داور بخش خیابانی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: ورکشاپ‌ها جدی‌ترین بخش جشنواره هستند.

پایگاه خبری تئاتر: منوچهر اکبرلو با بیان اینکه افزوده شدن چند بخش به جشنواره نشان دهنده بلوغ این جشنواره است، اظهار کرد: بخش‌های ثابتی که در سال‌های قبل بوده قوی‌تر شده و جایگاه خود را به طور کامل پیدا کرده است.

وی ادامه داد: تنها در این شرایط است که دبیر جشنواره می‌تواند به بخش‌های جدید فکر کرده و جشنواره را هم به لحاظ کمی، هم کیفی و هم تنوع فعالیت‌های جشنواره گسترش دهد.

داور بخش خیابانی تئاتر کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه جشنواره تئاتر کودک باید دبیرخانه دائمی داشته باشد، افزود: جشنواره باید در طول سال فعالیت داشته باشد، همان چیزی که جشنواره فجر به آن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه عکس و پوستر بخش جدید جشنواره تئاتر کودک است، تصریح کرد: در سال‌های قبل نمایشگاه به شکل‌های مختلف بود؛ اما امسال به طور ویژه به آن پرداخته شده که حیف است دیده نشود.

داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه عکس تئاتر بخش مهمی از تاریخ تئاتر است، گفت: نمایشگاه چه در تهران و چه در شهرهای دیگر فقط به چند روز جشنواره منحصر نباشد بلکه در طول سال عکاسان در نمایش‌ها حضور یافته و ضمن انتشار این تصاویر بتوانند به ارتقاء تئاتر بیافزایند.

اکبرلو با بیان اینکه راه چاره ثبات مدیریت، فعالیت مستمر دبیرخانه در طول سال است، افزود: بنده هیأت انتخاب طرح و ایده نیز بودم که بر این اساس باید گفت، باعث خوشحالی است که نسل جوان و هنرمندان تئاتر آرام آرام نمایش خیابانی را جدی گرفته و سعی دارند، ایده‌ها و طرح‌های نو خلق کنند.

وی اضافه کرد: کارگردانان باید بدانند، که در این عرصه از کارهای کلیشه و تکراری فاصله بگیرند و فضای جدیدی به کارهای کودک تزریق کنند.

داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه در کارهای دیگر نیز امیدواریم شاهد نوآوری، ابتکار و انرژی جوان در کارها باشیم تا تلنگری جدی به کلیت تئاتر خیابانی وارد شود، افزود: از چند سال اخیر به آن رسیدیم که تمرکز روی یک بخش به تئاتر آسیب می‌زند زیرا تئاتر چون موجودی است که توجه تنها به یک بخش مانع رشد در همه ابعاد خواهد شد.

 

کارگردان آلمانی:

تئاتر کودک باید برای مخاطب قابل درک باشد

آنیتا برتولامی کارگردان آلمانی شرکت کننده در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: تئاتر کودک باید برای مخاطب قابل درک باشد.

 آنیتا برتو لامی، کارگردان نمایش کارناول خزنده، از کشور آلمان گفت: نمایش کارناوال خزنده نمایشی با حرکات دست و وسایل بازی بچه ها است.

وی با بیان اینکه در آلمان اجرای تئاتر برای کودکان متفاوت است، افزود: تئاترهای سنتی و تئاترهای مدرن از جمله تئاترهای است که در کشور آلمان اجرا شده و در اجرا از مخاطبان کودکان استفاده می شود.

وی به ویژگی تئاتر کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود: تئاتری که قابل فهم باشد و احساسات را منتقل کند؛ تئاتر خوب و تاثیر گذاری برای کودکان است.

این نویسنده تئاتر کودک و نوجوان افزود: تئاتر کودک باید ویژه کودکان و قابل درک برای آنان باشد. برخی تئاترها روشنفکرانه و ویژه بزرگسالان است که کودکان آن را درک نمی کنند، چنین تئاترهای برای کودکان مفید نیستند.

