طراح لباس نمایش «شب دشنه های بلند» دیده نشدن طراحی لباس و گریم در ۲ بخش مسابقه تئاتر ایران «الف» و «ب» جشنواره سی و ششم تئاتر فجر را ناشی از نبود متخصصان این امر در داوری ها دانست.

 چارسو پرس:  مهر: سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به پایان رسید و در مراسم اختتامیه آن برخی اتفاقات سوال برانگیز در اعلام نتایج داوری بخش های مختلف رقابتی به ویژه بخش های رقابتی تئاتر ایران «الف» و «ب» وجود داشت.


در این ۲ بخش رقابتی هیات داوران در بخش های طراحی لباس و طراحی گریم هیچ کاندیدایی را اعلام نکردند و در نتیجه این گرایش ها در این ۲ بخش رقابتی برگزیده ای نیز نداشتند. در دوره های گذشته جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز نادیده گرفتن طراحی لباس و طراحی گریم باعث انتقاد و اعتراض به جایِ طراحان لباس و گریم فعال در تئاتر شده بود.


این واکنش ها باعث شد تا برگزار کنندگان جشنواره بین المللی تئاتر فجر به گرایش های طراحی لباس و گریم نمایش توجه کنند و این گرایش ها نیز وارد داوری بخش های رقابتی جشنواره شوند اما اتفاقی که در اعلام اسامی کاندیداها و در نتیجه برگزیدگان بخش های رقابتی مسابقه تئاتر ایران جشنواره سی و ششم تئاتر فجر رخ داد، باعث شکل گیری این نگاه شد که بار دیگر طراحی لباس و گریم تئاتر نادیده گرفته می شود.


مقدی شامیریان طراح لباس نمایش «شب دشنه های بلند» که در بخش مسابقه تئاتر ایران «الف» در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه رفت، درباره دیده نشدن طراحی لباس و گریم در ۲ بخش مسابقه تئاتر ایران «الف» و «ب»  گفت: ۴۳ اثر در ۲ بخش رقابتی مسابقه تئاتر ایران اجرا شدند و اینکه از میان هیچکدام از این آثار طراحی لباس و طراحی گریمی حتی برای کاندیدا شدن وجود نداشت سوال برانگیز و شوک آور است.


وی ادامه داد: در این بین هنرمندان با سابقه ای در ۲ بخش رقابتی مسابقه تئاتر ایران جشنواره تئاتر فجر نظیر افسانه قلی زاده طراح با سابقه گریم و پریدخت عابدین نژاد و مژگان عیوضی طراحان با سابقه لباس حضور داشتند. مگر می شود که این هنرمندان کارشان قابل دیدن و داوری نباشد و چطور ممکن است که هنرمندانی از این دست کارشان دیده نشود.


بیشتر بخوانید: همه مطالب جشنواره تئاتر فجر


این طراح لباس تئاتر با بیان اینکه نامزد نشدن طراحی لباس و گریم در بخش های مسابقه تئاتر ایران یعنی نادیده گرفتن ۴۳ اثر نمایشی به صحنه رفته در این ۲ بخش، اظهار کرد: معتقدم چیدمان داورها درست نیست، البته منظورم شخص خاصی نیست بلکه این سوال برایم وجود دارد که چرا یک فرد مختصص در طراحی لباس و صحنه در چیدمان هیات داوری بخش های رقابتی جشنواره وجود نداشت. اعضای هیات داوران بخش های رقابتی جشنواره یا کارگردان بودند و یا بازیگر و بدیهی است که درباره گریم و لباس نگاه و نظر تخصصی نداشته باشند.

شامیریان با اشاره به تخصصی بودن طراحی لباس و طراحی گریم در تئاتر، ادامه داد: وقتی اعضای هیات داوران نگاه تخصصی به این گرایش ها نداشته باشند در نتیجه نظری در این باره ندارند و این گرایش ها از داوری حذف می شوند. فکر می کنم در بخش مسابقه بین الملل جشنواره تئاتر فجر سی و ششم نیز به خاطر حضور داوران و همچنین کارهای خارجی طراحی لباس و گریم در نظر گرفته شد.


عضو انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر در ادامه سخنان خود تاکید کرد: بحث جایزه و تندیس گرفتن از جشنواره مطرح نیست بلکه مهم این است که چرا طراحی لباس و گریم از داوری ها حذف شده است.


این هنرمند فعال تئاتر درباره این موضوع که دیده شدن طراحی لباس و گریم در بخش های رقابتی جشنواره بین المللی تئاتر فجر چقدر در سطح کیفی عملکرد و کار طراحان لباس و گریم تاثیرگذار است، گفت: به طور حتم این دیده شدن موثر است و قطعا تشویق یعنی اهمیت دادن به یک مقوله و وقتی کاری دیده می شود، کیفیت کارها بالا می برد.


شامیریان افزود: زمانی که قضاوت و داوری وجود داشته باشد طراحان لباس و گریم دقت بیشتری در کار خود به کار می برند و سطح کیفی کارهایشان بالاتر می رود. وقتی نگاه نامهربانانه به طراحی لباس و گریم وجود داشته باشد، انگیزه ها پایین می آید.


طراح لباس نمایش «شب دشنه های بلند» درباره نبود نگاه جدی به طراحی لباس و گریم در بین برخی از هنرمندان و فعالان تئاتر ایران، یادآور شد: وقتی آدم های متخصص سر جای خود باشند حرفه و تخصص در جامعه در سطح بالاتری قرار می گیرد. زمانی که یک کارگردان به خود اجازه می دهد که علاوه بر کارگردانی، طراحی لباس و صحنه را انجام دهد به این معنی است که نیاز به افراد متخصص و با تجربه در این حوزه نیست و همین امر باعث پایین آمدن سطح کیفی کارها می شود.


وی ادامه داد: وقتی هر آدمی با توجه به تخصصی که دارد سر جای خود باشد، هم کیفیت کارها بالاتر می رود و هم در جشنواره شاهد حذف این بخش ها نخواهیم بود.


شامیریان در پایان صحبت هایش تصریح کرد: برای من بسیار سوال برانگیز است که به این راحتی در داوری های ۲ بخش مسابقه تئاتر ایران سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، از کنار طراحی لباس و گریم عبور شد.