وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی رضا مردانی را به عنوان سرپرست ادارهکل هنرهای نمایشی این وزارتخانه منصوب کرد. این اداره کل که تابعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، متولی برنامهریزی و سیاستگذاری هنرهای نمایشی کشور است. این انتصاب پس از مدتها بلاتکلیفی در مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی و پس از اتابک نادری صورت میگیرد.
چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر به ایستگاه پایانی رسید. یکی از مهمترین بخشهای این جشنواره در طول برگزاری دورهها بخش بازیگری جشنواره بوده است که باعث شده بسیاری از بازیگران شاخص تئاتر در آن جایزه بگیرند. در این اینفوگرافیک نگاهی داشتیم به بازیگرانی که در بین سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ عنوان بهترین بازیگر جشنواره تئاتر فجر جایزه گرفتهاند.
سال 1389 رومئو کاستلوچی، کارگردان شناخته شده ایتالیایی که نامش مساوی است با اجراهای آوانگارد و تصاویر خیرهکننده روی صحنه، به ایران سفر کرد. به یک اعتبار میتوان گفت کاستلوچی یعنی تاریخ زنده هنر جهان؛ نمادِ ایتالیا مثل فللینی و ماستریانی. وقتی زمزمههای برگزاری کارگاه آموزشیاش با عنوان «کارگردانی تئاتر» مطرح شد، بسیاری اهالی نمایش باور نکردند، اما برپایی این کارگاه آموزشی در مدت برگزاری جشنواره تئاتر آرزوی بسیاری از کارگردانهای تئاتر ایران را برآورده کرد.
آخرین روز جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر با استقبال تماشاگران از نمایش «لیزای بیچاره» کار روسیه سپری شد.
چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شامگاه سهشنبه ۱۱ بهمن با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان میدهد.
پژوهش فوکو به ما نشان میدهد زندگی دانشآموزان، سربازان، بیماران و زندانیان در معرض مراقبت و نظارت و تهیه گزارش قرار میگیرد و رفتار بهنجار مورد تشویق و رفتار نامطلوب با اقدامات مجازاتی مواجه میشود. هدف غایی مراقبت و نظارت و انضباط، بهنجار ساختن فرد و از میان بردن بی انضباطیهای اجتماعی و روانی و سرانجام تربیت انسانهایی مطیع و سودآور در جامعه است. آیا تئاتر از یونان باستان تا امروز جز بازنمایی انسان به خودش و تبدیل امر نامطلوب به مطلوب چیز دیگری در سر پرورانده؟
این نمایش در بازتولید جدید با تغییراتی در میزانسن و گروه بازیگران روی صحنه رفت. به این معنا «مکبث زار» توانست نمایشنامه ویلیام شکسپیر را با تکیه بر مراسم زار، آیینهای بومی و فولکلور جنوب ایران و تلفیق با داستان «مکبث» اسکاتلندی به تصویر بکشد. رویکردی مسبوق به سابقه در تئاترهای سراسر جهان و البته ایران.
شمس در مقاله دوم البته توضیح مبسوط ارایه میدهد و گاهی به تبارشناسی دست میزند تا به نتیجه دلخواه برسد. رقص پیش از اسلام و رقص پس از اسلام. رویکردهای عرفا به این هنر و آنچه در قالب «هزار و یک شب» و سفالینهها و نقشبرجستهها برای ما به یادگار مانده، تا نگاهی به آنچه غرب را به مجسمهسازی و برپایی رقص رسانده و در مقابل، خوشنویسی و لاغری ژستهای رقص در شرق: «اگر در مقطعی از تاریخ محدودیتی بر موسیقی و رقص و مجسمهسازی پدید نمیآمد، چه بسا کسانی چون میرزا غلامرضا اصفهانی، بهزاد، میرزا محمدرضا کلهر و دیگرانی از این دست تجلی هنرشان همسو با میکل آنجلو و رامبراند بود.»
ما در ایران کمپانی تئاتر نداریم و نهاد دولت دههها است که فکر به چنین موضوعی را کنار گذاشته؛ اواخر دهه هفتاد در دولت اصلاحات تلاشهایی صورت گرفت که با بیدرایتی بعضی تئاتریها ناکام ماند. همین فقر کمپانی و حرکت به سوی خصوصیسازی و حمایت از گروهها و کمپانیها - که به نظر نگارنده آگاهانه اتفاق افتاده - موجب شده تئاتر ما فضایی در خود مانده و مدام درگیر روزمرّگی را تجربه کند. از سوی دیگر آسیبهای اجتماعی و تنشهای سیاسی بعضا به حدی میرسد که هنرمند فرصت نمیکند به چنین تجربههایی حتی نزدیک شود. این درحالی است که هنرمندان تئاتر دیگر کشورها علاوه بر کسب دانش و تجربه در استفاده از فناوریهای نوین، به بحرانهای جهانی و مباحثی مانند محیطزیست نیز توجه ویژه نشان میدهند.
