سه شنبه , ۱۲ فروردین, ۱۴۰۴
گزارش | صفحه 2
31 بازیگری که در جشنواره فیلم فجر مسیر حرفه‌ای‌شان تغییر کرد؛ پرواز بر فراز سیمرغ

31 بازیگری که در جشنواره فیلم فجر مسیر حرفه‌ای‌شان تغییر کرد؛ پرواز بر فراز سیمرغ

در این گزارش به بررسی بازیگرانی که جشنواره فیلم فجر سبب تغییر مسیر بازیگری‌شان شد و بازیگرانی که برای اولین‌بار در جشنواره فیلم فجر دیده شدند؛ پرداخته شد. بازیگران دیگری نیز هستند که در جشنواره فیلم فجر طی سالیان مختلف برگزاری این رویداد سینمایی شناخته‌تر شدند.

گام‌به‌گام باساختمان مهمی که مخروبه شد!/هزینه میلیاردی برای «هیچ» یکشنبه 20 فروردین 1402 14:17
گزارشی از بنای قدیمی تئاتر ایران؛

گام‌به‌گام باساختمان مهمی که مخروبه شد!/هزینه میلیاردی برای «هیچ»

ساختمان قدیمی اداره برنامه‌های تئاتر بیش از یک دهه است که تبدیل به مخروبه شده و به جای اینکه بازسازی و تبدیل به مکانی برای تئاتری‌ها شود، این روزها انبار نگهداری مصالح ساختمانی است.

درس‌ «خانه سینما» به «خانه تئاتر» در زمینه سازوکار برگزاری انتخابات دوشنبه 15 اسفند 1401 09:21

درس‌ «خانه سینما» به «خانه تئاتر» در زمینه سازوکار برگزاری انتخابات

مرور ساده وضعیت و شیوه گردش قدرت در خانه تئاتر نشان می‌دهد چرا این تشکیلات بعد از 22 سال موفق به اجرای قابل اعتنای بندهای چهارده‌گانه «موضوع فعالیت‌ها»ی مندرج در اساسنامه‌اش نشده و موضوع انتخاب مدیرعامل را به صنف سینما باخته است.

حجاب تماشاگران یک جشنواره را متوقف کرد یکشنبه 14 اسفند 1401 23:25

حجاب تماشاگران یک جشنواره را متوقف کرد

شامگاه پنجشنبه، ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ چهارمین «جشنواره نمایش کَل گراش» با حکم دادستان گراش (شهری در جنوب استان فارس) در میانه راه متوقف شد. در دستور دادستانی اشاره‌ای به دلیل تعطیلی جشنواره نشده هرچند شنیده‌ها حاکی از آن است که ایرادات وارده به حجاب تماشاگران، موجب صدور این حکم شده است.

صورت‌بندی رضا سرور و محمد رضایی‌راد از فرم‌های اجرایی که مردم به تئاتر پیشنهاد داده‌‌اند چهارشنبه 10 اسفند 1401 12:08
کارویژه امروز تبدیل آگاهی به فرم اجرایی و تصاحب فضاهای تازه است

صورت‌بندی رضا سرور و محمد رضایی‌راد از فرم‌های اجرایی که مردم به تئاتر پیشنهاد داده‌‌اند

رضا سرور: «این میزان دموکراسی که در اجراهای متاخر مشاهده می‌شود، هرگز در سنت‌های تئاتر ایران دیده نشده است. به نظر من این شهامت، امروز از بیرون، جامعه و ارتباط با تئاتر جهان به تئاتر ما تزریق می‌شود.

 تاریخ از سویه تراژیکش رونمایی کرده است؟ چهارشنبه 3 اسفند 1401 23:14
مروری بر بعضی رویکردهای مدیریت تئاترهای خصوصی و دولتی برای سلیقه‌سازی

تاریخ از سویه تراژیکش رونمایی کرده است؟

مدیران سالن‌های خصوصی و دولتی امروز توانایی برقراری ارتباط موثر با هنرمندان با استعداد و موثر، ایجاد امکانات مورد نیازِ آنها برای اجرا، برنامه‌ریزی مناسب با هدف درآمدزایی و البته دریافت حق اساسی‌ خود از محل بودجه عمومی کشور را ندارند. با وجود فشار رو به فزونی انواع شوراهای نظارت که به چشم‌پوشی و انصراف هنرمندان جریان‌ساز (نمایشنامه‌نویس، کارگردان، بازیگر، برنامه‌ریز، طراح صحنه و ...) منجر شده، نمی‌توان کاستی‌های مدیریتی مجموعه‌های خصوصی و دولتی را در به وجود آمدن این غیاب و کناره‌گیری بی‌تاثیر دانست

