مستند «یک نوع جدید از طبیعت» (A New Kind of Wilderness) از سینماگر نروژی، سیلژا اوونسمو یاکوبسن، روایتگر داستانی غمانگیز است که پس از درگذشت عکاس ماریا واتنه در سال ۲۰۱۹، خانوادهاش باید با از دست دادن نه تنها یک عزیز، بلکه سبک زندگی خاصشان کنار بیایند. این فیلم در حالی که داستانی دردناک و پیچیده را مطرح میکند، به زیبایی تنشهای عاطفی میان گذشته و آینده را به تصویر میکشد.
مستند "زمستان آهنین" که بحران زیستمحیطی سال گذشته مغولستان را روایت میکند، زندگی دو جوان دامدار را در برابر سرمای شدید، برف سنگین و یخزدگیهای مرگبار به تصویر میکشد. فیلم با نگاهی دقیق به سختیهای زندگی عشایری در این کشور و تلاشهای این دو دامدار برای نجات ۱۰۰۰ اسب در طول چهار ماه، نه تنها زیباییهای طبیعی مغولستان بلکه واقعیتهای تلخ زندگی در یک محیط تهدیدشده را نمایش میدهد.
فیلم "گناهکاران" ساخته ریان کوگلر، با حضور مایکل بی. جوردن و هیلای استاینفلد، داستانی خونآشامی است که علاوه بر ایجاد هیجان و وحشت، به مسائل سیاسی و اجتماعی آمریکا و تبعیض نژادی میپردازد. این فیلم با تلفیق ترس و پیامهای اجتماعی، یک اثر متفاوت در دنیای سینمایی ایجاد میکند.
ژرار دوپاردیو، بازیگر سرشناس فرانسوی، در دادگاهی در پاریس به اتهام آزار جنسی دو زن در جریان فیلمبرداری یک پروژه سینمایی در سال ۲۰۲۱ مجرم شناخته شد و به ۱۸ ماه حبس تعلیقی محکوم شد.
تام کروز در مراسم دریافت افتخار مؤسسه فیلم بریتانیا از لزوم آشنایی بازیگران با تکنولوژی و ابزار فیلمسازی گفت و تأکید کرد که این مهارتها در مدارس سینمایی آموزش داده نمیشود. او از مارلون براندو به عنوان مثالی از بازیگرانی یاد کرد که درک درستی از نور، لنز و میزانسن داشتند.
فیلم «Each of Us»، ساختهای ضدجنگ و متأثر از واقعیت، با کارگردانی مشترک چهار زن اروپایی و بازی ستارگانی همچون دایان کروگر، آماده ورود به بازار بینالمللی فیلم شد. این اثر، داستانی از مقاومت، خواهرانهگی و امید در دل تاریکترین روزهای اردوگاه زنان راونسبروک را روایت میکند و به عنوان یکی از تولیدات متفاوت سینمای اروپا در سال جاری شناخته میشود.
هفتاد و هشتمین دوره جشنواره فیلم کن با تجلیل از چهرههای شاخص سینمایی مانند رابرت دنیرو و در عین حال نمایش اولین آثار فیلمسازان بااستعداد، بار دیگر سنت و مدرنیته را در هم میآمیزد.
شورای پروانه فیلمسازی در جلسه اخیر، با ساخت ۴ فیلم سینمایی موافقت کرد.
بهمن فرمانآرا پیشتولید فیلم سینمایی «چشمهایش» را با اقتباس از رمان مشهور «بزرگ علوی» آغاز کرده است.
پس از مرگ تراژیک یک مهاجر گامبیایی در کانالهای یخزده ونیز و سکوت تماشاگران، فیلم مستند «ساحل آخر» ردّ پای زندگی فراموششده او را دنبال میکند؛ سفری شاعرانه و غمبار از اروپا به آفریقا، از غیاب یک انسان تا صدای خانوادهای که همچنان در سوگ، سکوت را میشنوند.
فیلم مستند «حبیب الله» به کارگردانی عدنان زندی، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم مستند از جشنواره بینالمللی فیلم کوردی آمستردام شد.
«ملت بلون» به کارگردانی مهرداد قیومی در مجموعه تئاتر لبخند روی صحنه رفت.
نمایش «ملتبلون» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد قیومی که این شبها در سالن دو مجموعه تئاتر لبخند روی صحنه است، تلاش دارد تا به بازنمایی انسان پساکرونایی بپردازد، اما به نظر میرسد در فرم و اجرا بیشتر وامدار تئاترهای پیش از پاندمی است و درگیر هراسهای ذهنی و اکسپرسیونیستی یک استاد دانشگاه میشود.
کارگردان فیلم «فیگور» با اشاره به طولانی شدن پروسه تولید تا اکران این فیلم گفت: روزی که فیلمبرداری را به پایان رساندم فکر نمیکردم هفت بهار طول بکشد تا به سینماها برسد.
نمایش «آمین گفتن مردگان در عنبر» نوشته محمد چرمشیر و کارگردانی کامبیز اسدی از ۲۹ اردیبهشت در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه میرود.
در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کن، لئوناردو دیکاپریو جایزه نخل طلای افتخاری را به رابرت دنیرو، بازیگر برجسته و اسطوره سینما، اهدا میکند؛ این جایزه به پاس یک عمر دستاورد هنری به دنیرو تعلق گرفته است.
مارتین اسکورسیزی، کارگردان بزرگ سینمای جهان، در جشنواره فیلم تااورمینا ایتالیا با دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری تجلیل میشود؛ مراسمی که با نمایش فیلم «راننده تاکسی» در آمفیتئاتر باستانی سیسیل همراه است.
فیلمبرداری «رقصنده آفتابی» با بازی بلا رمزی در اسکاتلند آغاز شد؛ داستانی نوجوانمحور درباره بازگشت به زندگی پس از سرطان که با فضایی احساسی، گرم و امیدوارکننده، دومین فیلم بلند جورج جاکس را شکل میدهد.
محاکمه فدرال شان "دیدی" کامبز، خواننده و تاجر معروف آمریکایی، با اتهامات سنگین قاچاق جنسی، خشونت خانگی و باجگیری آغاز شد. دادستانی او را متهم به بهرهکشی جنسی سیستماتیک و سازمانیافته از چندین قربانی طی سالها کرده و وکلای دفاع نیز اذعان دارند که کامبز فردی خشن و متقلب بوده، اما این را جرم قاچاق جنسی نمیدانند.
واکنشهای اولیه به فیلم «Mission: Impossible – The Final Reckoning» از سوی منتقدان و خبرنگاران، حاکی از یک پایان باشکوه برای این فرنچایز اکشنِ نمادین است. بسیاری این قسمت را «اوجی بینظیر از آدرنالین و نمایش بدلکاری» خواندهاند که استاندارد طلایی سینمای اکشن را ارتقاء میدهد؛ هرچند برخی منتقدان به بخشهای پراکندهای از فیلم نیز اشاره کردهاند.