وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی رضا مردانی را به عنوان سرپرست ادارهکل هنرهای نمایشی این وزارتخانه منصوب کرد. این اداره کل که تابعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، متولی برنامهریزی و سیاستگذاری هنرهای نمایشی کشور است. این انتصاب پس از مدتها بلاتکلیفی در مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی و پس از اتابک نادری صورت میگیرد.
سم شپرد که روایتگر تصویری تاریک از زندگی معاصر در آمریکاست، در نمایشنامه «رد ترس» با اقتباس از یکی از معروفترین نمایشنامههای تاریخ جهان؛ «اویدیپوس شهریار» و بهمدد شکل و فرم هنر مدرن آمریکایی، داستانی جذاب و پیچیده خلق کرده است. این اثر مدرن با درونمایهای اساطیری، در قالب داستان پلیسی-جنایی و گاه با حسوحالی شاعرانه، مخاطب را به سفری درونی، پرکشش و فلسفی میبرد
در سالهای آغازین دهه شصت با اینکه کشور هنوز در نخستین سالهای انقلاب به سر میبرد و جنگ ایران و عراق هم مشکلات بیشتری را بر سر راه مملکت قرار داده بود، مسئولان وقت بهتر دیدند تا جشنوارههایی فرهنگی هنری را در زمینههای سینما و تئاتر برگزار کنند.
برنامه این هفته تالارهای نمایشی تئاتر شهر اعلام شد که ۲ اثر نمایشی جدید در تالارهای سایه و کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر اجرای خود را آغاز کردند.
امیر دژاکام با گلایه از بلاتکلیفی نمایش «احمد شمس یا قصه همین روزها» درباره وضعیت مدیریت تئاتر و بیتوجهی به نیازهای هنرمندان انتقاداتی را مطرح کرد.
فریدون آدمیت در کتاب «امیرکبیر و ایران» آورده است که وقتی قاتلین به حمام فین آمدند، امیرکبیر «خاصهتراش» را خواست تا رگش را بزند... و همین یک جمله شد سنگ بنای نمایشنامه «خاطرات و کابوسها از زندگی و قتل میرزا تقی خان فراهانی».
سپیده توکلی که با نمایش «زیر نور مهتاب» در جشنواره تئاتر استان مازندران حضور دارد، میگوید هرکدام از ما رسالتی داریم و اگر بتوانیم روی یک نفر تاثیر بگذاریم یعنی رسالت خودمان را به درستی انجام دادهایم.
دومین نشست از سلسله نشستهای بازیابی در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری به میزبانی این استان، اعلام کرد که شیراز طی روزهای ۲۲ تا ۲۵ دی، میزبان بیست و هفتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور خواهد بود.
نمایش «موشمرگی» از بهمن ماه در سالن شماره ۳ تماشاخانه «شهرزاد» به صحنه میرود.
دوره چهل و یکم جشنواره دولتی تئاتر به زودی از راه میرسد و مدیران آمارهایی ارایه میدهند که با هیچ جدول ارزیابی آماری نمیخواند. 1000 اثر متقاضی حضور در جشنواره با یک حساب سرانگشتی - به فرض اینکه حداقل 10 نفر درگیر کار باشند- یعنی درگیری 10هزار نفر در پروسه ساخت و ساز نمایشها. اصلا بیایید دستاندرکاران ساختن یک نمایش را 4 نفر در نظر بگیریم؛ یعنی در همین لحظه 4 هزار نفر مشغول کارند؟ اینجا برعهده خواننده گزارش است که کلاهش را قاضی کند و ببیند آیا چنین نیروی اجتماعی و هنری در سالنهای تئاتری سراسر کشور و پلاتوهای تمرین مشاهده میکند یا خیر؟
من قدری از این مشابهسازیهای غیرتئاتری مهم فاصله میگیرم و او را آپیا و کریگِ تئاتر ایران میدانم که به دگرگونی تماشاگری، طراحی و فهم صحنهای و کارگردانی تئاتر در ایران نیم قرن اخیر جلوهای خاص بخشید، چراکه نه؟ چرا نباید به وجودش افتخار کنیم؟ چرا یکبار دیگر تندترین انتقادها را متوجه مدیرانمان نکنیم که آقایان! این وجودِ ملی از داشتن مکانی ثابت برای انتقال تجارب گرانبهایش محروم است.
دبیر دومین جشنواره تئاتر خیابانی رضوی میگوید: سخنان و پندهای امام رضا علیهالسلام هر کدام دارای مضمون و محتوای عمیق هستند و یک نمایشنامه محسوب میشوند.
فراخوان فصل دهم از دور نوین پروژه «چهارفصل تئاتر ایران» با عنوان «تئاتر و مهاجرت» منتشر شد.
کارگردان نمایش «سمندر و شهر کاغذی» که در تالار هنر روی صحنه میرود تأکید کرد که نباید مشکلات و مشغله بزرگترها باعث شود که از کودکان غافل شویم.
روزنامه دولتی ایران بر لزوم فعالیت گروههای هنری به ویژه حوزه موسیقی تاکید کرده و از «نهادهای مسئول» خواسته خبرنگارانی را که مانع برگزاری کنسرتها میشوند، «قانع» کنند!
کارگردان نمایش «خانه برناردا آلبا» گفت که هرچند این نمایشنامه از نظر زمانی و جغرافیا با شرایط ما متفاوت است ولی در آن صحنههایی هست که گویی در خانه برادر یا خواهر خودمان رخ میدهد.
میثم شمسیان گفت: من سعی کردم در نمایش «دو دوز سایتوتک» بدون فرار حرفی برای گفتن داشته باشم و جامعه باید ظرفیت گفتن و شنیدن را پیدا کند.
تکنولوژی، تواناییهای تئاتر را به طرق مختلف افزایش داده است. از طراحی صحنه گرفته تا خود اجرا، فناوری اکنون در اکثر تولیدات نمایشی نقش بهسزایی ایفا میکند. چه کمک کند صدای بازیگر به همه مخاطبان برسد و چه به طراح صحنه برای ایجاد پسزمینهها و فضاهای خیرهکننده یاری برساند، فناوری تأثیر غیرقابل انکاری دارد. همان طور که در مورد تاثیر تکنولوژی در تاریخ تئاتر اطلاعات کسب میکنید، دانستن این نکته که تئاتر پیش از تکنولوژی چگونه بوده، تاثیر فناوری بر تولید تئاتر و برخی روابطی که زمینههای رشد تکنولوژیک صحنه را به وجود آورده، مفید است.
همزمان با اعلام جدول اجراهای بیستوهفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور- منطقه ۳ (مازندران)، سیدمحمد مصطفی موتورچی، حسینعلی شوندی، محمدرضا آزاد، احمد جولایی و حسن دولتآبادی بهعنوان داوران این رویداد نمایشی معرفی شدند.
نامزدهای بخش نمایشنامهنویسی چهلویکمین جشنواره تئاتر فجر با بررسی و ارزیابی هیئت داوری متشکل از حسین جعفری، شهرام زرگر، نصرلله قادری با مدیریت ایوب آقاخانی اعلام و معرفی شدند.