مسعود جعفری جوزانی کارگردان سینما در پی انصراف سازندگان «تیغ و ترمه» از اکران این اثر سینمایی، برای کیومرث پوراحمد کارگردان فیلم، نامه نوشت.
مراسم اختتامیه اولین دوره فستیوال فیلم های ایرانی در ویتره یکشنبه شب ۱۵ دسامبر برگزار خواهد شد
اجرای نمایش «دریاچه قو» به کارگردانی رضا صابری در تماشاخانه ایرانشهر تمدید شد.
داستانپردازي در «انيميشن آخرين داستان» بر سه محور اصلي صورت ميگيرد؛ يكي مراجعه به تاريخ و اسطورهپردازي (پيوند روايي واقعيت و افسانه)، ديگري مواجهه قهرمانان با بدمنها (درگيري نيروهاي بد و خوب) و سومي تاكيد بر فراز و فرودهاي دراماتيك رخدادهاي ثانويه. اين گوناگوني روايي هم در فرم و هم در اجرا، ساختار چند پارهاي را ايجاد كرده كه چندان در كليت اثر لكنتي ايجاد نميكند؛ شاهد اين مدعا شيوه طراحي متفاوت بخش آغازين اين انيميشن (طراحي بر پايه خطوط رقصان و مورف كردن اشكال و فرمها) و مقايسه آن با پردههاي دوم در بخش معرفي شخصيتها و بسط داستان (با تاكيد بر طراحي دوبعدي) در كنار پرده آخر نبرد ضحاك با سپاه آفريدون (تاكيد بر جزييات بافت و رنگ و نور با افكتهاي سهبعدي) است.
مشكل ما در فرهنگ و هنر و در بعضي شاخهها دقيقا از همينجا شروع ميشود كه وقتي با شخصي مواجه ميشويم كه سنش پايين است انگار او نميتواند كاري انجام دهد. قبول دارم كه جوانان نياز به راهنمايي دارند اما چكشي برخورد كردن را اصلا نميپسندم. انگار كه من حق ندارم به اين مقوله ورود كنم.
روي هر اتهام جديد اشتباهي دست ميگذارند، مهم هم نيست چقدر بياساس باشد چون فرصتي ميشود تا اين ماجرا را دوباره سر زبانها بيندازند. مثل نفريني ميماند كه دست از سر آدم برنميدارد و از دست من كاري برنميآيد.
. «جوکر» پر است از موقعیتهای کلیشهای که پشت بازی خوب واکین فینیکس پنهان شدهاند. از ادعای اینکه آرتور پسر آقای وین است بگیرید تا آزار او در کودکی توسط مادرش، همگی در فروکاستن یک پروژه سیاسی تاثیرگذارند.
در «مرد ايرلندي» روايت از زبان يكي از شخصيتها تعريف ميشود. روايتي چند پاره با رفتوبرگشتهاي بسيار زياد در زمان كه احتياج مبرمي به يك نخ روايي دارد.
ميدانستم چه نوع فيلمي ميخواستم؛ ميگفتم: «نميتوانم از بازيگرها با دستگاههاي مكانيكي روي صورتشان فيلم بگيرم» چون آنها با اين دستگاهها كار نميكردند، مانع از كار كردنشان ميشد. اما پابلو هلمان (مدير جلوههاي ويژه فيلم) به من گفت: «فكر كنم يك راهي پيدا كردهام.» و پارچهاي يا چيز ظريفي را ساخت كه كاملا نامريي بود. ميدانيد ميتوانيد آن را دور (به صورتش اشاره ميكند) اينجا بگذاريد و زماني كه با كسي صحبت ميكنيد ديگر يك دستگاه جلوي صورتتان نيست.
اگر «مرد ايرلندي» را نه به مثابه حضور و همنشيني دنيرو/پاچينو/پشي اينك مسن، يا حتي آدمهاي واقعي و شمايل تاريخي بلكه از منظر شخصيتهاي فيلميك يعني شيرن/هافا/بوفالينو بنگريم پاشنه آشيل ساخته اسكورسيزي و ضعفها و كاستيهاي جدي فيلمنامهنويسي استيون زايلين هرچه بيشتر عيان شده و مانعي اساسي براي ارتباط، نزديكي، همراهي و همدلي با فيلم و شخصيتهايش ميشود.
جابر قاسمعلی، فیلمنامهنویس سینما و تلویزیون، در گفتوگو با ایسنا به واکاوی مفهوم و وضعیت اقتباس در سینمای ایران پرداخت. او ضمن تعریف اقتباس به عنوان وامگیری از یک اثر هنری دیگر، تأکید کرد که اگرچه در سینمای ما جریان مستمری برای اقتباس وجود ندارد، اما نمونههای موفقی چون «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی، معیار یک اقتباس درخشان و بومیشده محسوب میشوند. قاسمعلی همچنین تفاوت اقتباس از رمان و نمایشنامه را بررسی کرد و چالشهای هر یک را برشمرد.
استقبال بی سابقه از بخش «نگاه نو» در سی و هشتیمن دوره جشنواره فیلم فجر و ثبت نام ۳۷ فیلم برای آن، نوید رقابتی نفسگیر و جذاب بین فیلمسازان جوان را میدهد.
رضا عبیات معتقد است سینمای مستند و داستانی تفاوتی با هم ندارند و هر دو بخشی از سینما هستند. اما هر کدام فرم مخصوص به خود را دارند.
بهرنگ دزفولیزاده در مراسم بزرگداشت زندهیاد باغچهبان و معرفی «بیصدا حلزون» گفت: برای اکران عمومی فیلم «بیصدا حلزون» قرار است امکانات ویژهای برای عزیزان ناشنوا در سینماها فراهم شود که قطعا اطلاعرسانی خواهد شد.
محمد علی نجفی آخرین وضعیت اکران فیلم سینمایی «پرسه در شهر لاجوردی» را تشریح کرد.
روابط عمومی سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در پی برخی اخبار رسانهای پیرامون انتشار گزارش مالی این جشنواره، توضیحاتی را منتشر کرد.
سریال «موچین» در تهران پس از انجام تست گریم نهایی مقابل دوربین رفت.
داور جشنواره سینماحقیقت و تهیهکننده چینی با اشاره به نفوذ سینمای ایران در جهان گفت: سینماگران مطرح ایرانی؛ از جمله عباس کیارستمی و اصغر فرهادی بر روند سینمای جهان تاثیر داشتهاند.
طی حکمی از سوی سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، مسعود مدرسی به سمت مدیر ارتباطات واطلاعرسانی این انجمن منصوب شد.
«بیوزنی» به کارگردانی مهدی فرد قادری به دوازدهمین جشنواره منار در کشور بلغارستان راه پیدا کرد.