دالانِ پرپیچ‌وخمِ دریافتِ مجوز ِ به صحنه بردنِ نمایش در سال‌های اخیر؛ هزارتوی پِن!٭ چهارشنبه 3 اسفند 1401 22:23
چگونه به جهانی پرتاب می‌شوید که مرز واقعیت و انتزاع در آن گم شده؟

دالانِ پرپیچ‌وخمِ دریافتِ مجوز ِ به صحنه بردنِ نمایش در سال‌های اخیر؛ هزارتوی پِن!٭

براساس مصوبه مورد اشاره، موانع قطعی دریافت مجوز اجرای آثار نمایشی 14 مورد است، درحالی که با مراجعه به فرمِ معروف به «سه‌ برگی» درخواست اجرای نمایش مصوب «شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی»! شما با 16 مورد مواجه می‌شوید و البته تغییرِ بعضی واژه‌‎ها که ماهیت و بارِ حقوقی دارند.

درباره کارگردانان مهم تئاتر جهان که سال‌های گذشته به ایران ‌آمدند/ چهل‌ویک سال تجربه غیب شد؟ سه شنبه 11 بهمن 1401 13:30

درباره کارگردانان مهم تئاتر جهان که سال‌های گذشته به ایران ‌آمدند/ چهل‌ویک سال تجربه غیب شد؟


سال 1389 رومئو کاستلوچی، کارگردان شناخته شده ایتالیایی که نامش مساوی است با اجراهای آوانگارد و تصاویر خیره‌کننده روی صحنه، به ایران سفر کرد. به یک اعتبار می‌توان گفت کاستلوچی یعنی تاریخ زنده هنر جهان؛ نمادِ ایتالیا مثل فللینی و ماستریانی. وقتی زمزمه‌های برگزاری کارگاه آموزشی‌اش با عنوان «کارگردانی تئاتر» مطرح شد، بسیاری اهالی نمایش باور نکردند، اما برپایی این کارگاه آموزشی در مدت برگزاری جشنواره تئاتر آرزوی بسیاری از کارگردان‌های تئاتر ایران را برآورده کرد.

مروری بر پیوند تاریخی «تئاتر و زندان» از یونان باستان تا اروپا و ایران معاصر/ آنها مامور اعدام خود نیستند دوشنبه 10 بهمن 1401 19:55

مروری بر پیوند تاریخی «تئاتر و زندان» از یونان باستان تا اروپا و ایران معاصر/ آنها مامور اعدام خود نیستند

پژوهش فوکو به ما نشان می‌دهد زندگی دانش‌آموزان، سربازان، بیماران و زندانیان در معرض مراقبت و نظارت و تهیه گزارش قرار می‌گیرد و رفتار بهنجار مورد تشویق و رفتار نامطلوب با اقدامات مجازاتی مواجه می‌شود. هدف غایی مراقبت و نظارت و انضباط، بهنجار ساختن فرد و از میان بردن بی انضباطی‌های اجتماعی و روانی و سرانجام تربیت انسان‌هایی مطیع و سودآور در جامعه است. آیا تئاتر از یونان باستان تا امروز جز بازنمایی انسان به خودش و تبدیل امر نامطلوب به مطلوب چیز دیگری در سر پرورانده؟

 درست مثل خودزنی! جمعه 30 دی 1401 01:45

درست مثل خودزنی!

رامین پرچمی، جریان‌ها و افرادی را که خواهان تحریم تئاتر هستند به ضدیت با تئاتر، هنر و تجمعات فرهنگی متهم کرده و می‌گوید که از منظری دیگر نیز مخالف تعطیلی تئاتر است: «تئاتر شغل ماست، اما حتی اگر این را هم کنار بگذاریم، باز اصرار دارم که تئاتر به‌عنوان محل اجتماع مردم نباید تعطیل شود.»

نگاهی به آمار تماشاگران تئاتر در هفته‌های اخیر / آیا تمهیدات ویژه به صحنه‌ها رونق می‌دهد؟ شنبه 24 دی 1401 21:51
این گزارش، مخاطبان دو هفته اخیر تئاتر شهر را نمونه قرار داده است

نگاهی به آمار تماشاگران تئاتر در هفته‌های اخیر / آیا تمهیدات ویژه به صحنه‌ها رونق می‌دهد؟

رسانه‌ها همچنان منتظر انتشار گزارش‌های هفتگی تعداد تماشاگران سالن‌های دولتی، در بازه زمانی مهر، آبان، آذر و هفته ابتدایی دی ماه 1401 هستند. ماه‌هایی که دو برابر شدن حمایت مالی منجر به حضور نمایش‌های باکیفیت روی صحنه نشد

