پایگاه خبری تئاتر: مسیح گنجعلی که کارشناسی ارشد کارگردانی و اجرای تئاتر آسیایی دارد و موضوع تئاتر عروسکی سنتی ایران را برای تز دکترا انتخاب کرده است، درباره برگزاری کارگاه به خبرنگار ما گفت: در آثارم به رابطه بین بازیگر، عروسک یا ماسک و تماشاچی اهمیت می دهم. چندین سال است که این مثلث اجرا در ذهنم می گذرد. اثر کیفی این تکنیک را در آثارم دیدم و متوجه شدم که نمایش هایم بهتر شده است.
وی افزود: شغل و دغدغه من معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی به مردم از طریق تئاتر، عکاسی، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است. این جشنواره و دیگر جشنواره هایی که در ایران برگزار می شود، یک نعمت و هدیه بزرگ است. این اتفاق در بسیاری از کشورهای دیگر نمی افتد و نباید این موضوع را دست کم بگیریم حتی اگر کمبود بودجه و امکانات باشد اما با همه مشکلات، برگزارکنندگان جشنواره ها تلاش می کنند که به بهترین شکل آنها را برگزار کنند.
گنجعلی تصریح کرد: علاقه و انگیزه من برای انجام تئاتر این است که دوست دارم، فهم و دانشی را به مخاطب اضافه کنم و اینکه مردم با تماشای تئاتر همدیگر را بهتر بشناسند .
وی در پایان خاطر نشان کرد: ما تئاتر را وارد کردیم اما تمام آن فرهنگ را وارد نکردیم. یک بخش مدیریت است . بخش دیگر نظم و انضباط و بخش دیگر ارتباطات خوب است. ببینید که در برگزاری مراسم عاشورا چقدر بین مردم هماهنگی و نظم وجود دارد ، پس ما هم در تئاتر این موضوع را باید بیشتر جدی بگیریم. خصوصا اگر بین ستاد جشنواره و هنرمندان و کسانی که کارهای تکنیکی و فنی جشنواره ها را انجام می دهند نظم و هماهنگی بیشتری باشد، حتما کیفیت جشنواره بالاتر می رود.
اعتماد به نفس کودکان را بالا می بریم
مژگان وثوقی در دیگر کارگاه این روز که با عنوان آموزش و نمایش خلاق برگزار شد گفت: در کنار آموزش به اهالی تئاتر کودک ، خود کودکان نیز به آموزش نیاز دارند تا خواسته هایشان را مطرح کنند و ما بزرگترها احساسشان را بهتر درک کنیم. از این لحاظ برگزاری چنین کارگاه هایی ضروری است.
وی که ده سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارد ادامه داد: این کارگاه با نگاهی به آثار جبار باغچه بان برگزار می شود چرا که هدف او استفاده از بازی و نمایش در تعلیم کودکان بوده است و ما نیز در کارگاه از چنین روشی استفاده می کنیم. مهم ترین اصل در چنین کارگاهی ارتباط درست با کودکان است تا بتوانیم اعتماد به نفسشان را بالا ببریم.
باغچه بان را بیشتر بشناسیم
در بخش نمایشنامه خوانی آثار زنده یاد باغچه بان ، نمایشنامه "شنگول و منگول" به کارگردانی فرزاد لباسی نمایشنامه خوانی شد.
پس از اجرا، داود کیانیان از هنرمندان مطرح عرصه کودک و نوجوان گفت: می گویند، تئاتر بزرگسال ما از غرب آمده که حرف بسیار درستی است اما تئاتر کودک و نوجوانمان به خاطر جبار باغچه بان کاملا ایرانی است.
بنابراین گزارش پس از نمایشنامه خوانی، کریستف تبولت از فرانسه که کارگاه آموزشی ماسک و عروسک با نگاه اسطوره ای از تئوری تا ساخت را در جشنواره برگزار می کند، نمایشی ده دقیقه ای را روی صحنه برد. این نمایش در راستای کارگاه آموزشی این هنرمند و به عنوان تشکری از دست اندرکاران جشنواره روی صحنه رفت و سپس یک برنامه موسیقی اجرا شد. در این مراسم هنرمندانی چون حمیدرضا نعیمی، داود کیانیان ، احترام برومند، محمد عاقبتی، لیلی رشیدی و.. حضور داشتند و رضا فیاضی نیز اجرای آن را بر عهده داشت.
بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان هم اکنون در همدان در حال برگزاری است.
صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام
https://telegram.me/onlytheater
برنامه اجرای چهار نمایش در تئاترشهر
آغاز اجراهای نمایشی تماشاخانه ایرانشهر پس از تعطیلات
آتیلا پسیانی «دیابولیک: رومئو و ژولیت» را روی صحنه میبرد
معرفی هیات انتخاب همایش آثار برگزیده جشنوارههای تئاتر استانها
همراهی هانا کامکار با نمایش «نامه های عاشقانه از خاورمیانه»
اجرای «غصهها قصه شدند» در خانه نمایش
«سه جلسه تراپی» در تالار ناصرخسرو برگزار میشود
داود فتحعلیبیگی با «سایه تو سایه» به محراب میرود
هیچ کس اسپانسر جشنوارههای تئاتری نمیشود
اظهارات وحید آقاپور دربارهی «۱۲»
لادن مستوفی«پدران، مادران، فرزندان» را افتتاح خواهد کرد
«باغبان مرگ» پس از سه سال مجددا روی صحنه میرود
«میسیسیپی نشسته میمیرد» از مرز فروش یک میلیارد تومان گذشت
جزئیات راهاندازی نخستین بازار جهانی تئاتر بهاره ایران
برگزیدگان مسابقه نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر معلولان
اعتراض دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به رویه مرکز تئاتر مولوی
طناز طباطبایی و هانیه توسلی در «نامههای عاشقانه از خاورمیانه»
نمایش «آخرین انار دنیا» به تالار حافظ میرود
زمان برگزاری دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اعلام شد
از بازسازی تئاترشهر چه خبر؟