فردریک پتی، مدیر و کارگردان کمپانی Théâtre de la Massue که با نمایش«کوچکترین نمایش انتهای دنیا» در هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک حضور دارد، توضیحاتی درباره شیوه اجرایی این نمایش ارایه و اضافه کرد: خیلی مهم است که روش کار‌مان را با سیاست آمیخته کنیم.

پایگاه خبری تئاتر: فردیک پتی درباره کمپانی خود گفت:«نام این کمپانی استعاره‌ای از همان چوب‌دستی است که عروسک بدان وصل است و البته استعاره‌ای از همان چوب‌دستی دارد که پادشاه بر سر رعیت خود می‌زده است.» او با بیان آنکه این کمپانی از سال 1995 آغاز به کار کرده است، گفت:«در کمپانی دولا ماس، آقای ازکیل گارسیا رومئو کارگردان این کمپانی و نمایش حاضر در جشنواره تهران-مبارک است، اصولش رابطه متقابل میان اثر و مخاطب است. اثر یک وضعیت ویژه است که با تماشاگر برقرار می‌کند. اولین نمایشی که اجرا کردیم به نام «در میانه» است که 35 سال عمر دارد و هنوز نیز اجرا شده است. نمایش تنها برای یک تماشاگر و برای ساعات متوالی اجرا می‌شود.

تماشاگر در یک لحظه خاصی با یک عروسک خیلی کوچک برخورد می‌کند.» پتی با بیان اینکه هنوز می‌توانیم این نمایش را اجرا کنیم و هزاران نفر آن را تماشا کرده‌اند، ادامه داد:«حضور نمایش‌هایمان در رپرتوار موجب می‌شود که اجرای نمایش تداوم داشته باشد. ما در رپرتوارها بازیگران و اعضای گروه را تغییر می‌دهیم تا بتوانیم هر جایی اجرا برویم. اجرای بسیاری تصویری است و مثل یک هنر تجسمی است.» او درباره آشناییش با جشنواره تهران ـ مبارک گفت:«من جشنواره را از طریق سپهر شریف‌زاده شناختم. در روسیه درباره آن حرف زدیم. ما در جشنواره گلدن ماسک مسکو بودیم. من 10 سال جشنواره‌ای را مدیریت می‌کنم که در نزدیکی‌های آوینیون برپا می‌شد.

کار من در آن جشنواره متوقف شد و من با کمپانی دولا ماس وارد همکاری شدم. پس از ملاقات با آقای شریف‌زاده، او از من دعوت کرد تابستان به ایران بیایم و ویدئوهایمان را به جشنواره ارسال کنم. دو روز بعد از ارسال فیلم‌ها، به ما خبر دادند از ما دعوت شد که با نمایش «کوچکترین نمایش انتهای دنیا» در جشنواره حاضر شویم و ما اکنون اینجا هستیم.» مدیر کمپانی دولا ماس درباره حضورش در ایران با وجود شرایط سیاسی فعلیتوضیح داد :«به دلیل سیاسی در جشنواره حاضر شدم. خیلی برایمان مهم است کارمان را همه جا اجرا کنیم و مردم به تماشای آن بیایند. خیلی مهم است که ما روش‌مان را با سیاست آمیخته کنیم. همه جا برویم و در شرایط سیاسی خاصی نیز کار کنیم. تصمیم ما پیش از تحریم‌های ترامپ بود. فرانسه نیز شدیداً با تحریم مخالف بود. کار هنری کردن یک کنش سیاسی است. ما دلمان می‌خواهد در اینجا اجرا رویم.» وی درباره نمایش «کوچکترین نمایش انتهای دنیا» نیز :«این نمایش ویژه‌ای است که عروسک نخی در آن وجود ندارد. عروسک‌های ما باتومی است و نوعی ویژه‌ای است. عروسک‌های ما ابعاد کوچکی دارد. برای همین از تماشاگران می‌خواهیم که مخاطب به دکور نزدیک شود. در این نمایش دکور در میانه است و چند نیمکت در کناره‌های آن است و مخاطبان می‌توانند به دور دکور بچرخند. تماشاگران در این نمایش غیرفعال نیستند.»

نمایش «کوچکترین نمایش انتهای دنیا» قرار است در طول سه روز، شش اجرا در تالار حافظ دارد.اجرای نخست در روز شنبه، ساعت 18 برگزار می‌شود. این اجرا به دلیل شرایط شکل اجرا میزبان تعداد محدودی از مخاطبان است.