ایده اولیه نمایش «بیپدر» از داستان معروف «شنگول و منگول» گرفته شده است اما اثر چیز دیگری است و نمیتوان آن را بازخوانی جدیدی از داستان برگرفته از فرهنگ عامه دانست. داستان به کلی و حتی مخالف آن چیزی است که اکثر ما در دوران کودکی آموختهایم. روایت جدید محمد مساوات از داستان، اثری دیگر است که برچسب نویسنده را بر خود دارد و میتوان به گونهای دیگر و ماندگار، همه مردم از کودک تا بزرگسالان را تحت تأثیر نکات آموزندهاش قرار داد.
نمایش «تو با کدام باد میروی؟» به کارگردانی کمال هاشمی، مهاجرت را از زاویهای جدید نگریسته است. نه از زاویه رفتن که بالعکس، ماندن و گیر کردن در خاک. شخصیتهای نمایش هر یک به دلایلی ساده تصمیم به مهاجرت گرفتهاند و کوتاهترین راه را انتخاب کردهاند. سربازی طاقت یک جا ماندن ندارد، مادری میخواهد فرزندش را به جایی برد که خدا دوستش داشته باشد، دیگری به دنبال معشوق و آن یکی برای درمان بیماری روحی همسرش. برقراری ارتباط با شیوه متفاوت و مینیمال اجرای این نمایش شاید کمی دشوار باشد، اما در میان نمایش متوجه میشوی که اینبار برعکس تمام نمایشهایی که دیدهای بازیگران نیز همچون تماشاچیان در جای خود میخکوب شدهاند و شاید حتی تماشاچی، بدون ترس از دیدهبان و سربازهای لب مرز، روی صندلیاش آزادتر از آدمهایی است که روبهرویش ایستادهاند، آدمهایی که شاید اگر به طبیعت خود بازگردند همچون درختی آزادوارتر زندگی کنند. «تو با کدام باد میروی؟» تولید مشترک ایران و سوئیس نوشته جمال هاشمی و با بازی کاظم سیاحی، محمد عباسی، شیوا فلاحی، سونیا سنجری و حامد نجابت تا پایان اردیبهشتماه در مجموعه تئاتر مستقل تهران به صحنه میرود.
مراسم تشییع پیکر زنده یاد نقی سیف جمالی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون پنجشنبه ۷ اردیبهشت ماه با حضور تعداد زیادی از هنرمندان و علاقه مندان در تالار وحدت تهران برگزار شد.
هیات داوران متشکل از کامران سپهران، شیوا مسعودی و پرستو محبی کاندیداهای نهایی بخش پژوهش بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی را اعلام کردند.
کارگاه طراحی حرکت (کروگرافی) را با حضور استاد بین المللی لوران شتوان در بیستمین جشنواره بین المللی بین المللی تئاتر دانشگاهی برگزار می شود.
منوچهر بهروج بازیگر پیشکسوت تئاتر کشورمان بعد از سال ها مبارزه با بیماری سرطان در سن ۶۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.
مجید مظفری قرار است «نماینده ملت» را تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه ببرد.
محمد رحمانیان نمایش «نام تمام مادران...» را در شیراز به صحنه میبرد.
اجرای نمایش «برلینِ محمد یعقوبی» به طراحی و کارگردانی آریان رضایی تا روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه تمدید شد.
نمایش «دودمان» به کارگردانى امیرحسین آقایى از ١٧ اردیبهشت در تماشاخانه پایتخت به روى صحنه خواهد رفت.
نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» که شب گذشته 5 اردیبهشت ماه در میان جمع پرشوری از هنرمندان اجرا شد، با احترام به سیف جمالی ، به قطب الدین صادقی تقدیم شد.
تورنمایشی نمایش «روزی روزگاری...» به نویسندگی حمید نعیمی و کارگردانی مهدی زمین پرداز از دوشنبه یازدهم اردیبهشت ماه کار خود را دراستان سیستان و بلوچستان اغاز خواهد کرد.
