دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: مهم‌ترین ویژگی‌های این دوره جشنواره مرورمحوری، تمرکز بر انتخاب خوب و احترام به مخاطب است.
پایگاه خبری تئاتر: نشست سی‌ و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح امروز با حضور نادر برهانی‌مرند دبیر جشنواره و دبیران بخش‌های مختلف جشنواره در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر آغاز شد. نادر برهانی‌مرند در ابتدای این مراسم با بیان اینکه برخلاف اظهارنظرها رویکرد متفاوتی در فراخوان جشنواره نداریم، گفت: اگرچه ادعایی بر این تفاوت نداشته‌ایم اما ممکن است به اقتضای شرایط تغییراتی ایجاد شده باشد تا پاسخگوی نیازهای امسال باشیم. این فراخوان ادامه روند منطقی سال‌های اخیر است. دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر افزود: من اگر خود را مقید نمی‌دیدم که روال معمول جشنواره را ادامه دهم، شاید این فراخوان را ادامه نمی‌دادم اما خود را موظف دانستم نگاه واقع‌بینانه داشته باشم. وی درباره زمان‌بندی جشنواره اظهار کرد: ما با چند فرصت مواجه بودیم اول آنکه جشنواره را از ۱۰ تا ۲۰ بهمن‌ماه برگزار کنیم که مصادف با ایام فاطمیه بوده و این امکان وجود نداشت. دوم آنکه جشنواره را در دی ماه برپا کنیم که به دلیل بین‌المللی بودن جشنواره، فرصت مطلوبی به حساب نمی‌آمد چراکه بسیاری از میهمانان در تعطیلات سالانه خود بودند. برهانی‌مرند ادامه داد: سوم آنکه مانند جشنواره فیلم فجر از ۱۰ تا ۱۲ بهمن جشنواره را برپا کنیم که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگر جشنواره تئاتر با فیلم همزمان نباشد به نفع تئاتر است. در پایان هم به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر جشنواره 22 بهمن ماه باشد با جشنواره موسیقی همزمان است و این موضوع کمتر تئاتر را تحت‌شعاع قرار می‌دهد.

برهانی‌مرند درباره آسیب‌شناسی این دوره جشنواره اعلام کرد: اگر جشنواره می‌خواهد رضایت عمومی را جلب کند باید به تمام رشته‌ها و صنوف احترام بگذارد.

جشنواره امسال مرور محور است

وی ادامه داد: محور مهم فراخوان این دوره جشنواره این است که جشنواره برآیند اجرای عمومی باشد. سی و هفتمین دوره جشنواره تئاتر فجر کامل‌ترین دوره‌ است، چراکه این آرزوی دیرینه هنرمندان برآورده می‌شود.

برهانی‌مرند تاکید کرد: سی و هفتمین دوره جشنواره تئاتر فجر صد درصد مرورمحور است. این گفتمان مرورمحوری باعث می‌شود ساختار متفاوتی طراحی کنیم.

بیشترین تمرکز در جشنواره تئاتر فجر بر انتخاب خوب

وی ادامه داد: این گفتمان وظیفه ما را مشخص کرد و ما را به این نتیجه رساند که وظیفه اصلی‌مان این است که انتخاب‌گر و برگزارکننده خوبی باشیم بنابراین بیشترین تمرکز در جشنواره تئاتر فجر بر انتخاب خوب است.

برهانی‌‌مرند جشنواره تئاتر فجر را جشنواره‌ای معرفی کرد که قرار است احترام به مخاطب و میهمان را برآورده کند و افزود: جشنواره‌های تئاتر فجر در چند سال گذشته فراموش کردند که این رویداد یک جشن و میهمانی آبرومند است و به همین دلیل هم این بخش مغفول واقع شد بنابراین مهم‌ترین کار پیوست‌ها تشریفاتی است و نه تجملاتی.

