جمعه , ۲۰ تیر, ۱۴۰۴
تئاتر | صفحه 234
رضا مردانی سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی شد

رضا مردانی سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی رضا مردانی را به عنوان سرپرست اداره‌کل هنرهای نمایشی این وزارتخانه منصوب کرد. این اداره کل که تابعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، متولی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری هنرهای نمایشی کشور است. این انتصاب پس از مدت‌ها بلاتکلیفی در مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی و پس از اتابک نادری صورت می‌گیرد.

تاثیر سرمای هوا بر رادیو تئاترهای جشنواره فجر سه شنبه 27 دی 1401 12:53

تاثیر سرمای هوا بر رادیو تئاترهای جشنواره فجر

طاهره شاددل، کارگردان نخستین اجرای بخش رادیو تئاتر جشنواره فجر در مقام کارگردان و بازیگر دغدغه اهمیت به این حوزه را از سوی مدیران دارد. او با اعتقاد بر اینکه رادیو تئاتر فرصتی برای گروه‌های شهرستانی و بیشتر دیده شدن است، تاکید می‌کند: رادیو تئاتر یکی از بخش‌های مهم جشنواره فجر برای استان‌هایی است که از امکانات کمتری بهره می‌برند؛ چراکه با ابتدایی‌ترین نیازهای اجرای یک نمایش، اثری جذاب و تاثیرگذار را خلق و به مخاطب ارائه می‌کنند.

حضور چهره های شاخص در هفتمین دوره تئاتر فجر سه شنبه 27 دی 1401 12:48

حضور چهره های شاخص در هفتمین دوره تئاتر فجر

در هفتمین جشنواره تئاتر فجر چند نام آشنا به چشم می‌خورد که می توان از مرتضی ممیز ، آتیلا پسیانی ، فرهاد مهندس‌پور ، سیامک صفری، داود فتحعلی‌بیگی، جواد انصافی و امیر دژاکام نام برد.

نگرشی به «عزاداران بَیَل» / روایتی مدرن از اقلیمِ محذوف دوشنبه 26 دی 1401 21:58

نگرشی به «عزاداران بَیَل» / روایتی مدرن از اقلیمِ محذوف

نه چوبک، نه ساعدی و نه هیچ نویسنده مهم دیگری در تاریخ معاصر ادبیات ما صرفا به خاطر روایت نابرخورداری‌ها و مباحث صرفا اجتماعی و عدالت‌محورانه مانند عدم توزیع عادلانه ثروت و... نمی‌تواند واجد اهمیت ادبی باشد که اگر بود، خیل نویسندگان چپ‌گرای توده‌ای تا آخر ایستاده، امروز مهم‌ترین نویسندگان معاصر ما بودند. این نوع نگاه به مساله و به تناسب آن، فرم روایت و پیوند فرم با نگاه و درون‌‌مایه جاری در داستان است که حد اهمیت اثر را تعیین می‌کند. چیزی که ساعدی از ابعادی واجد آن است و از ابعادی نه.

مروری کوتاه بر تک‌نگاری‌های غلامحسین ساعدی / سرزمین‌های گوهرمراد دوشنبه 26 دی 1401 21:51

مروری کوتاه بر تک‌نگاری‌های غلامحسین ساعدی / سرزمین‌های گوهرمراد

ساعدی در دوران حیات خود سه تک نگاری منتشر کرد: «ایلخچی» (1342)، «خیاو یا مشکین‌شهر» (1343) و «اهل هوا» (1345) . آنچه در سفرها و تحقیق‌هایش برای این تک‌نگاری‌ها به دست‌ آمد بعدها در داستان‌هایش نمود پیدا کرد.

مروری بر آثار و زندگی غلامحسین ساعدی در سالروز تولدش/ گام‌های معلق ِیک بَیلی دوشنبه 26 دی 1401 21:47

مروری بر آثار و زندگی غلامحسین ساعدی در سالروز تولدش/ گام‌های معلق ِیک بَیلی

ساعدی در بخشی از آثارش در خدمت «واقع‌گرایی» است و در بخش دیگر در خدمت «رازآلودگی» اما در همه آثارش، این «حادثه» است که حضور دارد. «حادثه» مثل گردبادی به جان ِ جهان ِ داستان‌های ساعدی می‌پیچد و دست‌آخر تنها چیزی که به تمامی باقی می‌ماند همان «حادثه» است. او آدم ِ گفت‎وگو است، آدمِ رابطه، آدمی که میان مردم کوچه و بازار لولیده.