تئاتر شهر در طول عمر 50سالهاش مدیران بسیاری به خود دیده است، مدیرانی که برخی سالها بر صندلی ریاست این مجموعه تکیه زدند و برخی هم وفایی از صندلی آن ندیدند. سال 1355 بود که مدیریت این مجموعه به علی رفیعی سپرده شد. او به اوضاع تئاترشهر سامان بخشید، اما یک سال بعد به خواست مدیران وقت تلویزیون ملی ایران ناچار به استعفا شد و سپس ناهید مهدوی مدیریت این مجموعه را برعهده گرفت. با انقلاب 1357، برای مدتی فخرالدین انوار سکان تئاتر شهر را در دست گرفت و پس واگذاری مدیریت مجموعه به وزارت فرهنگوارشاد اسلامی در سال ۵۹، نادر خوشدل دوران مدیریت پرحاشیه خود را آغاز کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است: تا زمانی که دانشکدههای تئاتر و سینما در سراسر جهان اسلام، کاری جز ترجمه ندارند و آثاری که ترجمه میشوند بدون منبع هستند، چیزی به نام تئاتر جهان اسلام نداریم.»
چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر در آخرین روز از اجراهای صحنه ای خود میزبان ۶ اثر نمایشی است که دو اثر آن در بخش بین الملل روی صحنه میروند.
باور کنید دنبال نوستالژی بازی نیستیم اما بیست و یکمین جشنواره تئاتر فجر جشنوارهای کمنظیر است. در این جشنواره بخشی از آثار درخشان نمایشی خودمان در کنار تعدادی نمایش خارجی جذاب روی صحنه رفتند. آنچنانکه خاطرهاش همچنان دلپذیر است.
آزیتا لاچینی؛ بازیگری که در همه عرصه های هنر از بازیگری در سینما، تئاتر و تلویزیون گرفته تا گویندگی در دوبله و رادیو نقش های ماندگاری بر جای گذاشت. او اما حالا روزهای خوبی سپری نمی کند. لاچینی که سال هاست در قاب تلویزیون دیده نمی شود درباره این دوری می گوید: دیگر بس است؛ ۵۰ سال برای هنر مملکتم کار کردم دیگر نمی توانم.
نمایش «چند مرد، چند زن» به نویسندگی رسول بانگین و کارگردانی حنیف مظفری اجرای خود را در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز کرده است.
هشتمین روز چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نیز سپری شد و خبر لغو اجرای ۲ اثر نمایشی از اردن و روسیه مهمترین اتفاقات این روز جشنواره بود.
رضا کرم رضایی را عموم مردم با فیلمهایی میشناسند که عنوان فیلمفارسی را یدک میکشند، عنوانی که البته اهل فن آن را تحقیرآمیز میدانند و به آن نقد دارند ولی به هر حال رضا کرم رضایی برای تماشاگران متخصصتر، هم یک کارگردان قابل قبول است و هم مترجمی قابل احترام و این گونه شد که جشنواره بیستم تئاتر فجر برای او در کنار جمعی دیگر از هنرمندان سرشناس تئاتر، مراسم بزرگداشتی برپا کرد.
چهل و یکمین دوره جشنواره تئاتر فجر ، نهمین روز خود را با اجرای نمایش هایی از شهرهای گوناگون و از کشور ارمنستان سپری می کند.
یادداشت فریده سپاه منصور بازیگر پیشکسوت درباره تئاتر شهر.
رضا صابری میگوید من عشقم تئاتر است و تا جشنواره چهلویکم هیچ شغلی بهجز تئاتر نداشتهام؛ بنابراین برایم فرقی نمیکند که در چه شرایطی بیایم و بروم، چون تئاتر شغلم است
حضور سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در جشنواره تئاتر فجر سبب شد تا مدیران تئاتری بخشی از مشکلات این حوزه را با او در میان بگذارند و خواهان توجه هر چه بیشتر خانه ملت شوند. این نماینده هم بعد از شنیدن مسائل جامعه تئاتری قول داد تا برای حل این مشکلات نشستهایی با مدیران ارشاد تدارک ببیند و با تاکید بر اهمیت موضوع بودجه، تاکید کرد که برای ارتقای بودجه نیز تمام تلاش خود را به کار میگیرد.