وی در بخش دیگری از این نشست به بخش چهل‌سالگی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این تقارن، بسیار مبارک است و این امکان را بوجود می‌آورد که جشن‌وارگی فجر که جزو بخش‌های مغفول بود، دوچندان کنیم. ما در انتخاب‌ها به گونه‌ای پیش می‌رویم که روح چهل‌سالگی و تکریم آن در نمایش‌ها جاری باشد. در انتخاب آثار این دوره جشنواره کیفیت، خلاقیت، انضباط و اخلاق به عنوان اولویت‌های نخستین مطرح است. در نتیجه این بخش، بخشی جداگانه نیست بلکه در تمام بخش‌های جشنواره به آن توجه می‌شود.

دبیر سی‌ و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره تحولات ارز و تاثیر آن بر ورود میهمانان خارجی تصریح کرد: منطقی این است که مشکلات جاری را درک کنیم و مدبّرانه برنامه‌ریزی کنیم. در این‌باره با سعید اسدی دبیر بخش بین‌المللی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هماهنگ شده‌ایم که آثار به گونه‌ای انتخاب شوند که هم به مشکلات جاری مملکت توجه کرده باشیم و هم از بخش بین‌الملل غافل نشده باشیم.

وی افزود: گمان ما بر این است که کمتر مشکل داشته باشیم چراکه جشنواره تئاتر فجر رویداد مهم دولت است و من مطمئن هستم دوستان برای هرچه بهتر و باشکوه‌تر برگزارشدنش ما را تنها نمی‌گذارند. ما سعی می‌کنیم به مشکلات توجه داشته باشیم اما دلمان روشن است که از مشکلات عبور می‌کنیم.

بودجه جشنواره رشدی نداشته

وی درباره بودجه سی‌ و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تاکید کرد: بودجه امسال مثل سال قبل است و رشدی نداشته است ولی برای کاهش مشکلات ارزی تدابیری اندیشیده شده تا از ارز دولتی استفاده کنیم و با برآورد منطقی جشنواره را برپا کنیم.

سعید اسدی دبیر بخش بین‌المللی سی‌ و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز در تکمیل صحبت‌های برهانی‌مرند اظهار کرد: بودجه، فرصت و زمان جشنواره همیشه کار را محدود کرده که به کارهای غیرایرانی متمرکز شویم ولی این باید در طول سال اتفاق افتد. این موضوع چند وجه دارد که یکی از آن تعامل تئاتر ایران با تئاتر ملل است که در سالیان اخیر بخش‌های بین‌المللی را بر حضور آثار خارجی متمرکز می‌بینند و این درحالی است که حضور میهمانان خارجی این فرصت را به کارهای ایرانی می‌دهد که تور بین‌المللی و اجرای جشنواره‌ای در خارج از کشور داشته باشیم و تئاتر ایران را بتوانیم معرفی کنیم. این امر از رویکردهای اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه بین‌الملل سه مسئله وجود دارد که یکی از آنها حضور میهمانان خارجی است که شأن حضورشان در معرفی آثار ایرانی موثر است و علاوه بر آن در ایجاد فضای تعامل، ملاقات هنرمندان برای معرفی آثار تاثیر دارد. ما برای معرفی آثار غیرایرانی برنامه داریم و شرایطی را فراهم می‌کنیم که آثار خود را معرفی کنند.

اسدی اضافه کرد: با ارتباطاتی که اداره‌کل هنرهای نمایشی دارد از کمپانی‌های مهم دعوت کردیم و آثار را در کمیته بررسی و انتخاب، مورد ارزیابی قرار دادیم تا نمایش‌های منتخب به جشنواره دعوت شوند.

وی اعلام کرد: 84 اثر رسیده در حال بررسی است و 40 مذاکره با گروه‌های مهم داشته‌ایم تا انتخاب مناسب انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش از حضور 5 مدرس بین‌المللی برای برپایی کارگاه آموزشی در همایش‌های برگزیدگان استانی خبر داد.

برهانی‌مرند همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره انتشار جدول گفت: با این فراخوان آخر آذرماه به جدول جشنواره می‌رسیم و در بدبینانه‌ترین حالت تا 15 دی‌ماه جدول آماده است.

