فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران از روز ۷ مردادماه با نمایش چهار فیلم کوتاه ایرانی و یک فیلم از کره جنوبی افتتاح میشود. در اولین جلسه این پاتوق، فیلمهای «کانتور»، «شیفت»، «برقص» و «نگران من نباش» به همراه «از دیدن چهرهات خوشحالم» (کره جنوبی) روی پرده میروند و سپس نشست نقد و بررسی با حضور مازیار فکریارشاد برگزار خواهد شد.
سازمان سینمایی از طرح جدید «سینمای ایران برای وطن» خبر داد که طی آن پنج فیلم برجسته و قدیمی سینمای ایران که توسط فیلمخانه ملی ایران مرمت شدهاند، به نمایش درخواهند آمد. این برنامه از فردا، شنبه ۴ مردادماه با اکران نسخه مرمت شده «خانه دوست کجاست؟» ساخته زندهیاد عباس کیارستمی در موزه سینما آغاز میشود.
انجمن سینمای جوانان ایران فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما (اقتباس)» چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران را منتشر کرد. این بخش با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی، از فیلمها و فیلمنامههای اقتباسی و مرتبط با حوزه نشر تقدیر میکند و جوایز نقدی و حمایت از تولید فیلم اقتباسی را به برگزیدگان اهدا خواهد کرد.
فیلم «تابستانی که برف آمد» به کارگردانی نسیم فروغ و تهیهکنندگی مریم بحرالعلومی، پس از حضور در جشنوارههای اسپانیا و ایتالیا، از شهریورماه روی پرده سینماهای کشور میرود. این فیلم اجتماعی که اولین تجربه بلند فروغ در کارگردانی است، قصهای پدرانه را در مواجهه با چالشهای قانونی روایت میکند.
با ورود فیلمهای «جزایر قناری»، «مرد عینکی» و «زن و بچه» به چرخه اکران، رقابت تابستانی سینماهای کشور گرمتر شد. در سه روز پایانی هفته گذشته، این تازهواردها در کنار «پیرپسر» و «صددام» پرفروشترین فیلمها بودند. آمار مخاطبان سینما از ابتدای سال به بیش از ۹ میلیون نفر رسیده و فروش کل از ۷۲۷ میلیارد تومان فراتر رفته است.
«Dying» ساخته ماتتیاس گلاسنر، کمدی سیاه و جذابی است درباره بحرانهای خانوادگی و وراثت عاطفی که با بازی درخشان لارس آیدینگر در نقش رهبر ارکستری دچار فروپاشی حرفهای و شخصی میشود. فیلم داستانی تلخ، شوخطبعانه و پیچیده را روایت میکند که بین هنر و زندگی در نوسان است.
«Gazer» نخستین فیلم بلند رایان جی اسلون، تریلری روانشناختی و خفقانآور است که با حالوهوای آثار دیوید لینچ و دیوید کراننبرگ، تماشاگر را در فضایی وهمآلود و ناآرام غرق میکند. این فیلم با بازی درخشان آریلا ماسترویانی، سفری کابوسوار به ذهن شخصیتی آسیبدیده و جامعهای بیرحم است.
فیلم «Happy Gilmore 2» با بازی آدام سندلر، دنبالهای است بر کمدی ورزشی محبوب دهه ۹۰؛ اما این بار، نه به اندازه گذشته خندهدار است و نه برای نسل جدید چندان قابلدرک. بازگشتی پر از نوستالژی که تنها طرفداران قدیمی را راضی خواهد کرد.
بازیگر برنده اسکار، جیمی لی کرتیس، در مصاحبهای صریح از سنگرایی، جراحیهای زیبایی و استانداردهای غیرواقعی هالیوود انتقاد کرد و گفت: «نسلهایی از زنان بهدلیل فشارهای صنعت زیبایی، خود را از بین بردهاند.»
فیلم ترسناک جدید «The Home» به کارگردانی جیمز دماناکو و با بازی پیت دیویدسون، نتوانسته انتظارات مخاطبان ژانر را برآورده کند. نه حضور یک کمدین شناختهشده در نقش جدی موفق است، نه کارگردان نامدار این بار توانسته به استانداردهای موفقیت قبلیاش نزدیک شود.
