بهشدت دوست دارم مؤلف باشم و امضاي خودم را داشته باشم. طوري كه هركس به تماشاي نمايشم آمد، بدون ديدن بروشور بفهمد اين نمايش كار من است. افق گستردهاي را برای اين هدف ترسيم كردم و قطعا پرترههايي قويتر روي صحنه خواهم آورد. اميدوارم فرهنگ تئاترديدن بالا برود و تماشاگر بهدنبال تئاتري باشد كه انديشه منتقل ميكند، نه تئاتري كه صرفا بازيگر معروف دارد يا او را ميخنداند!
گروه اجرائی نگاهی هم به فیلم هامون دارد. مواجهه پوریا شکیبایی با اکبر مشکاتی، یادآور مواجهه علی عابدینی با حمید هامون است. اکبر مشکاتی چه در مقام سوزنبان و چه در نقش علی عابدینی، قرار است میل به زندگی را در شخصیتهای فروپاشیده و در آستانه انتحار بار دیگر احیا کند.
چهار، پنج ماه قبل شرایط بسیار دشوار بود. ما از طرحی صحبت میکردیم که هیچکس ذهنیت دقیقی از چگونگی آن نداشت و طبیعی است طرحی که هنوز آزمایشش را پس نداده نمیتواند آدمهای بیشتری را درگیر کند. اما میخواهم این را بگویم که من بههیچوجه کار خیریه انجام نمیدهم. اساسا قصد من فقط کار فرهنگی است. قرار نیست از نابینایان پولی گرفته شود. سوینا درواقع ترویج یک اتفاق فرهنگی است.
اپیزود آخر سریال چرنوبیل شامل صحنهای است که سیستم قضائی شوروی را به خوبی نمایش میدهد. در طول محاکمه سه مرد که در دادگاه حضور دارند و مسئولیت فاجعه با آنهاست، یک عضو کمیته مرکزی حکم قاضی را نمیپذیرد؛ کسی که توصیه میکند میتوان طور دیگری به این قصه نگاه کرد و این صحنه نشان داد که کمیته مرکزی به مراتب قدرت بیشتری از قاضی دارد.
در تعریف ژانر فاجعه آمده است: «در این زیرژانرِ فیلمهای اکشن، یک فاجعه به عنوان سوژه اصلی و ابزار پیرنگ در نظر گرفته میشود. این فیلمها علاوه بر فاجعه، عواقب آن را از زاویه دید چند شخصیت یا اعضای خانوادهشان به تصویر میکشند و تدابیر آدمهای مختلف برای بقا را هم نشان میدهند. فیلمهای ژانر فاجعه معمولا گروه بازیگران بزرگ و خطوط پیرنگ متعددی دارند و کوشش شخصیتها برای جلوگیری، فرار یا کنارآمدن با فاجعه و عواقبش را به نمایش میگذارند. در این آثار هنگام وقوع فاجعه، شخصیتها با ضعفهای انسانی روبهرو میشوند، اغلب به هم دل میبندند و همواره آدمبدی برای نکوهش پیدا میشود.
«گرترود»ِ درایر در بهیادماندنیترین شکل خود –تا به امروز- تجسمی از یک متن تلقی شده. ایماژی از کلام و تصوری از آنچه در گذشته میان کاراکترها/چهرههایی گفته و دریافت شده است. چهرههایی که حرف میزنند و سکوت میکنند، آشکار میکنند و پنهان میسازند؛ چهرهها... و بازتاب مبهمشان؛ ابهامی که سببی شده تا پرگفتوگوترین ساخته درایر شود رمزآلودترین ساختهاش: دائم با بهعقبرفتن پیش میرود و دائم با پیشرفتن به عقب بازمیگردد.
اکران خصوصی فیلم سینمایی «سرکوب» با حضور اهالی سینما و تئاتر شنبه شب در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
فعلاً فقط جشنواره کن است که در مقابل نتفلیکس مقاومت کرده و نه سال گذشته و نه امسال فیلمی از تولیدات این کمپانی غول آسا را نپذیرفت. البته امسال بسیاری از کارشناسان سینما تصور می کردند که «مردایرلندی» اثر مارتین اسکورسزی تهیه شده توسط نتفلیکس حتما در جشنواره ونیز حضور خواهد رفت، ولی غیبت این فیلم در میان برنامه ها و بخش های مختلف ونیز همه را حیرت زده کرده است. این در حالی است که درعوض دو فیلم از استیون سودربرگ و نوا بومباش از محصولات این کمپانی در ونیز پذیرفته شده اند.
کارگردان فیلم «سرکوب» با تاکید بر اینکه اکران عمومی را بر نمایش همراه با حذفیات فیلمش در جشنواره فجر ترجیح داده، میگوید، این فیلم تلنگری است تا حواسمان باشد که خانوادهها ممکن است چه آسیبهایی از نزاعهای سیاسی بخورند.
در حالی که نمایشهای مشهور به «لاکچری» از استقبال گرم و گیشه داغ میگویند؛ اما بهنظر میرسد این آثار در دادن دستمزدهای ساده عوامل خود عاجزند.
فخر موسوی گفت: اصلاحیههایی که به نمایشهای مختلف میخورد، خیلی صریح به سالن و گروه نمایشی به صورت مکتوب اعلام میشود.
شرکتهای نتفلیکس، دیزنی و آمازون خواهان امضای قرارداد انحصاری با تهیه کننده و نویسنده سریال «بازی تاج و تخت» هستند.
فراخوان نمایشنامهنویسی «پنج اثر» منتشر شد.
مجموعه مصاحبههای «گادفری چشایر» منتفد معروف آمریکایی با عباس کیارستمی درباره فیلمهایش در قالب یک کتاب ۱۸۸صفحهای به نام «گفتوگوهایی با کیارستمی» در آمریکا منتشر شد.
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش از اکران «قسم» ساخته محسن تنابنده در گروه آزاد از چهارشنبه این هفته گفت.
هیات داوران بخش فیلم دهمین جشنواره بین المللی «سیمرغ» از سوی دبیرخانه معرفی شدند.
طبق آمار منتشر شده در سامانه رسمی سازمان سینمایی از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۶ فیلم فروش کمتر از یک میلیارد تومان داشتهاند که در این میان تعداد مخاطبان ۳ فیلم حتی به ۱۰ هزار نفر هم نرسیده است!
در حالی که اورلاندو بلوم با یک سریال فانتزی به زودی در شبکه آمازون دیده خواهد شد، میگوید برای بازی در سریال «ارباب حلقهها» پیر شده است.
نمایش «شنیدن» به نویسندگی و کارگردانی امیررضا کوهستانی آبان ماه سال جاری در کشور ژاپن به صحنه میرود.
در پی صدور حکم زندان برای «محمد رسولاف»، فیلمساز ایرانی، کانون کارگردانان سینمای ایران خواستار تجدیدنظر در این حکم شد.