اپرای عروسکی عاشورا به کارگردانی بهروز غریب پور در تالار حافظ شیراز بر روی صحنه است

 پایگاه خبری تئاتر: شاید مهم ترین بخش اپرا موسیقی آن باشد. من هم که از موسیقی چندان دانشی ندارم. جز این که جاهایی صدایش نمی گذاشت شعرها را درست بشنوم. اما نقل قولی می کنم از سازنده ی موسیقی اپرای عروسکی عاشورا که خود گویای بعضی مسایل است، حتا برای من که از موسیقی چندان دانشی ندارم.تا برسم به آن چه درباره ی بار نمایشی اپرای عروسکی قصد گفتن دارم.

 "او درباره انتقادات به فالش خواندن برخی خوانندگان بخش آوازی توضیحاتی ارائه کرده و گفت: زمانی که کار را ضبط می کردیم برایم احساس خواننده مهم تر از تکنیک بود. اگر در کار اجرا شده حس خواننده به خوبی به مخاطب منتقل می شد  زیاد درگیر تکنیک نمی شدم. وقتی می دیدم یک خواننده به یاد امام حسین (ع) اشک می ریزد و می خواند برایم از هر چیزی ارزشمند تر بود."

واما،

غریب پور یگانه است. در تاریخ تئاتر این سرزمین، جاودانه خواهد بود.از معدود کارگرانانی است که یک سالن اختصاصی در اختیارش است، و گروهی کارآزموده دارد، و به مدد هردو و خلاقیتش، کارهایی خلق می کند که از بعضی ظرایف و عظمت های تکنیکیشان حیرت زده می شویم و زبان به تحسین می گشاییم، ولی،

دو کار آخر او را  تکراری و عاری از خلاقیت های هنرمندانه دیدم.

هم اپرای حافظ، و هم اپرای عاشورا، همان شخصیت همیشگی ریش بلند و مو تا کمر آویخته را دارد، که حیران و سرگردان لابه لای تک صحنه هایی نه چندان مرتبط می چرخد و آواز می خواند.

نه در اپرای حافظ، نه در اپرای عاشورا، من داستان را نفهمیدم. در واقع اگر ذهنم را خالی از دانسته های تاریخیم می کردم، هیچ نمی فهمیدم.که این آدم ها چه کسانی هستند، از کجا می آیند و داستانشان چیست.

بنابر این خط ضعیف داستانی را یکی از نقاط ضعف اپرای عروسکی عاشورا می دانم.

دیگر این که،از شخصیت ها، فقط شمایی از دور می بینیم. کم تر به خلوت آن ها وارد می شویم و لحظه های دراماتیکی نمی بینیم که واکنش آن ها برای مان جالب باشد. همه چیز از دور و کلی اتفاق می افتد.حتا در صحنه ای مانند تصمیم حر برای پیوستن به سپاه امام حسین علیه السلام، که به نظر می رسد چنین ظرفیتی وجود داشته است.

در یک کلام، من آن، خلاقیت هنری مطلوبم را که اعجاز برانگیزد، در اپرای عروسکی عاشورا ندیدم.

اما توصیه می کنم به دیدنش، به ویژه اگر تا به حال کار دیگری از غریپ پور و گروهش ندیده اید. که هم لحظات خوبی دارد، و هم می تواند منبع الهام برای هنرمندان باشد.  اپرای عروسکی عاشورا در ایام اربعین، از 27 آذر تا دوم دی ماه، در تالار حافظ شیراز اجرا می شود.