تکنولوژی چگونه تئاتر را تغییر داد؟ یکشنبه 18 دی 1401 16:50
مروری بر کمک‌های فناوری به اجرای آثار نمایشی

تکنولوژی چگونه تئاتر را تغییر داد؟

تکنولوژی، توانایی‌های تئاتر را به طرق مختلف افزایش داده است. از طراحی صحنه گرفته تا خود اجرا، فناوری اکنون در اکثر تولیدات نمایشی نقش به‌سزایی ایفا می‌کند. چه کمک کند صدای بازیگر به همه مخاطبان برسد و چه به طراح صحنه برای ایجاد پس‌زمینه‌ها و فضاهای خیره‌کننده یاری برساند، فناوری تأثیر غیرقابل انکاری دارد. همان ‌طور که در مورد تاثیر تکنولوژی در تاریخ تئاتر اطلاعات کسب می‌کنید، دانستن این نکته که تئاتر پیش از تکنولوژی چگونه بوده، تاثیر فناوری بر تولید تئاتر و برخی روابطی که زمینه‌های رشد تکنولوژیک صحنه‌ را به وجود آورده، مفید است.

فیلم تئاترها آخرین امید برای گردش مالی نمایش ایرانی/ تئاتر را به خانه می برند شنبه 17 دی 1401 23:34

فیلم تئاترها آخرین امید برای گردش مالی نمایش ایرانی/ تئاتر را به خانه می برند

فیلم-تئاترها در زمانی که شروع به تهیه و پخش شدند، قرار بود تنها وسیله‌ای برای ماندگار شدن یک نمایش باشند و امکانی برای تماشاگران تا بعد از پایان اجراهای یک نمایش هم بتوانند آن را تماشا کنند. اما از دو سال پیش کارکرد کاملا جدیدی پیدا کردند: پر کردن جای خالی تماشاگر

«پاراتئاتر» با سابقه یک قرن در ایران اما مهجور در زمانه معاصر شنبه 12 آذر 1401 17:28

«پاراتئاتر» با سابقه یک قرن در ایران اما مهجور در زمانه معاصر

حوزه تئاتر معلولان که از آن با قید «پاراتئاتر» نیز یاد می‌شود، در ایران یک قرن سابقه دارد! سابقه‌ای که در قیاس با دیگر کشورهای منطقه و حتی قاره آسیا بسیار عمیق است؛ اما در زمانه اخیر کم‌تر می‌توان آن جریان، شور و حرارت را در حوزه تولیدات تئاتری با محوریت جامعه معلولان رصد کرد.

میرزاده عشقی، روزنامه‌نگار، شاعر و هنرمندی که تئاتر و زمانه را پیوند زد/ در مسلخ عشق جز نکو را نکشند چهارشنبه 2 آذر 1401 12:47

میرزاده عشقی، روزنامه‌نگار، شاعر و هنرمندی که تئاتر و زمانه را پیوند زد/ در مسلخ عشق جز نکو را نکشند

میرزاده عشقی را امروز به عنوان یکی از سردمداران ادبیات نمایشی کشورمان می‌شناسیم که با نوشتن متن‌های نمایشی، یک گام برای پیش بردن این هنر نوپا در کشورمان برداشته است. او چند نمایشنامه کوتاه نوشته است که مهم‌ترین آنها عبارتند از: اپرای «رستاخیز سلاطین ایران در خرابه‌های مداین»، اپرت «بچه گدا و دکتر نیکوکار»، «حلواءالفقراء، جمشید ناکام». از این جمله می‎توان به نمایشنامه «داستان بیچاره‌زاده» نیز اشاره کرد.

 دروازه‌بانی که هنرمند بزرگی شد دوشنبه 30 آبان 1401 12:55

دروازه‌بانی که هنرمند بزرگی شد

رویای پسربچه مورد نظر ما این نبود که گُل بزند و از تشویق تماشاگران کیفش کوک شود. نه! ماجرا جور دیگری بود . او دلش می‌خواست دروازه‌بان باشد و به تنش پیچ و تاب بدهد و توپ را بگیرد که وارد دروازه نشود. این پسربچه که نامش علی رفیعی است،‌ اما بعدتر یکی از مهم‌ترین هنرمندان تئاتر کشور شد.