نقدی بر مقایسه نازلِ‌ تماشای نمایش و خوردنِ پیتزا! / فریب‌خوردگانِ ترکیبِ «فر+هنگ» دوشنبه 26 دی 1401 21:38

نقدی بر مقایسه نازلِ‌ تماشای نمایش و خوردنِ پیتزا! / فریب‌خوردگانِ ترکیبِ «فر+هنگ»

«چرا همین روزها مردم پیتزا می‌خورند ولی روی صحنه بردنِ تئاتر مورد نقد است؟» طرح چنین استدلالی یک پیش‌فرض غلط دارد؛ اینکه تئاتر غذا است. مبنای این خطا احتمالا باید این باشد که جامعه تئاتری یا هنری بعضا برای خودش جمله‌های زیبای انتزاعی می‌سازد و از این ترکیب‌سازی لذت می‌برد. مثل اینکه می‌گوید «فرهنگ به اندازه هوا و غذا اهمیت دارد.» واقعیتِ بیولوژیک اما چیز دیگری می‌گوید؛ اینکه برای انسان چیزی مهم‌تر از «آب و هوا و غذا» در درجله اول اهمیت قرار ندارد! چون پیش از هر نکته باید زنده بماند، مگر اینکه با اصل و اساس زیست انسان شوخی داشته باشیم که این ماجرای دیگری است.

تئاتر زندگی می‌خواهد، نه زیستنِ صرف / آیا می‌توان سالن‌های تئاتر را به محل گفت‌وگوهای جمعی تبدیل کرد؟ دوشنبه 26 دی 1401 21:34
نشست «مداخله هنرمند تئاتر در صورت بندی امروز و فردا» در خانه هنرمندان برگزار شد

تئاتر زندگی می‌خواهد، نه زیستنِ صرف / آیا می‌توان سالن‌های تئاتر را به محل گفت‌وگوهای جمعی تبدیل کرد؟

سیاوش پاکراه: حضور لزوما به معنای وجود داشتن نیست. برای من هنر تئاتر صرفا به معنای ارایه دادن صحنه‌ای نیست. می‌توان با یک گروه دست به کشف زد و روی صحنه نیاورد. به خصوص وقتی در زمانه آشوب. مگر جز این است که برای ارایه تعریف و درونی کردن نیازمند زمان هستیم؟ اگر من امروز بخواهم نمایش روی صحنه بیاورم، به نظر خودم بیشتر در نتیجه شعفِ شوآف است نه کار هنری

وزیر کشور؛ هیچکس نمی‌تواند خلاف قانون عمل کند؛ مجرم باشند دستگاه قضا برخورد می‌کند دوشنبه 26 دی 1401 20:13

وزیر کشور؛ هیچکس نمی‌تواند خلاف قانون عمل کند؛ مجرم باشند دستگاه قضا برخورد می‌کند

وزیر کشور با اشاره به اقدامات برخی چهره‌های هنری و ورزشی در حوادث اخیر گفت: هیچ کس مجاز نیست اقدام خلاف قانون انجام دهد و اگر اقدام این افراد مجرمانه بوده، دستگاه قضائی باید با آنها برخورد کند.

 برگزیدگان جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور منطقه معرفی شدند دوشنبه 26 دی 1401 18:48

برگزیدگان جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور منطقه معرفی شدند

برگزیدگان بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور- منطقه ۴ (فارس) با حضور هنرمندان و مسئولان در آیین اختتامیه این رویداد در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس معرفی شدند.

۱۰ فیلم برتر درباره‌ی هیتلر که باید تماشا کنید  دوشنبه 26 دی 1401 18:36

۱۰ فیلم برتر درباره‌ی هیتلر که باید تماشا کنید

پیشوای رایش سوم، مسبب اصلی وقوع جنگ جهانی دوم، باعث‌وبانی یکی از بزرگ‌ترین نسل‌کشی‌های تاریخ و قاتل میلیون‌ها انسان بی‌گناه. زندگی و عقاید شخصی، قدرت‌گیری برق‌آسا و سقوط این دیکتاتور، سوژه‌ی فیلم‌های سینمایی و مستند متعددی بوده است و اگر به آثار مرتبط با جنگ جهانی علاقه‌مند هستید، نباید فرصت تجربه‌ی این عناوین را از دست بدهید.

