«نیمه تاریک نابغه» کتابی‌ست به قلم دونالد اسپوتو و ترجمه محسن امیری که افزون‌بر پیش‌گفتار، در 17 بخش به نگارش درآمده است، نگارشی که خودممیزی‌ها و نبود دفترچه یادداشت و دفتر خاطراتی از او، شخصیت این کارگردان بزرگ را در پیچیدگی‌های ابهامی بیشتری قرار می‌دهد.

چارسو پرس: «نیمه تاریک نابغه» کتابی‌ست به قلم دونالد اسپوتو و ترجمه محسن امیری که افزون‌بر پیش‌گفتار، در 17 بخش به نگارش درآمده است، نگارشی که خودممیزی‌ها و نبود دفترچه یادداشت و دفتر خاطراتی از او، شخصیت این کارگردان بزرگ را در پیچیدگی‌های ابهامی بیشتری قرار می‌دهد.

«زور نزن، خودش می‌آید»، این یکی از بخش‌های کتاب یادشده است که در برشی از آن چنین آمده است:


«مارگارت مک‌دونل طی گزارشی در دوشنبه 7 اوت 1944 به سلزینک می‌نویسد:

جمعه پیش ناهار مفصلی با هیچکاک خوردیم. خیلی مشتاق بود که فیلمی بسازد درباره اعتماد و سواستفاده از آن. در فیلمی که در سرش بود اینگرید برگمن در نقش زنی آموزش دیده ظاهر می شود که با استفاده از اعتماد مردی وارد ماجرا می شود که ازدواجش با او را به ندنبال دارد. مرد مورد نظرش دیپلمات است با پس‌زمینه دوره واشنگتن در اواخر جنگ – احتمالا آرژانتین هم در نقش قدرتی خارجی ظاهر خواهد شد. آموزش دادن یک چنین زنی کار حضرت فیل است».


«کار خدا»، «من فقط بلدم ملودرام بسازم»، «این فیلم یک بی‌آبرویی تمام‌عیار است»، «آن دنیای دیگر»، «یک فیلم همه چیز تمام»، «زن اثیری»، «خیاط و کوزه» و «اصلا سرگرم‌کننده نیست»، از فهرست کتابی‌ست که با نگرشی خاص به زندگی و شخصیت آلفرد هیچکاک تحریر شده است.


کتاب «نیمه تاریک نابغه» تاکنون جوایز و تقدیرهای متعددی را کسب کرده است. جایزه ادگار برای بهترین اثر داستانی در سال 194 از جمله معروف ترین این جوایز است؛ نیویورک تایمز مطالعه این کتاب را واجب خوانده و نشریه معتبر ورایتی آن را شگفت انگیز دانسته. گریگوری پک بازیگر مطرح سینما نیز معتقد است این کتاب بهترین اثری  است که درباره زندگی یک فیلمساز بزرگ نوشته شده است.

«نیمه تاریک نابغه» در 808 صفحه با قیمت 540 هزار تومان توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی بازنشر شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.


 این کتاب در روزهای برپایی سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیزدر غرفه انتشارات بنیاد سینمایی فارابی ارائه می شود.