مهدی معبودی در یادداشتی که همزمان با اجرای نمایشنامه خوانی نمایش خواستگاری به کارگردانی حسام کلانتری نوشت از کودکان کار تجلیل کرد.

 

پایگاه خبری تئاتر: این نمایشنامه خوانی که اولین اجرای خود را با حضور جمعی از کودکان کار آغاز کرد در پایان به همه کودکان کار تقدیم شد. بازیگران و کارگردان این نمایشنامه خوانی در پایان اجرا یاداشت مهدی معبودی را برای تماشاگران خواندند.

در متن این یاداشت آمده است:

حرفی که براتون آماده کردم تو دوتا بخش تقدیمتون می کنم..

تو بخش اول روی کلامم با بزرگترهاست...ما تو ادبیاتمون، و تو صحبت های عامیانه مون چند تا غلط گفتاری و معنایی داریم...یه غلط اینه که وقتی می خوایم بگیم اوضاع خیلی نابسامانه و همه چیز در هم و برهمه میگیم مثل جنگل می مونه...یا قانونِ جنگل برقراره...در حالی که جنگل پیشرفته ترین و شرافتمندانه ترین قانون رو داره...تو جنگل هیچ تیزپایی مال کسی رو نمی دزده...هیچ زورمندی بیشتر از نیازش شکار نمی کنه و همه موجودات به حق خودشون قانعن...درست مثل کشورِ خودمون!...پس خواهش می کنم سعی کنیم این عبارت یا کلمه یا ضرب المثل رو کمتر استفاده کنیم...یا در مواردی وقتی یه آدم بزرگ لجبازی می کنه و حرفِ بی حساب می زنه و کارهای از این دست...میگیم مثل بچه ها شده!...انگار ما دیواری کوتاه تر از مقدس ترین موجودات زمین...یعنی بچه ها پیدا نمی کنیم...لجبازی بچه ها بخاطر اینه که ما زبون اونها رو و نحوه ارتباط با اونها رو بلد نیستیم اما آدم بزرگها حرف حساب رو می فهمن و باز قبول نمی کنن...(کوچکترها گوش ندن!) پس خواهش می کنم از این به بعد هر بی خردی و بی شعوریِ بزرگترها رو به بچه بازی تعبیر نکنیم..بچه ها بی شعور نیستن...ضمنا اگر در مورد جنگل و قانون جنگل کوتاه بیام اما در مورد بچه ها کوتاه نمیام !

اما بخش دوم مربوط به کوچکترها

کجان؟ شما اینجا بچه های کوچیک یا نوجوون ندیدین؟...هرچی می گردم اینجا آدم کوچیکی نمی بینم ...ای بابا...اینجا یه عده مرد با شرافت و قوی نشستن که معلومه که رنج زیادی روی دوششونه...خب به هرحال چون برای بچه ها و نوجوون ها  متن آماده کردم مجبورم بخونم...ما بزرگترها طبق هزاران بند و کنوانسیون و کمیسیون! قرار بوده شرایط لازم رو مهیا کنیم تا شما درس بخونین و بازی کنین و از کودکی و نوجوونیتون لذت ببرین...اما خب متاسفانه به اون هزاران بند و کنوانسیون و کمیسیون پایبند نبودیم و میگیم تو خرج خودمون هم موندیم و متاسفانه پشت شما رو خالی رو کردیم...بنابر این شما یه کم زودتر مرد شدین...مرد نمی تونه ببینه خواهر و مادرش به پول نیاز دارن..مرد نمی تونه ببینه اجاره خونه عقب افتاده...مرد نمی تونه دست رو دست بذاره تا قرص و دوای مادر و پدرش تموم بشه...کسایی هم که باید کاری می کردن انگار سرشون جای دیگه گرمه...اصلا همه مردونگی یعنی احساسِ مسوولیت، آدم از لحظه ای که احساس مسوولیت بکنه مرد میشه...آدم از وقتی تصمیم می گیره مادر و خواهر و خانوادش رو خندون ببینه مرد میشه...و این اصلا ربطی به سن و سال نداره....امیدوارم...(به مردها نباید دروغ گفت) .نه حقیقتا امیدوار نیستم ...که چیزی عوض بشه...فقط می تونم اجرای امشبمون رو بهتون تقدیم کنم و بگم تمام خنده و جست و خیز و تلاش امشب ما بخاطر شما بود...

نمایشنامه خوانی خواستگاری که شب گذشته با استقبال چشمگیر تماشاگران رو برو شد دو اجرای دیگر در سالن خسرو شکیبایی خواهد داشت و هر اجرای این نمایش با حضور یکی از گروه های آسیب پذیر اجتماعی برگزار می شود.

در این نمایش لیلا ایرانی ، علیرضا رحیمدل، جوانه دلشاد ، حسام کلانتری و آرمین نصیری خوانش نقش ها را بر عهده دارند. این اثر که کاری از گروه تئاتر صلح و گروه تئاتر هیچ به شمار می رود با همکاری دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 46 آماده شده و در روزهای 14 تا 17 اسفند ساعت 18 به اجرا در می آید.







صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:

شناسایی ظرفیت‌های تئاتر غیردولتی از ایران تا آلمان

امیررضا کوهستانی اپرای واگنر را به صحنه می‌برد

میزبانی تالار مولوی از هفدهمین جشنواره تئاتر تجربه

«تئاتر شهر» چقدر ایمن است؟!

سالنامه ۱۳۹۶ تئاتر ایران منتشر شد

پیام تبریک موسسه اکبر رادی برای اصغر فرهادی

نمایشنامه برگزیده تئاتر فجر منتشر شد

درباره اینگمار برگمان کارگردان تئاتر

زمان برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی اعلام شد