نمایش کارناول خزنده با نویسندگی و کارگردانی آنیتا برتو لامی از کشور آلمان در بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان روی صحنه می رود.

 

نگاه خط خطی نمایشی با موضوع قضاوت

رضا بهرامی گفت: نمایش نگاه خط خطی به شرایط اجتماعی و قضاوت های عجولانه می پردازد.

این کارگردان تئاتر که با نمایش نگاه خط خطی در بخش خیابانی بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان شرکت دارد، با بیان این مطلب به ستاد خبری جشنواره گفت: نگاه خط خطی از یک سوتفاهم بوجود می آید. در روزگار امروز برخی از انسانها بدون اینکه چیزی درباره افکار فرد مقابلشان بداننند، او را قضاوت می کنند و‌ هر آنچه می خواهند درباره اش تصور می کنند، حالا تصور خوب یا بد که هر کدامش چون بدون شناخت رخ می دهد ، درست نیست.

بهرامی درباره نمایش خط خطی تصریح کرد: این یک ‌نمایش بی کلام و تک بازیگر است. در این نمایش مهدی رضاییان پور بازی می کند.موسیقی آن را علی انوری بر عهده دارد و طراحی صحنه و لباس بر عهده هانیه زحمتکش و‌الهه میرزایی است.

‏بهناز وحيد يگانه مسئول روابط عمومي و امور بين الملل گروه تئاتر نزديک و منشي صحنه اين نمایش است.

بهرامی درباره داستان نگاه خط خطی خاطر نشان کرد: داستان یک کودک و عروسک است.‌کودک از خواب بیدار می شود و عروسک را می بیند.عروسکی که جان ندارد و فقط کنار تخت پسربچه خوابیده.... پسر بچه برای خودش و‌کودک مرز ایجاد می کند تا اینکه از عروسک به عنوان سیبل استفاده می کند و... بعدها متوجه می شود که این فقط یک عروسک است و هیچ خطری برای او نداشته و این ها ساخته ذهن کودک بوده است .

نگاه خط خطی سومین تجربه حضور بهرامی در جشنواره تئاتر کودک است. او پیش از این با نمایش به کفشات نگاه کن جایزه اول بازیگری مرد را در بخش نوجوان گرفته و همچنین کارگردانی نمایشنامه خوانی شازده کوچولو را بر عهده داشته است.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری شهرام کرمی ۲۲ تا 27 آذر ماه در همدان برگزار می‌شود.

 


 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

برنامه اجرای چهار نمایش در تئاترشهر

آغاز اجراهای نمایشی تماشاخانه ایرانشهر پس از تعطیلات

آتیلا پسیانی «دیابولیک: رومئو و ژولیت» را روی صحنه می‌برد

معرفی هیات انتخاب همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها

همراهی هانا کامکار با نمایش «نامه های عاشقانه از خاورمیانه»

اجرای «غصه‌ها قصه شدند» در خانه نمایش

«سه جلسه تراپی» در تالار ناصرخسرو برگزار می‌شود

داود فتحعلی‌بیگی با «سایه تو سایه» به محراب می‌رود

هیچ کس اسپانسر جشنواره‌های تئاتری نمی‌شود

اظهارات وحید آقاپور درباره‌ی «۱۲»

لادن مستوفی«پدران، مادران، فرزندان» را افتتاح خواهد کرد

«باغبان مرگ» پس از سه سال مجددا روی صحنه می‌رود

«می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» از مرز فروش یک میلیارد تومان گذشت

جزئیات راه‌اندازی نخستین بازار جهانی تئاتر بهاره ایران

برگزیدگان مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر معلولان

اعتراض دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به رویه مرکز تئاتر مولوی

طناز طباطبایی و هانیه توسلی در «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه»

نمایش «آخرین انار دنیا» به تالار حافظ می‌رود

زمان برگزاری دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اعلام شد

از بازسازی تئاترشهر چه خبر؟