پایگاه خبری تئاتر: رحیمزاده ضمن اعلام این نکته که تئاتر مشهد با اغلب شهرستانهای ایران شرایط متفاوتی را دارد، گفت: ازنظر اجرای عمومی و حضور هنرمندان ما با مشکلی مواجه نمیشویم. زمانیکه تئاتر کودکونوجوان تولید میکنیم، بهراحتی میتوانیم صبحها را به مدارس و بعدازظهرها را به خانوادهها اختصاص دهیم. هنرمندان بسیار خوبی هم در این حوزه داریم. دو جشنواره تئاتر مطرح درزمینه تئاتر کودکونوجوان برگزار میشود که یکی از آنها جشنواره کودکونوجوان رضوی و دیگری جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان در همدان است که خوشبختانه مشهد هرسال در این دو جشنواره نماینده دارد و همواره نمایندههای این شهر برگزیدههای این جشنواره بودهاند. همچنین بهسبب حضور داوود کیانیان، مروم منصور همایونی، سعید تشکری، حمید قلعهای و ... در مشهد، این شهر پیشینه پنجاهساله در حوزه تئاتر کودکونوجوان دارد. تنها مشکل ما در مشهد این است که مسئولان شهر تئاتر کودکونوجوان را بهاندازه تئاتر بزرگسال باور ندارند و آن را نپذیرفتهاند. متاسفانه بهاندازه تئاتر بزرگسال از کار کودکونوجوان حمایت نمیشود. البته این مشکل به مشهد محدود نمیشود و در تمام شهرستانها همین شرایط برقرار است. تمایل داریم به همان اندازهای که به تئاتر بزرگسال بها داده میشود، به تئاتر کودکونوجوان هم بها داده شود. متاسفانه مشهد حتی سالن مشخصی برای آثار کودکونوجوان ندارد. تئاتر کودکونوجوان تئاتری ویژه است و در سراسر دنیا اهمیت ویژهای به این نوع تئاتر داده میشود و امیدواریم از سوی وزارت ارشاد هم اهمیت بیشتری به این نوع تئاتر داده شود.
کارگردان «بچهها تنهایند» ضمن اعلام این نکته که امسال پنجمین دوره حضور او در جشنواره تئاتر کودکونوجوان است، گفت: شهر همدان میزبان بسیار خوبی برای این جشنواره است. افراد حاضر در جشنواره بسیار با اهالی تئاتر خوب برخورد میکنند اما متاسفانه سالنهای تئاتر این شهر چندان مناسب نیستند. در همدان پلاتوی مناسبی برای اجرای تئاتر کود وجود ندارد. بهعنوانمثال نمایش من در بلکباکس اجرا شده است اما در هیچکدام از سالنهای بلکباکس همدان نمیتوانم نمایشم را اجرا کنم چون این سالنها عمق بسیار کمی دارند. ایکاش بخشی از بودجهای که هرسال به جشنواره اختصاص داده میشود را صرف ساختن یک بلکباکس با عمق و امکانات مناسب میکردند. اگر این کار انجام شود هم بهنفع گروههایی است که در جشنواره شرکت میکنند و هم میتواند به همدان سود برساند. برگزاری جشنواره زمانی برای یک شهر سودآور است که بتوان از طریق آن، به بهبود زیرساختها کمک شود. البته برگزار شدن جشنواره تئاتر در همدان سبب شده است مردم این شهر به تئاتر بیشتر اهمیت دهند اما میتوان با ارتقای امکانات سختافزاری شرایط بهتری را برای این سالن فراهم کرد.
