وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی رضا مردانی را به عنوان سرپرست ادارهکل هنرهای نمایشی این وزارتخانه منصوب کرد. این اداره کل که تابعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، متولی برنامهریزی و سیاستگذاری هنرهای نمایشی کشور است. این انتصاب پس از مدتها بلاتکلیفی در مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی و پس از اتابک نادری صورت میگیرد.
طاهره شاددل، کارگردان نخستین اجرای بخش رادیو تئاتر جشنواره فجر در مقام کارگردان و بازیگر دغدغه اهمیت به این حوزه را از سوی مدیران دارد. او با اعتقاد بر اینکه رادیو تئاتر فرصتی برای گروههای شهرستانی و بیشتر دیده شدن است، تاکید میکند: رادیو تئاتر یکی از بخشهای مهم جشنواره فجر برای استانهایی است که از امکانات کمتری بهره میبرند؛ چراکه با ابتداییترین نیازهای اجرای یک نمایش، اثری جذاب و تاثیرگذار را خلق و به مخاطب ارائه میکنند.
در هفتمین جشنواره تئاتر فجر چند نام آشنا به چشم میخورد که می توان از مرتضی ممیز ، آتیلا پسیانی ، فرهاد مهندسپور ، سیامک صفری، داود فتحعلیبیگی، جواد انصافی و امیر دژاکام نام برد.
نه چوبک، نه ساعدی و نه هیچ نویسنده مهم دیگری در تاریخ معاصر ادبیات ما صرفا به خاطر روایت نابرخورداریها و مباحث صرفا اجتماعی و عدالتمحورانه مانند عدم توزیع عادلانه ثروت و... نمیتواند واجد اهمیت ادبی باشد که اگر بود، خیل نویسندگان چپگرای تودهای تا آخر ایستاده، امروز مهمترین نویسندگان معاصر ما بودند. این نوع نگاه به مساله و به تناسب آن، فرم روایت و پیوند فرم با نگاه و درونمایه جاری در داستان است که حد اهمیت اثر را تعیین میکند. چیزی که ساعدی از ابعادی واجد آن است و از ابعادی نه.
ساعدی در دوران حیات خود سه تک نگاری منتشر کرد: «ایلخچی» (1342)، «خیاو یا مشکینشهر» (1343) و «اهل هوا» (1345) . آنچه در سفرها و تحقیقهایش برای این تکنگاریها به دست آمد بعدها در داستانهایش نمود پیدا کرد.
ساعدی در بخشی از آثارش در خدمت «واقعگرایی» است و در بخش دیگر در خدمت «رازآلودگی» اما در همه آثارش، این «حادثه» است که حضور دارد. «حادثه» مثل گردبادی به جان ِ جهان ِ داستانهای ساعدی میپیچد و دستآخر تنها چیزی که به تمامی باقی میماند همان «حادثه» است. او آدم ِ گفتوگو است، آدمِ رابطه، آدمی که میان مردم کوچه و بازار لولیده.
«چرا همین روزها مردم پیتزا میخورند ولی روی صحنه بردنِ تئاتر مورد نقد است؟» طرح چنین استدلالی یک پیشفرض غلط دارد؛ اینکه تئاتر غذا است. مبنای این خطا احتمالا باید این باشد که جامعه تئاتری یا هنری بعضا برای خودش جملههای زیبای انتزاعی میسازد و از این ترکیبسازی لذت میبرد. مثل اینکه میگوید «فرهنگ به اندازه هوا و غذا اهمیت دارد.» واقعیتِ بیولوژیک اما چیز دیگری میگوید؛ اینکه برای انسان چیزی مهمتر از «آب و هوا و غذا» در درجله اول اهمیت قرار ندارد! چون پیش از هر نکته باید زنده بماند، مگر اینکه با اصل و اساس زیست انسان شوخی داشته باشیم که این ماجرای دیگری است.
سیاوش پاکراه: حضور لزوما به معنای وجود داشتن نیست. برای من هنر تئاتر صرفا به معنای ارایه دادن صحنهای نیست. میتوان با یک گروه دست به کشف زد و روی صحنه نیاورد. به خصوص وقتی در زمانه آشوب. مگر جز این است که برای ارایه تعریف و درونی کردن نیازمند زمان هستیم؟ اگر من امروز بخواهم نمایش روی صحنه بیاورم، به نظر خودم بیشتر در نتیجه شعفِ شوآف است نه کار هنری
وزیر کشور با اشاره به اقدامات برخی چهرههای هنری و ورزشی در حوادث اخیر گفت: هیچ کس مجاز نیست اقدام خلاف قانون انجام دهد و اگر اقدام این افراد مجرمانه بوده، دستگاه قضائی باید با آنها برخورد کند.
برگزیدگان بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور- منطقه ۴ (فارس) با حضور هنرمندان و مسئولان در آیین اختتامیه این رویداد در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس معرفی شدند.
پیشوای رایش سوم، مسبب اصلی وقوع جنگ جهانی دوم، باعثوبانی یکی از بزرگترین نسلکشیهای تاریخ و قاتل میلیونها انسان بیگناه. زندگی و عقاید شخصی، قدرتگیری برقآسا و سقوط این دیکتاتور، سوژهی فیلمهای سینمایی و مستند متعددی بوده است و اگر به آثار مرتبط با جنگ جهانی علاقهمند هستید، نباید فرصت تجربهی این عناوین را از دست بدهید.
مدیر مرکز تئاتر مولوی اعلام کرد بهینهسازی مسائل فنی و بخشهای دیگر سالن اصلی مولوی انجام شده تا این مجموعه برای میزبانی از آثار چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر آماده باشد.
با رفتن طاها عبدخدایی از مرکز هنرهای نمایشی، جشنواره تئاتر فجر در ششمین دوره خود دستخوش تغییرات بسیاری شد.
در این گزارش بودجه نهادهای فرهنگی و هنری را بررسی کردیم و اینکه نسبت به سال گذشته چقدر افزایش داشتهاند.
اجرای «درس پیانو» به کارگردانی لاتانیا جکسون و نوشته آگوست ویلسون به پرفروشترین نمایشنامه آگوست ویلسون در تاریخ برادوی تبدیل شد. همچنین این اجرا رکورد پرفروشترین اجرای دوباره یک نمایشنامه در برادوی را هم به نام خود ثبت کرد.
«آکواریوم نشینها» به نویسندگی و کارگردانی پویا پورهمدانی میزبان عمارت ارغوان شده است.
بخش رادیو تئاتر جشنواره فجر که از امروز در تماشاخانه مهر اجراهایش را آغاز میکند داوران خود را معرفی کرد.
با آغاز به کار بخش رادیو تئاتر، چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر رسما کار خود را شروع می کند.
پنج اثر نمایشی تا آغاز چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.
اضافه شدن بخشی تازه با نام بخش جنگ، یکی از تغییرات پنجمین دوره جشنواره تئاتر فجر بوده است.
در دنیای تئاتری اما او بهتازگی سراغ تجربههای متفاوتتری رفته است، یکی از تازهترین تجربههای او، نمایشی است با محوریت شخصیت «پابلو پیکاسو». او این نمایشنامه را «پستوی پیکاسو» نامیده و فعلا اجراهای متعدد آن در اروپا حسابی پسندیده شده است. دورفمن در گفتوگو با ایندیپندنت درباره اینمتن یکسره متفاوت از کارنامه تئاتریاش میگوید: «میخواستم نوشتن یک نمایش تجربی را آزمایش کنم، این یک تجربه بهشدت شخصی است، کاری که شاید دیگر تکرارش نکنم.