مریم کاظمی از آغاز تمرینات گروه تئاتر مستقل برای روی صحنه بردن نمایشی برای مخاطبان بزرگسال خبرداد
مراسم تشییع پیکر بازیگر پیشکسوت زنده یاد «نقی سیف جمالی» روز پنجشنبه (هفتم اردیبهشت) ساعت 9 صبح از تالار وحدت تهران به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می شود.
اصغر همت و سهراب سلیمی مدیرعامل و دبیر جشن خانه تئاتر پیامهای تسلیت جداگانهایی به مناسبت درگذشت مرحوم نقی سیف جمالی بازیگر پیشکسوت تئاتر صادر کردند.
بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در سن ۵۹ سالگی بر اثر سکته قلبی در بیمارستان شهید رجایی تهران دارفانی را وداع گفت.
نشست خبری چهاردهمین جشن خانه تئاتر صبح امروز دوشنبه 4 اردیبهشت با حضور اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر، سهراب سلیمی دبیر جشن خانه تئاتر و احسان حاجیپور، مدیر روابط عمومی جشن و مهدی قلعه مدیر اجرایی این جشن در سالن کنفرانس خانه تئاتر برگزار شد و در این نشست پوستر این مراسم رونمایی شد.
نمایش "بیلی کین کید خوب، بیلی کین کید بد" اثری فانتزی است بر اساس کمیک استریپ Spawn که از یکشنبه 3 اردیبهشت اجرای خود را در تماشاخانه عمارت روبرو، آغاز کرد.
افروز فروزند از جمله نمايشنامهنويسان و كارگردانان محجوب تئاتر ايران است كه برخلاف معيارهاي تحميلي«اقتصاد هنر» در اين روزگار هراسي از مقاومت ندارد. هر نمايشي را به صحنه نميبرد و اين رويه را از همان نخستين تجربههايش در پيش گرفت و تلاش كرد مسائل اجتماعي را پيش روي تماشاگر قرار دهد. به اين ترتيب بين آنچه در جامعه رخ ميداد و آنچه روي صحنه ميآمد، نسبتي برقرار ميكرد. همواره انتخابگر بوده و كيفيت حيات هنرياش را هم كارگرداني ميكند. فروزند آنجا كه بايد با تمام وجود سختيهاي به صحنه آوردن يك نمايش را به جان خريده و آنجا كه احساس كرده بايد فاصله بگيرد، ترس به خود راه نداده است. از اين نظر جزو انگشتشمار هنرمنداني قرار ميگيرد كه غم نان را به بهانهاي براي هنرفروشي بدل نميكنند و همواره پاي كيفيت اثر خود ميايستد. چنانچه ١٢ سال در تبعيدي خودخواسته به سر برد و كارگرداني نكرد تا همين سال قبل كه بار ديگر تصميم به كارگرداني گرفت و با نمايش «بهمن» به تئاتر شهر آمد و البته كه با استقبال تماشاگران مواجه شد. فروزند امسال با نمايش «مافيا» تجربهاي ديگر پشت سر گذاشت كه اينبار نيز با حضور چشمگير مخاطبان همراه شد. نمايشي كه براساس سرگرمي آشناي اين روزهاي جوانان طبقه متوسط شكل گرفت. بازياي كه در خانهها و جمعهاي دوستي اجرا ميشود و طي آن بايد با نقش بازي كردن حريفي از ميدان به در شود و در نهايت به جايي ميرسيم كه خيليها با حربه «دروغ، ريا و كلك» از بازي خارج شدهاند. فرهنگي كه اين روزها نه تنها در خانهها كه ظاهرا به زندگي اجتماعي -محل كار و خيابان و همهجا- رسوخ كرده است. به راحتي آب خوردن با سرنوشت يكديگر بازي ميكنيم و هر روز نيز به روي يكديگر لبخند ميزنيم. درباره سالهاي پشت سر و شرايطي كه منجر به شكلگيري نمايشنامه «مافيا» شد به گفتوگو نشستهام كه در ادامه ميخوانيد.