رئیس صنف تماشاخانه های خصوصی با بیان اینکه به دنبال اجرای طرح یکسان سازی و یکپارچه کردن تماشاخانه های خصوصی هستیم گفت: این مردم هستند که ادامه دادن یا ندادن راه تماشاخانه ها را مشخص می کنند.

 

پایگاه خبری تئاتر: شاهین با بیان اینکه عضوگیری از تماشاخانه های خصوصی فعال انجام شده است، تصریح کرد: تاکنون از 17 تماشاخانه خصوصی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل باران، مینای نمایش، ارغنون، استاد مشایخی، همای سعادت، پایتخت، آفتاب، فانوس، دا، شهرزاد، سه نقطه، پالیز، مستقل تهران، بازیگاه، موج نو، موسسه خوش نگار و دراما، 12 تماشاخانه عضو صنف شده اند.

وی افزود: از کل این تماشاخانه های خصوصی، موسسه خوش نگار تازه تاسیس است و دراما به دلیل مشکلات مالی، ملک خود را از دست داده است، موج نو و ارغنون نیز فعالیت نمی کنند که به همراه تماشاخانه مستقل تهران هنوز عضو صنف نشده اند.

چگینی با بیان اینکه انجمن این صنف در حال طی مراحل یکپارچگی و یکسان سازی تماشاخانه های خصوصی است، تاکید کرد: مقرر شده تا قراردادهای تماشاخانه دارها و گروه های نمایشی با بندهای مشترک انجام شود زیرا تاکنون بر اساس تفسیر قانون، هر تماشاخانه معاهدات خود را انجام می داد.

وی افزود: پس از مشخص شدن درجه کیفی سالن، قیمت بلیت ها با توجه به استانداردسازی و درجه بندی تعیین می شود تا تماشاگر با اطلاع از وضعیت سالن و قیمت مناسب به تماشای نمایش بنشیند و این موضوعات آسیبی به هنر تئاتر وارد نکند.

مدیر تماشاخانه استاد مشایخی با بیان اینکه شورای داوری صنف با حضور رئیس هیات مدیره صنف و دو نفر از پیشکسوتان حوزه تئاتر به عنوان مدعو تشکیل شده است، گفت: پرونده های شکایتی که یک سوی آن تماشاخانه خصوصی باشد را مورد بررسی قرار می دهیم که تاکنون 6 پرونده تعیین تکلیف شده و به مراکز قضایی ارجاع داده شده است.

وی با بیان اینکه طبق اعلام مرکز هنرهای نمایشی حجم شکایات کم شده است، خاطرنشان کرد: با بستن قراردادهای مناسب بین تماشاخانه دارها و گروه های نمایشی، میزان اعتراضات کاهش یافته است.
چگینی با تاکید بر اینکه مشکلات موجود با پیگیری قابل کاهش است، بیان کرد: یکی از مشکلات، تقسیم ناعادلانه بودجه، حمایت و امکانات برای استانداردسازی و بهبود وضعیت سالن ها و اجراها است.

وی افزود: عده ای با پارتی بازی می توانند در طی یکسال چندین مرتبه کمک هزینه دریافت کنند و عده ای دیگر همان یک نوبت هم به آنها نمی رسد و گاهی متضرر هم می شوند.

چگینی با اشاره به وجود آشفتگی های مالی تصریح کرد: بخش خصوصی در این موقعیت مجبور می شود هزینه های خود را از گیشه، گروه های غیر تئاتری یا نمایش های بی کیفیت تامین کند که این موضوع باعث آسیب جدی به تئاتر شده است.

به گفته وی اگر هدایت بودجه از سرآغاز درست انجام شود با بحران کمتری در این زمینه روبه رو خواهیم شد.

رئیس صنف تماشاخانه های خصوصی همچنین در خصوص مشکلات استاندارد نبودن برخی سالن های نمایش اظهار کرد: برای احداث یک تماشاخانه می توان از طریق موسسات تک منظوره مجوز برای سالن تئاتر دریافت کرد اما با تلاش های صنف مقرر شده تا به زودی پس از درخواست متقاضیان کارشناسان صنف از مکان موردنظر بازدید کرده و در صورت تایید استاندارد بودن سالن، مجوز داده شود.

وی با بیان اینکه تماشاخانه ها افزایش یافته اند اما تعداد تماشاگران تئاتر تغییر نکرده است، خاطرنشان کرد: تماشاگران امروز حق انتخاب برای سالن نمایش را دارند و مخاطب از فضای نامناسب استقبال نمی کند در نتیجه اگر سالنی استانداردها را رعایت و امکانات را فراهم نکند به زودی از چرخه تماشاخانه ها حذف می شود و این کار از سوی مخاطب تئاتر انجام می شود.

به گفته چگینی باید تماشاگر تئاتر از سوی تماشاخانه دارها جدی گرفته شود در غیر این صورت از بازار هنر حذف خواهند شد.
















صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater