در مراسم افتتاحیه نمایش «مرداب روی بام» به کارگردانی رضا گوران، حسین پاکدل زنگ آغاز نمایش را به صدا درآورد و مبحثی مبنی بر ارزش‌گذاری آثار اجرا شده در طول یک سال در تماشاخانه ایرانشهر را مطرح کرد که مورد پذیرش رییس تماشاخانه ایرانشهر قرار گرفت.

پایگاه خبری تئاتر: شب گذشته یکشنبه 17 فرردین ماه مراسم افتتاحیه نمایش «مرداب روی بام» به کارگردانی رضا گوران در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

حسین پاکدل نویسنده و کارگردان تئاتر زنگ افتتاح این نمایش را با حضور هنرمندانی چون رضا کیانیان، عبدالله اسکندری، حسن باستانی، الناز شاکردوست، محمد حاتمی، هومن سیدی، محمد حسین لطیفی، بهرام بهرامیان، هومن سیدی، امید سهرابی، لوون هفتوان، میلاد نیک آبادی، ندا هنگامی، فرهاد تجویدی، عباس اقسامی، حمید فرخ نژاد، عمید ابهری، نیره فراهانی و... به صدا در آورد. اجرای این برنامه بر عهده مسعود فروتن بود.

گوران در مراسم افتتاحیه نمایشش عنوان کرد: این گروه نمایشی یک سال گذشته از اجرای این اثر اطلاع داشتند چرا که در این مجموعه همه چیز بر اساس نظم پیش می رود و می توان به قول و قرارها اعتماد کرد. برایم کار کردن در کنار مدیران و کارمندان این تماشاخانه بسیار لذت بخش است. ما برای اجرای این نمایش فراز و نشیب های سختی را گذرانده ایم و امیدوارم برای تمامی مخاطبان رضایت بخش باشد.

حسین پاکدل نیز در این مراسم ضمن تبریک سال نو و نزدیک شدن به روز جهانی تئاتر متذکر شد: احساس می کنم آیین افتتاح آثار نمایشی در تماشاخانه ایرانشهر، شروع کار نیست بلکه ادامه است و همه ما ادامه ایم و پیش از این، آغاز شکل گرفته است. خوشحالم که رضا گوران همچون بسیاری از هنرمندان از جمله رضا حداد و همایون غنی زاده سبک و سیاق خود را پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: خواهشمندم دامنه مراسم به صدا در آوردن زنگ آثار را از خانواده تئاتر به دیگر عرصه های هنری گسترش دهیم. بزرگانی چون شجریان، شیوا، ناظری، نجفی، صغیری در این سرزمین هستند که مأمن شان خانه هنرمندان ایران است و می توان از این افراد دعوت کرد تا در این مراسم حضور داشته باشند.

پاکدل در ادامه سخنانش طرح ارزش گذاری سالانه تماشاخانه ایرانشهر را مطرح کرد و افزود: این تماشاخانه می تواند هرساله اثر برگزیده خود را معرفی کرده و در طول سال نمایشهای اجرا شده را ارزش‌گذاری کند. چندین بنیاد مثل بنیاد اکبر رادی و آکادمی سمندریان و... وجود دارند که به دلیل ضعف مدیریتی، شرایط نامناسب و یا مهجوریت کارایی ندارند که می توانند در این طرح با همکاری خانه تئاتر و خانه هنرمندان ایران همکاری داشته باشند. 

وی در پایان صحبت‌هایش اعلام کرد که قرار است نیمه دوم سال نمایش «یک صبح ناگهان» را در تماشاخانه استاد سمندریان روی صحنه ببرد.

مجید سرسنگی رییس تماشاخانه ایرانشهر در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه بودجه تئاتر کشور نباید به صورت یکسان میان افراد مختلف تقسیم شود، عنوان کرد: در تماشاخانه ایرانشهر هر هنرمندی که فعالیت و کار بهتری داشته باشد و بیشتر به خانواده تئاتر وابسته باشد فضای بیشتری در اختیارش قرار خواهد گرفت چرا که اینکار باعث می شود تا افرادی که به صورت تفننی کار می کنند کم کم از گردونه کار در حوزه تئاتر خارج شوند.

وی در خصوص برنامه های سال 93 تماشاخانه ایرانشهر تشریح کرد: امسال چند اثر نمایشی خارجی با اجراهای طولانی مدت میزبان تماشاگران در تماشاخانه ایرانشهر خواهند بود. همچنین یک فصل جوان برای جوانانی که امکان اجرا در سالن های حرفه ای ندارند، در نظر گرفته شده تا در قالب اجراهای کوتاه توانایی های خود را اثبات کنند.

سرسنگی درباره اجراهای سال 93 این مجموعه اظهار کرد: پس از اجرای دو نمایش «مرداب روی بام» و «سه روایت از زندگی» نمایش «هملت» به کارگردانی آرش دادگر، نمایش «قصه های پلنگ صورتی» کاری از آروند دشت آرای روی صحنه خواهد رفت. همچنین برنامه این تماشاخانه تا نیمه اول سال 1394 مشخص شده است تا زمان بهتر و بیشتری برای برنامه ریزی های لازم ایجاد شود.

سرسنگی در پاسخ به پیشنهاد حسین پاکدل مبنی بر اینکه هر ساله آثار نمایشی روی صحنه رفته در تماشاخانه ایرانشهر، توسط بزرگان و اساتیدی از خانه تئاتر و بنیادهایی چون رادی مورد ارزش گذاری قرار گیرند، بیان کرد: بحث جایزه ایرانشهر پیرامون سخنان حسین پاکدل که به عنوان یک پیشنهاد مطرح شد بنا بر آرای بزرگان تئاتر در سال 1394 اجرایی خواهد شد.

در «مرداب روی بام» ستاره پسیانی، پانته‌آ پناهی ها، بهناز جعفری، ندا مقصودی، عبدآبست، دایانا فتحی، بیتا معیریان، جواد پولادی و پانیذ فریوسفی به ایفای نقش می‌پردازند.

این اثر نمایشی از 18 فروردین ماه ساعت 19:30 اجرای خود را در سالن استاد ناظرزاده کرمانی آغاز می کند.