان خود را آغاز کرد.
نشست خبری فیلم دشمنان به کارگردانی علی درخشنده در هشتمین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
نشست خبری فیلم پوست به کارگردانی برادران ارک در هشتمین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
نیکی کریمی با «آتابای» فضای تازه ای از سینمای مورد علاقه خود پیش چشم مخاطب باز کرد و از این پس باید منتظر بود تا فیلم های خوب از این کارگردان زن سینمای ایران دید. چراکه از این پس می توان مطمئن نوشت نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینمای ایران.
قرارداد اکران "بیوزنی" به کارگردانی مهدی فرد قادری در گروه ایران بسته شده است.
برادران محمودی که اصالت افغانستانی دارند در پنج فیلمی که تهیه و کارگردانی کرده اند موضوع رنج و سختی افغانی ها را دستمایه اصلی ساخت فیلمهایشان کردند و به نوعی صدای مردم افغانستان در آثار شان بودند. تصویر زندگی سخت و فلاکت باری که محمودی ها در فیلم هایشان از بیغوله های تهران و وضعیت سخت افغانی ها در ایران نشان می دهند موضوع مهمی است که حالا در پنجمین فیلم آنها می تواند با دقت و تمرکز بیشتری مورد واکاوی قرار گیرد.
سالها بود که این نقد بر سینمای ایران وارد بود که به یک سینمای آپارتمانی شهری پایتخت محور بدل شده و انگار تنها لوکیشن موجود، مرزهای جغرافیایی تهران است. امسال اما یکی از ویژگی های مهم فیلم های جشنواره فارغ از کم و کیف سینمایی آن خروج از تهران و بردن لوکیشن و قصه ها به سایر نقاط ایران و استفاده دراماتیک از این تنوع جغرافیایی است.
دشمنان اثری کم دیالوگ است که به همراه ریتم کُندی که دارد، شاید تماشایش برای بیننده ایرانی سخت باشد؛ ولی اگر علاقمند ادبیات (بهویژه مدرن) و درونیات انسانها هستید و خاطراتی از شهرک اکباتان دارید، احتمالاً برای شما جذاب خواهد بود.
اینکه چه وضعیتی در فیلم وجود دارد که دوستان انتظار بیشتری از حاتمی کیا داشته اند یک مسله است و اینکه چه چیزی در فیلم وجود ندارد و باعث دلخوری شده است مسله دیگری ست. گویا قرار بوده است که حاتمی کیا به خاطر مناسباتی که در روابطش دارد محاکمه شود نه به خاطر فیلمی که قطعا بی ایراد نبوده است.
آنچه از فهیمه عامه پسند روی پرده است نسبتی با اراده فردی یک زن مستقل در دنیای واقعی امروز ندارد. این مشکل در فیلم به عدم شناخت و عدم واکاوی نمونه های موفق در دنیای واقعی پیش از نگارش فیلمنامه باز می گردد.
خون شد را نمی شود بی خون دل تماشا کرد. فیلمی که انگار پایان یک فیلم ساز مهم در سینمای ایران است و چند فیلم آخر و حتی قاتل اهلی در برابرش یک شاهکار است! اثری به غایت بی نظم و شلخته که می خواهد مفهوم نیم قرن پیش را بازسازی کند بی آن که بخواهد یا بتواند این مفاهیم را در شکل امروزی بازسازی کند.
«روز بلوا» کاری متوسط رو به ضعیف در کارنامه شعیبی به شمار میرود. فیلمی که شاید با پرداخت بهتر و فیلمنامه ای محکمتر، بخاطر سوژه اختلاس که سوژه این روزهای جامعه است، فیلمی قابل دفاع تر از آب در می آمد.
تهیهکننده «دشمنان» در نشست این فیلم در جشنواره فیلم فجر بیان کرد: این حق ماست که فارابی از ما حمایت کند اما شرایط برای فیلم مستقل به گونهای است که انگار از اینجا مانده و از آنجا راندهایم.
مروری بر فهرست برگزیدگان سیمرغ بهترین فیلم اول در جشنواره فیلم فجر طی دورههای گذشته از دهه ۹۰ حایز نکات جالبی درباره سرنوشت این استعدادها در سینمای ایران است.
ویدئوکلیپ قطعه «یادم تو رو فراموش» با صدای مازیار فلاحی همراه با تصاویری از فیلم سینمایی «یادم تو رو فراموش» ساخته علی عطشانی در آستانه اکران رونمایی شد.
فرامرز قریبیان عاشق بازیگری و سینماست و خداحافظیاش از این عرصه را نباید جدی گرفت. در سینما از این خداحافظیها بسیار مطرح شده اما وسوسه سینما به همین راحتی دست از سر او برنمیدارد. نباید هم بردارد. هنوز انرژی دارد و خوشبختانه بدن سالمی هم دارد؛ اهل ورزش است و هیچ آلودگی ندارد. حتی سیگار کشیدنش هم فقط سر صحنه و در حد یکی دو پک است.
نمایش «اسم» به نویسندگی ماتیو دولاپورت و الکساندر دولاپتولیر، با ترجمه شهلا حائری ،کارگردانی رضا جاویدی و تهیهکنندگی میرعلی رضا دریابیگی از 1 اسفند ماه در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه میرود.
در طول بیش از ۹ دهه تاریخ برگزاری جوایز اسکار تنها ۵ زن نامزد اسکار کارگردانی و یک زن برنده این شاخه شده است، روندی که در طول یک دهه اخیر نیز ادامه داشته و همواره با اعتراض سینماگران زن همراه بوده است.
زمان اعلام نامزدهای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه، تغییر کرد.
تهیهکننده فیلم «خون شد» با انتقاد از حاشیههای شب گذشته جشنواره و حرفهای شهاب حسینی گفت: سینمای رسانهها محل نقد فیلم است نه تخریب هنرمندان.