شب جبار باغچه‌بان همزمان با برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان برگزار می‌شود.

 

پایگاه خبری تئاتر: شب استاد جبار باغچه‌بان به عنوان اولین هنرمند تئاتر کودک و نوجوان در ایران، شامگاه 25 آذر ماه در تالار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برگزار می‌شود. 

در این مراسم که در آستانه صد سالگی تئاتر کودک و نوجوان ایران برپا می‌شود، خانواده زنده‌یاد جبار باغچه‌بان و دختر او حضور دارند.

خوانش آثار باغچه‌بان، رونمایی از کتاب معرفی او و برپایی سمینار پژوهشی تئاتر کودک و نوجوان از جمله برنامه‌های این مراسم است که با همکاری بنیاد تئاتر کودک و نوجوان برگزار می‌شود. همچنین در این مراسم از چند چهره باسابقه تئاتر کودک و نوجوان نیز تقدیر خواهد شد و مقالات برگزیده تئاتر کودک و نوجوان معرفی می‌شوند. در این برنامه نشان استاد جبار باغچه‌بان از سوی بنیاد تئاتر کودک و نوجوان به چهره‌های فعال این عرصه اهدا می‌شود.

جمعه گذشته 12 آذر ماه نیز تعدادی از اعضای بنیاد تئاتر کودک و نوجوان و انجمن تئاتر کودک و نوجوان با حضور در آرامگاه شهر ری، بر مزار باغچه‌بان حاضر شدند و به او ادای احترام کردند.

جبار باغچه‌بان نخستین چهره فرهنگی ایران است که سال 1298 اولین تئاتر کودک و نوجوان را در کودکستانی در تبریز اجرا کرد و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در آستانه صد سالگی این رویداد، شبی را به نام این هنرمند و با گرامیداشت یاد و خاطره او برگزار می‌کند.

جبار باغچه بان بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در تبریز است. او همچنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران است.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری شهرام کرمی 21 تا 27 آذر ماه در همدان برگزار می‌شود.

 

معرفی مقالات برگزیده بخش صدسالگی تئاتر کودک

شورای داوری بخش مسابقه مقالهنویسی صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان بیست و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان آقایان داوود کیانیان، یدالله وفاداری، مسلم قاسمی، منصور خلج، سیدحسین فداییحسین و منوچهر اکبرلو با ارزیابی آثار شرکت کننده چهار مقاله را بدون اولویت به عنوان آثار برگزیده معرفی کرد.

مقالات برگزیده: "تئاتر کودک و نوجوان در یک دهه جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان" نوشته کریم خاوری و تحسین مصطفی  از کردستان، "جبار باغچه بان و نمایش خلاق" نوشته مژگان وثوقی از تهران، "تأثیر ادبیات مکتوب کودک و نوجوان بر تئاتر کودک و نوجوان ایران" نوشته احمد بیگلریان از همدان ، "تئاتر کودک در ایران، از نخستین حرکتها تا نخستین نمایشنامه" نوشته نیاز اسماعیل پور از همدان

بخش صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان با همکاری بنیاد نمایشی کودک به مناسبت پیشواز صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان در ایران و اولین اجرای نمایشی توسط زنده یاد باغچه بان به شکل ویژه درجشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان برگزار خواهد شد. بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به عنوان یکی از باسابقه ترین رویدادهای تئاتر کشور با دبیری شهرام کرمی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و اداره کل هنرهای نمایشی و مشارکت استانداری و نهادهای فرهنگی و هنری شهر همدان 22 تا 22 آذرماه با حضور گروه های ایرانی و خارجی برگزار خواهد شد.



 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

برنامه اجرای چهار نمایش در تئاترشهر

آغاز اجراهای نمایشی تماشاخانه ایرانشهر پس از تعطیلات

آتیلا پسیانی «دیابولیک: رومئو و ژولیت» را روی صحنه می‌برد

معرفی هیات انتخاب همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها

همراهی هانا کامکار با نمایش «نامه های عاشقانه از خاورمیانه»

اجرای «غصه‌ها قصه شدند» در خانه نمایش

«سه جلسه تراپی» در تالار ناصرخسرو برگزار می‌شود

داود فتحعلی‌بیگی با «سایه تو سایه» به محراب می‌رود

هیچ کس اسپانسر جشنواره‌های تئاتری نمی‌شود

اظهارات وحید آقاپور درباره‌ی «۱۲»

لادن مستوفی«پدران، مادران، فرزندان» را افتتاح خواهد کرد

«باغبان مرگ» پس از سه سال مجددا روی صحنه می‌رود

«می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» از مرز فروش یک میلیارد تومان گذشت

جزئیات راه‌اندازی نخستین بازار جهانی تئاتر بهاره ایران

برگزیدگان مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر معلولان

اعتراض دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به رویه مرکز تئاتر مولوی

طناز طباطبایی و هانیه توسلی در «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه»

نمایش «آخرین انار دنیا» به تالار حافظ می‌رود

زمان برگزاری دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اعلام شد

از بازسازی تئاترشهر چه خبر؟