این هنرمند تئاتر ضمن اعلام این نکته که جشنواره بینالمللی تئاتر فجر یکی از مهمترین اتفاقهای هنری ایران است، گفت: باید تئاتر کودکونوجوان هم در این جشنواره در نظر گرفته شود. البته باید این حضور، بهصورت کامل باشد و نگاه برگزارکنندگان جشنواره فجر به تئاتر کودکونوجوان نگاه حاشیهای نباشد. ما دو الی سه جشنواره بسیار خوب درزمینه تئاتر کودکونوجوان داریم که میتوان برگزیدگان این جشنوارهها به جشنواره تئاتر فجر بیایند. در گذشته بخش «جشنواره جشنوارهها» را داشتیم که بخش خوبی بود و میتوان دوباره آن را برگزار کرد. حتی میتوان بخشی به نام تئاتر کودکونوجوان را هم به فجر افزود اما لازم است آثار این بخش در سالنهای خوب تهران اجرا شوند چراکه حضور این نمایشها در سالنهای دورافتاده و پرت هیچ فایدهای ندارد. در ابتدا باید نگاهی که به تئاتر کودکونوجوان وجود دارد را تغییر داد. حتی میتوان در بخش نمایشنامهنویسی هم به تئاتر کودکونوجوان پرداخت. در این صورت نویسندگان مطرح هم به نگارش نمایشنامههای این حوزه میپردازند. مشکل اصلی ما این است که از تئاتر کودکونوجوان حمایتی صورت نمیگیرد. باوجود اینکه همه اعتقاد دارند تئاتر کودکونوجوان بسیار اهمیت دارد اما هیچکس حاضر نیست بخشی از اعتبار مالی و معنوی تئاتر بزرگسال را به این نوع تئاتر اختصاص دهد.
رحیمزاده ضمن اعلام این نکته که نوجوانی پلی است میان کودکی و بزرگسالی، گفت: تئاتر نوجوان هم همین شرایط را دارد. اگر این پل اشتباه ساخته شود، یا نمایش بهسمت آثار بزرگسال میرود و یا بهسمت تئاتر کودک. نوجوان باید از تمام بخشهای تئاتر، متن، موسیقی، دکور، بازیها و ... احساس کند که به او تعلق دارد. باید حرف خودش را به او بزند بهعنوانمثال ما در «پسرها تنهایند» به بحث بلوغ پرداختهایم که مختص نوجوان است، نه به کودک مربوط میشود و نه بزرگسالان. پس در تمام شرایط باید استقلال او را حفظ کنیم و شان او را نگاه داریم. من به دانشآموزان مقطع راهنمایی تئاتر آموزش میدهم و وقتی میخواهم نمایشی را کار کنم با آنها صحبت میکنم و از حرفها و مشکلاتشان برای آمادهساز نمایشم استفاده میکنم. گروه تئاتر «ققنوس» در حوزه تئاتر کودکونوجوان کار میکند و تمام اعضای این گروه همواره از خود کودکان و نوجوانان برای آمادهسازی نمایش استفاده میکنند. باید افرادی به تولید تئاتر برای نوجوانان بپردازند که همواره با این قشر در ارتباط هستند.
کارگردان «پسرها تنهایند» اختصاص جشنواره تئاتر کودکونوجوان به آثار اجرای عمومی رفته را نکته مثبتی دانست و گفت: با این رویکرد، جشنواره به ویترین تئاتر کودکونوجوان در یک سال تبدیل شده است. گروهها نمایشهای خود را به اجرای عمومی رساندهاند و درنتیجه نمایشهایی پخته را به جشنواره ارائه میدهند. البته این رویکرد هم مانند هر اتفاق دیگری مزایا و معایبی دارد؛ بسیاری از نمایشها همچون «پسرها تنهایند» شش ماه پیش اجرای عمومی خود را برگزار کردهاند و من فیلم نمایش را برای حضور در جشنواره فرستادم و این نمایش انتخاب شده است. برای شرکت در جشنواره دوباره باید گروهم را جمع کنم و دوباره تمرین کنیم. این کار بسیار دشوار است و سبب میشود با آن کیفیتی که از ابتدا مد نظر ما بوده است، نمایش اجرا نشود. اگر شرایطی فراهم شود که نمایشهای تازه اجراشده در جشنواره شرکت کنند، زمانیکه کار در اوج هستند، به جشنواره وارد میشوند. اگر شرایطی را فراهم کنند که نمایشهای انتخابشده برای حضور در جشنواره چهار الی پنج اجرای دیگر را پیش از حضور در جشنواره برگزار کنند، گروهها آمادهتر به جشنواره وارد میشوند.