بهینه‌سازی و آماده‌سازی تالار مولوی/آماده میزبانی تئاتر فجر هستیم دوشنبه 26 دی 1401 18:28

بهینه‌سازی و آماده‌سازی تالار مولوی/آماده میزبانی تئاتر فجر هستیم

مدیر مرکز تئاتر مولوی اعلام کرد بهینه‌سازی مسائل فنی و بخش‌های دیگر سالن اصلی مولوی انجام شده تا این مجموعه برای میزبانی از آثار چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر آماده باشد.

 وقتی جشنواره تئاتر فجر دچار تغییرات بسیاری شد دوشنبه 26 دی 1401 17:55

وقتی جشنواره تئاتر فجر دچار تغییرات بسیاری شد

با رفتن طاها عبدخدایی از مرکز هنرهای نمایشی، جشنواره تئاتر فجر در ششمین دوره خود دستخوش تغییرات بسیاری شد.

سهم فرهنگ و هنر از بودجه 1402 چقدر است؟ یکشنبه 25 دی 1401 22:05

سهم فرهنگ و هنر از بودجه 1402 چقدر است؟

در این گزارش بودجه نهادهای فرهنگی و هنری را بررسی کردیم و اینکه نسبت به سال گذشته چقدر افزایش داشته‌اند.

«درس‌ پیانو»؛ پرفروش‌ترین نمایش‌نامه آگوست ویلسون در تاریخ برادوی یکشنبه 25 دی 1401 17:37

«درس‌ پیانو»؛ پرفروش‌ترین نمایش‌نامه آگوست ویلسون در تاریخ برادوی

اجرای «درس‌ پیانو» به کارگردانی لاتانیا جکسون و نوشته آگوست ویلسون به پرفروش‌ترین نمایش‌نامه آگوست ویلسون در تاریخ برادوی تبدیل شد. همچنین این اجرا رکورد پرفروش‌ترین اجرای دوباره یک نمایش‌نامه در برادوی را هم به نام خود ثبت کرد.

 عمارت ارغوان خانه آکواریوم نشینها شد یکشنبه 25 دی 1401 17:31

عمارت ارغوان خانه آکواریوم نشینها شد

«آکواریوم نشینها» به نویسندگی و کارگردانی پویا پورهمدانی میزبان عمارت ارغوان شده است.

 معرفی داوران بخش رادیو تئاتر فجر یکشنبه 25 دی 1401 17:25

معرفی داوران بخش رادیو تئاتر فجر

بخش رادیو تئاتر جشنواره فجر که از امروز در تماشاخانه مهر اجراهایش را آغاز می‌کند داوران خود را معرفی کرد.

 رادیو تئاتر، آغازگر جشنواره تئاتر فجر یکشنبه 25 دی 1401 17:19

رادیو تئاتر، آغازگر جشنواره تئاتر فجر

با آغاز به کار بخش رادیو تئاتر، چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر رسما کار خود را شروع می کند.

برنامه تالارهای نمایشی مجموعه تئاترشهر تا آغاز جشنواره فجر اعلام شد یکشنبه 25 دی 1401 17:15

برنامه تالارهای نمایشی مجموعه تئاترشهر تا آغاز جشنواره فجر اعلام شد

پنج اثر نمایشی تا آغاز چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.

 از اضافه شدن یک بخش جدید تا چند ماجرای دیگر در پنجمین دوره تئاتر فجر یکشنبه 25 دی 1401 17:10

از اضافه شدن یک بخش جدید تا چند ماجرای دیگر در پنجمین دوره تئاتر فجر

اضافه شدن بخشی تازه با نام بخش جنگ، یکی از تغییرات پنجمین دوره جشنواره تئاتر فجر بوده است.

درباره‌ آریل دورفمان و نمایشنامه‌هایش/ وقتی کینه‌‏ها آشکار می‏‌شوند یکشنبه 25 دی 1401 00:16

درباره‌ آریل دورفمان و نمایشنامه‌هایش/ وقتی کینه‌‏ها آشکار می‏‌شوند

در دنیای تئاتری اما او به‌تازگی سراغ تجربه‌های متفاوت‌تری رفته است، یکی از تازه‌ترین تجربه‌های او، نمایشی است با محوریت شخصیت «پابلو پیکاسو». او این نمایش‌‌نامه را «پستوی پیکاسو» نامیده و فعلا اجراهای متعدد آن در اروپا حسابی پسندیده شده است. دورفمن در گفت‌وگو با ایندیپندنت درباره‌ این‌متن یک‌سره متفاوت از کارنامه‌ تئاتری‌اش می‌گوید: «می‌خواستم نوشتن یک نمایش تجربی را آزمایش کنم، این یک تجربه‌ به‌شدت شخصی است، کاری که شاید دیگر تکرارش نکنم.