آغاز بررسی بخش استانی از 27 شهریورماه

اتابک نادری دبیر بخش استان‌های سی‌ و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تصریح کرد: امسال کار‌های منتخب توسط تیمی که از سوی دبیر انتخاب شده، بررسی خواهند شد. این گروه با سفر به استان‌ها، آثار با بازبینی خواهند کرد. در حقیقت جشنواره استان‌ها از 15 مردادماه در استان‌های اردبیل و خراسان شمالی آغاز می‌شود و تا 27 شهریورماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: بعد از 27 شهریورماه بازبینی‌ها آغاز می‌شود. اما آنچه در این میان حائز اهمیت است این است که انتخاب شیوه ارزیابی آثار استان‌ها به اختیار گروه‌های نمایشی است یعنی اگر گروهی ترجیح دهد اثرش با ارائه فیلم ارزیابی شود، از این امکان هم برخوردار است.

برهانی‌مرند در بخش دیگر این نشست خبری با بیان اینکه ترجیح می‌دهد به پیشواز جشنواره‌ای رویم که میزان جایزه‌اش به اندازه جشنواره معتبر بین‌المللی باشد، بیان کرد: در بخش پوستر و عکس با مشورت مدیران بخش‌ها، بسیار گسترده عمل می‌کنیم چراکه بسیاری از اسناد و عکس‌های انقلاب اسلامی به نمایشگاه اضافه خواهد شد.

با کرمی برادرانه، همدلانه و با اخوت کار می‌کنیم

دبیر سی‌ و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همچنین با اشاره به استقلالی که به عنوان یک هنرمند و دبیر در برنامه‌های جشنواره تئاتر فجر دارد، تشریح کرد: با شهرام کرمی مدیر اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برادرانه، همدلانه و با اخوت کار را پیش می‌بریم. من در دبیرخانه با هماهنگی وی کمیته‌ای برای نگارش دقیق آیین‌نامه اختصاص داده‌ایم تا در نهایت سال آینده به دبیر دیگر جشنواره تحویل داده شود.

تولید چند برنامه تلویزیونی با محوریت جشنواره

وی در خصوص اتفاقاتی که در این دوره جشنواره روی خواهد داد، اظهار کرد: با مشارکت سیما چندین برنامه تولید می‌شود که با موضوع چهل سالگی انقلاب اسلامی و تحت عنوان سی‌ و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. در دو یا سه شبکه، ویژه‌برنامه‌هایی مناسب با این رویداد و جشنواره تئاتر فجر تولید می‌شود.

برهانی‌مرند در ادامه تاکید کرد: برای اینکه هم شأن مدرس حفظ شود و هم این فرصت تاریخی مغتنم شمرده شود، همزمان با سی‌ و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کارگاه آموزشی را در قالب همایش برگزیدگان استانی در کیش یا عسلویه برگزار می‌کنیم.

بخش پژوهش را از ماموریت‌های اصلی جشنواره تئاتر فجر نمی‌دانم

وی درباره بخش پژوهش نیز گفت: با توجه به اینکه در این دوره در مضیقه هستیم و مشکلات متعددی داریم، برپایی بخش پژوهش را از ماموریت‌های اصلی جشنواره تئاتر فجر نمی‌دانم. اداره‌کل هنرهای نمایشی می‌تواند این ماموریت را جدای از فضای جشنواره انجام دهد. ما مجبور هستیم به مسئولیت‌های اصلی بپردازیم.

دبیر سی‌ و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تاکید کرد: ما باید فضا را برای اتفاقات بین‌المللی آینده فراهم کنیم و این لزوما به آمد‌وشد گروه‌های بین‌المللی نیست.

اختصاص 5 روزه تالار وحدت

وی در خصوص تالار وحدت که به دلیل مقارن‌شدن جشنواره تئاتر فجر با جشنواره موسیقی فجر امکان استفاده از تالار وحدت را محدود می‌کند تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی قرار است 5 روز تالار وحدت به جشنواره تئاتر فجر و 5 روز به جشنواره موسیقی فجر اختصاص یابد. اگر به جدول در دوره‌های پیشین جشنواره نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم تالار وحدت معمولا طی 5 روز نخست اجرای جشنواره‌‌ای چندان مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، بنابراین نبودش در 5 روز لطمه‌ای به جشنواره نمی‌زند. البته ما در حال رصد سالن‌های مشابه هستیم تا در صورت نیاز گزینه جایگزین داشته باشیم.