چارسو پرس: یکشنبه 1 بهمن ماه چهارمین روز جشنواره تئاتر فجر در حالی به پایان رسید که همانند سالیان قبل اجرای نمایشهای خارجی بر اجرای دیگر نمایشها سایه انداخت.
ایوب آقاخانی میزبان میهمانان ویژه روز چهارم جشنواره شد
چهارمین روز از برگزاری جشنواره تئاتر شهر در حالی برگزار شد، که مجموعه تئاترشهر میزبان اتفاقاتی مهمی بود. ساعت 18 نمایش هفت عصر، هفتم پاییز» در حالی به صحنه رفت، که معاون هنری و مدیر کل دفتر امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حلقه تماشاگران خود داشت.
معاون هنری وزارت فرهنگ پس از پایان این مراسم ضمن تقدیر از دست اندرکاران نمایش، درباره گذر هنر که در این دوره به صورت نمادین افتتاح شده است به صحبت پرداخت و ضمن بیان اینکه برای تخصیص کامل بودجه این پروژه نیاز به همکاری ارگانهای فراوانی است، حمایت کامل وزارت فرهنگ را از آن اعلام کرد.
مدیر کل دفتر امور مجلس وزارت فرهنگ نیز از تئاتر به عنوان منبر فرهنگ ساز یاد کرد که میتوان از آن در جهت ارتقای فرهنگ و هنر کشور استفاده کرد.
البته این موضوع تنها اتفاق تئاتر شهر در روز گذشته نبود، ساعتی بعد از آمدن مسئولان وزارت فرهنگ، نمایش هملت اولین اجرای خود را در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه برد. این نمایش با استقبال بی نظیری از سوی تئاتر دوستان همراه شد؛ به گونه ای که علاوه بر پر شدن تمام صندلیهای سالن اصلی، تعداد زیادی را پشت درها منتظر خود گذاشت.
همچنین نمایش «جزا» به کارگردانی مهربان علیاکبرزاده که تولید کشور آذربایجان بود در روز گذشته برای تئاتر دوستان به نمایش گذاشته شد. این نمایش قصه زنی را روایت میکند که در دورهای حساس از زندگیاش عاشق میشود. نمایش «جزا» در روز پنجم نیز در ساعتهای 16 و 18:30 برای تئاتر دوستان به صحنه میرود.
یکی دیگر از نمایشهای پرطرفدار روز گذشته، نمایش «کتو» بود که در محوطه تئاتر شهر به صحنه میرفت. این نمایش به کارگردانی آندریا نوشاد تهیه شده بود و با توجه به فرمت خاص و استفاده از زبان نشانه در آن بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته بود.
تالار وحدت و تماشاگرانی که پشت درها ماندند
تالار وحدت که در روز چهارم برای اولین بار در این دوره از نمایشی میزبانی میکرد؛ میزبان مخاطبان فراوانی بود که اکثر آنها بلیت نمایش را همراه نداشتند. نمایش «پکیج» در حالی در تالار وحدت به صحنه میرفت که وحدت آنچنان شلوغ نبود و قسمت های خالی در سالن و بالکنها به وضوح دیده میشد؛ که البته اجرای هملت نیز در این وضعیت بیتاثیر نبود.
«پکیج» یک پرفورمنس/ رقص است که توسط کارگردان و کورئوگراف بین المللی شوساکو تاکئوچی تولید شده است. این پرفورمنس همان قدر که از تصاویر زیباییشناسی و تاثیرگذار برای بیان زندگی روزمره اداری بیرحمانه مابین یکنواختی، سلطه طلبی و کشمکشهای حرفه ای استفاده میکند، از کورئوگرافی زیبایی شناختی نیز بهره میبرد. پکیج زندگی روزمره مردمی یک شکل را از طریق حرکات رقص نشان میدهد.
از دیگر اتفاقات جالب دیگری که در هنگام اجرای این اثر دیده میشد؛ فردی بود که از یکی از متصدیان سالن درباره حواشی رخ داده در اجرای این اثر می پرسید. این در حالی بود که نمایش «پکیج» اولین اجرای خود را پشت سر گذاشت و قرار است در روزهای پنجم و ششم نیز به صحنه رود.
پایان قتل توت فرنگیها و اجرای موفق بعد از اتفاق
در روز آرام عمارت روبه رو نمایش «مرگ قطعی است» و «بعد از اتفاق» به اجراهای خود در این دوره از جشنواره پایان دادند. از اتفاقات جالب توجهی که در این روز رخ داد، صحبتهای تماشاگرانی بود که در محوطه تئاتر شهر درباره این نمایشها با هم بحث میکردند. این تماشاگران درباره اجرا نظر مختلفی داشتند، یکی از آنها نمایشهای عمارت روبه رو را موفق و مطابق با ایده های روز معرفی میکرد و دیگر آنها را تنها در حد ایده ای 5 تا 10 دقیقه ای میدانست.
سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از بیست و هشتم دی لغایت نه بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس پور در هفت بخش تخصصی در تهران و برخی از مراکز استانها برگزار می شود.