فیلم وسترن ترسناک برزیلی «شالو هل» به کارگردانی رافائل تولدو، در بازار همکاریهای بینالمللی Frontières جشنواره Fantasia، موفق به کسب دو جایزه معتبر PurpleDOG و Outpost MTL شد. در همین حال، فیلم «هولی ووم» ساخته آنوک ویسل، جایزه جشنواره بینالمللی فیلم فانتستیک سیتجز را به دست آورد.
فیلم «چهار شگفتانگیز: اولین گامها» با روایتی احساسی از تولد فرزند رید ریچاردز و سو استورم، بذر اتفاقات مهمی را در دنیای سینمایی مارول میکارد. صحنه پس از تیتراژ فیلم نهتنها بازگشت «دکتر دوم» را نشان میدهد، بلکه تأیید میکند که فرانکلین ریچاردز با «قدرت کیهانی» خود، نقش مهمی در فیلم آیندهی «Avengers: Doomsday» ایفا خواهد کرد — حرکتی بزرگ اما پرخطر برای آیندهی MCU.
در یکی از هیجانانگیزترین لحظات کامیککان ۲۰۲۵، فیلم علمیتخیلی «Predator: Badlands» به کارگردانی دن ترچتنبرگ با نمایش ۱۵ دقیقه ابتدایی خود از داستانی تازه در دنیای شکارچیها رونمایی کرد. همچنین نسخهای جدید از فیلم «Killer of Killers» با حضور غافلگیرکننده آرنولد شوارتزنگر و دنی گلاور، طرفداران فرنچایز «Predator» را به وجد آورد.
بخش مستقل «روزهای ونیز» در جشنواره فیلم ونیز با آثاری از کشورهایی چون ایران، اوکراین، کنیا، اسپانیا و ایتالیا، و تمرکز بر روایتهایی از جنگ، تبعید و زخمهای خانوادگی برگزار میشود. فیلم «لا جویا» به کارگردانی نیکولانجلو جلورمینی و با بازی والریا گولینو یکی از آثار شاخص این بخش است.
اگر تصور میکنید سینما فقط تماشای یک فیلم بر روی پرده است، باید با دنیای آیمکس آشنا شوید؛ فناوریای که تجربهی سینمایی را دگرگون کرده است. آیمکس با پردههای غولپیکر، وضوح بینظیر تصویر و صدای فراگیر، مخاطب را در دل داستانها غرق میکند. در این مقاله به بررسی کامل این فناوری، تفاوتهای آن با سینمای معمولی، دلایل محبوبیت آن در جهان و آیندهی آن میپردازیم.
با افزایش محبوبیت فیلمهای اکشن و مهیج که با دوربینهای اختصاصی آیمکس فیلمبرداری شدهاند، این کمپانی سینمایی موفق شد در سهماهه دوم سال ۲۰۲۵ رکوردهای تازهای را در فروش گیشه و سودآوری به ثبت برساند.
فیلم جدید جیم جارموش با عنوان «Father Mother Sister Brother» بهعنوان فیلم اصلی شصتوسومین دوره جشنواره فیلم نیویورک انتخاب شد. این درام خانوادگی با بازی کیت بلانشت، ویکی کریپس و آدام درایور، نخستین نمایش آمریکای شمالی خود را ۳ اکتبر ۲۰۲۵ در سالن آلیس تالی مرکز لینکلن خواهد داشت.
جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو (TIFF) فهرست آثار بخش «Midnight Madness» در پنجاهمین دوره خود را اعلام کرد؛ بخشی که هر شب با نمایش فیلمهایی پرهیجان، ترسناک و کاملاً غیرمعمول، نفس تماشاگران شبزندهدار را بند میآورد.
فیلم جدید والری دونزلی با عنوان «At Work» (با نام فرانسوی «À Pied d’Œuvre») یکی از سه نماینده سینمای فرانسه در بخش مسابقه جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۴ است. این فیلم اقتباسی از رمان خودزندگینامهای فرانک کورته بوده و حالا پخش جهانی آن بر عهده شرکت Kinology قرار گرفته است.
نتفلیکس از اولین تریلر رسمی فیلم درام «Train Dreams» رونمایی کرد؛ اثری اقتباسی از رمان تحسینشده دنیس جانسون که با بازی درخشان جوئل اجرتون و فلیسیتی جونز، تصویری شاعرانه از زندگی یک کارگر دورهگرد در آمریکای در حال تغییر قرن بیستم ارائه میدهد.