چرا طرح پرسش «اجرا رفتن یا نرفتن؟» مناقشه‌برانگیز شد؟ / نمی‌تونیم راجع بهش حرف بزنیم شنبه 28 آبان 1401 11:44

چرا طرح پرسش «اجرا رفتن یا نرفتن؟» مناقشه‌برانگیز شد؟ / نمی‌تونیم راجع بهش حرف بزنیم

زاهد: «بالاخره صنف کارگردانان تئاتر ایران تصمیم گرفت برای روز چهارشنبه بیست و پنجم آبان در خانه هنرمندان، جلسه‌ای همگانی بگذارد و برای این کار پوستری هم درست کرده‌اند... جامعه ایرانی، از اتفاقات اخیر و تلاطم‌های حاصل از آن وضعیتی پیدا کرده است که برای خیل عظیمی از بازیگران و هنرمندان تئاتر این سوال مطرح شده است که با تغییر و تحولی که در جامعه پیش آمده (حداقل در کلان‌شهر تهران) می‌بینیم و هم در روزنامه و مجلات و گفت‌وگوهای دنیای کاغذی و مجازی می‌خوانیم، جایگاه تئاتر کجاست و کجا می‌تواند باشد؟

آمار فروش بلیت سالن‌های تئاتر، اندکی بیشتر از صفر / وزارت ارشاد، تماشاگری که بهای بلیت نمی‌دهد شنبه 28 آبان 1401 11:32

آمار فروش بلیت سالن‌های تئاتر، اندکی بیشتر از صفر / وزارت ارشاد، تماشاگری که بهای بلیت نمی‌دهد

قدری به عقب، به پنجم شهریورماه بازگردیم؛ جایی که اداره کل هنرهای نمایشی در هفته دولت تمام توانش را به کار گرفته بود با آمارسازی‌های عجیب و غریب که مرغ‌پخته را به خنده وامی‌داشت ویترین‌سازی کند. موفق‌ترین دولت در تمام چهاردهه گذشته! بهترین دولت در زمینه دعوت تماشاگران به سالن‌های تئاتری! این‌طور وانمود می‌کردند که انگار همه تئاتر و سینمای ایران بهره‌مند و مشغول فعالیتند، بهترین نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان و بازیگران ایران روی صحنه‌ها کار می‌کنند، گروه‌های نمایشی ایرانی دسته‌دسته رپرتوار اجرای داخلی و خارجی برگزار می‌کنند، آن هم با حمایت تام و تمام مسوولان هنری که خودشان را مامور پیاده‌سازی منویات دولت می‌دانستند

بیش از 30 میلیارد بودجه تولید تئاتر کجا رفت؟ دوشنبه 16 آبان 1401 17:20
نگاهی به هزینه‌های تئاتری 3 نهاد فرهنگی در 6 ماه اول سال

بیش از 30 میلیارد بودجه تولید تئاتر کجا رفت؟

بنیاد فرهنگی روایت فتح متولی تخصصی تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است. این مجموعه در تقابلی متضاد با حوزه هنری و سازمان اوج تصمیم گرفته است که اصلا هزینه‌ای برای تئاتر نکند، بلکه آن چیزهایی را هم که دارد از دست بدهد. در رابطه با این بنیاد زیاد نمی‌توان سخن گفت؛ چراکه از ابتدای امسال استفاده‌ای از بودجه بیش از 2 میلیاردی تولید تئاتر آن در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در گاوصندوق است و تازه دو هفته پس از 10 ماه متوجه شدند که اصلا انجمن تئاترشان مدیر ندارد.

درباره دو چهره حذف شده تئاتر ایران/ در انتظار رهایی از روایت‌ رسمی تاریخ سه شنبه 10 آبان 1401 01:29
به بهانه سالروز تولد شاهین سرکیسیان

درباره دو چهره حذف شده تئاتر ایران/ در انتظار رهایی از روایت‌ رسمی تاریخ

شاهین سرکیسیان 1345 فوت می‌کند و تمام آنهایی که با او کار کرده بودند، می‌دانستند ماجرا از چه قرار است چرا هیچ یک جریان را در آن سال‌ها رسانه‌ای نکردند، فاش نکردند و طرح مساله به بعد از انقلاب منتقل شد؟ یکی از نظریه‌هایم این است، چون کسانی که در واقعه دستی داشتند در مسند قدرت مراکز تئاتری قرار می‌گیرند و اگر کسی حرفی می‌زد باید با تئاتر و صحنه خداحافظی می‌کرد.

یکشنبه 23 مرداد 1401 02:49

"تئاتر شهر" در محاصره آسیب‌های اجتماعی؛ حصارکشی جواب می‌دهد؟

تئاتر شهر مدتهاست که در محاصره انواع و اقسام آسیب های اجتماعی قرار گرفته است، از سارق تا معتاد کارتن خواب از دستفروشان متعدد و متنوع تا...؛ محاصره ای که هیچ تناسبی با فضای هنری و فرهنگی تئاتر شهر ندارد و نگرانی و دغدغه بسیاری از مردم و اهالی هنر را فراهم کرده است.