کارگردان «پسرها تنهایند» میزان کمکهزینههای جشنواره تئاتر کودکونوجوان را اندک ارزیابی کرد و گفت: بهعنوانمثال اگر قرار باشد در شهر مشهد یک کار معمولی کودکونوجوان را برای اجرا آماده کنید، حداقل باید ده الی پانزده میلیون تومان هزینه کرد. کمکهزینهای که به گروهها اختصاص داده میشود تنها کفاف هزینه ایابوذهاب آنها را میدهد و تصور برگزارکنندگان جشنواره این است که چون ما اجرای عمومی داشتهایم، با بلیتفروشی هزینههای کار را درآوردهایم و الان با تقبل هزینههای ایابوذهاب میتوانیم بهسادگی نمایش را اجرا کنیم! درصورتیکه آثاری که در شهرستان اجرای عمومی میروند، نمیتوانند هزینههای خود را تامین کنند چون برای این نمایشها بلیت چهار الی پنجهزار تومانی در نظر گرفته میشود. برای اینکه این اتفاق بیفتد باید پنج یا شش ماه نمایش روی صحنه باشد که این اتفاق نمیافتد!
رحیمزاده ضمن اعلام این نکته که در دوره بیستوچهارم نمایشها در دو مسابقه تئاتر ایران و بینالملل شرکت میکنند، گفت: با این کار آثار کودکونوجوان در کنار هم داوری میشوند! سالها زحمت کشیده شده است تا تئاتر کودک، نوجوان و خردسال از یکدیگر تفکیک شوند اما امسال تئاتر کودک و تئاتر نوجوان که هر کدام شرایط خاص خود را دارند، با هم قضاوت میشوند اما این دو نوع نمایش اصلا قابلمقایسه با هم نیستند. جالب اینجاست که هیات انتخاب این دو نوع تئاتر کاملا با هم متفاوت بودند!
«پسرها تنهایند» روز جمعه دهم آذرماه در دو نوبت؛ 15 و 17:30 در پلاتوی مجتمع فرهنگیسینمایی شهید آوینی شهر همدان روی صحنه میرود.
نمايشنامه «پسرها تنهايند» را حميد قلعهاى نوشته است و سيدجواد رحيمزاده كارگردانی آن را برعهده دارد. گروه بازیگران این اثر را سجاد انتظاري، محمد اسلامي، محبوبه مقاميان، مريم نوقابي، جواد رحيمزاده، جواد خواجوي، كوروش شهركي، حميدرضا ثاقب، عليرضا فولادي، هادي رضايي، مليحه فريد و عليرضا رواندل تشکیل میدهند که کورش شهرکی؛ بازیگر نوجوان نمایش را همراهی میکنند. از دیگر عوامل این نمایش میتوان به مهدى شريفى؛ طراح صحنه، محمدجعفر حدادپور؛ انتخاب موسيقى، حميد قلعهاى؛ طراح لباس، عماد نصرآبادى و على رضايي؛ طراحان نور، محسن عامل؛ طراح پوستر و بروشور، حمیدرضا ثاقب، هادى رضايي، علیرضا فولادی و مليحه فريد؛ صحنهسازان، فاطمه قنبرى؛ دوخت لباس و سيد رضا عربشاهى؛ دستیار کارگردان اشاره کرد. «پسرها تنهایند» كارى از گروه تئاتر «ققنوس مشهد» با سرپرستی امير بشيرى است.
صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام
https://telegram.me/onlytheater