انجمن هنرهای نمایشی ایران در قالب گزارشی کلی هزینه‌های سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را اعلام کرد؛ این شفاف‌سازی حرکت مثبتی است اما نیاز به ارائه جزییات بیشتر دارد.

پایگاه خبری تئاتر:  سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از زمان حضور خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تأکید بر شفاف‌سازی امور مالی در تمام زیرمجموعه‌های این وزارتخانه داشته و دارد. طی یک سال اخیر معاونت هنری وزارت ارشاد و اداره‌کل هنرهای نمایشی به‌عنوان متولی تئاتر در این زمینه اقداماتی را انجام داده و به شفاف سازی در امور مالی خود پرداخته‌اند. روند شفاف سازی امور مالی در عرصه تئاتر که وضعیت بودجه و میزان تخصیص آن در سال‌های قبل مشخص نبوده حتماً اقدام مثبتی است ولی نباید این مهم را هم نادیده گرفت که شفاف سازی نیازمند ارائه جزییات است و با بسنده کردن به کلیات محقق نمی‌شود. صبح امروز انجمن هنرهای نمایشی اقدام به انتشار فهرست هزینه‌های برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کرد که اقدامی در راستای تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین وعده مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در زمینه شفاف سازی مالی این رویداد تئاتری بود. برمبنای این گزارش هزینه کلی جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر مبلغ ۶۵،۵۰۱،۰۷۶،۹۶۲ ریال بوده که این هزینه کلی در بخش‌های مختلف صرف شده است. بخش‌هایی که برای برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هزینه‌بر بوده‌اند، طبق اعلام انجمن هنرهای نمایشی ایران عبارتند از: دبیرخانه، بخش ارزیابی، انتخاب و داوری آثار، بخش کمک هزینه‌های مربوط به آثار منتخب نمایشی در ۸ بخش، بخش روابط عمومی و تبلیغات به همراه هزینه‌های برگزاری مسابقه پوستر و عکس جشنواره و هزینه‌های سامانه فروش بلیت، هدایا و جوایز و هزینه‌های امور اجرایی، امور بین‌الملل، تشریفات، انتشارات و پژوهش، ویژه برنامه‌های چهل سالگی انقلاب اسلامی، بخش به علاوه فجر، همایش استانی و فجر استانی. 

هزینه‌های کلی صرف شده در هر کدام از این بخش‌ها از سوی انجمن هنرهای نمایشی ایران اعلام شده ولی از جزییات آن خبری نیست. به عنوان مثال در بخش کمک هزینه‌های مربوط به آثار منتخب نمایشی در ۸ بخش مبلغ ۱۲،۴۱۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال هزینه شده و برای شفاف‌سازی مالی، نیاز است که انجمن هنرهای نمایشی ایران جزییات این هزینه‌کرد و میزان حمایتی را که از گروه‌های مختلف و یا هنرمندان شده اعلام کند. اعلام این جزییات در کلیه بخش‌ها، به ویژه بخش‌هایی که هزینه بالاتری نسبت به امور دیگر داشته ضروری‌تر به نظر می‌رسد؛ بخش‌هایی چون هدایا و جوایز و هزینه‌های امور اجرایی با هزینه کلی ۱۲،۱۷۱،۹۷۳،۸۱۴ ریال، امور بین‌الملل با هزینه کلی ۱۴،۲۷۹،۱۴۳،۳۸۶ ریال و در ادامه اعلام جزییات هزینه‌های همایش استانی با هزینه کلی ۷،۱۵۴،۳۶۴،۰۰۰ ریال، هزینه‌های مربوط به ارزیابی، روابط عمومی و تبلیغات به همراه هزینه‌های برگزاری مسابقه پوستر و عکس جشنواره و هزینه‌های سامانه فروش بلیت با هزینه کلی ۶،۹۰۷،۲۹۴،۶۰۰ ریال، انتخاب و داوری آثار به مبلغ کلی ۳،۳۷۷،۰۵۰،۰۰۰ ریال، ویژه برنامه‌های چهل سالگی انقلاب اسلامی با هزینه کلی ۲،۳۳۷،۴۰۳،۰۰۰ ریال، فجر استانی با هزینه کلی ۲،۱۷۱،۳۷۲،۹۱۸ ریال، به علاوه فجر با هزینه کلی ۱،۷۴۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال، هزینه‌های دبیرخانه به مبلغ کلی ۱،۵۹۰،۶۵۴،۲۰۰ ریال و همچنین بخش به تشریفات با هزینه کلی ۸۰۷،۸۵۱،۰۴۴ ریال و انتشارات و پژوهش با هزینه کلی ۵۴۸،۹۷۰،۰۰۰ ریال. اعلام جزییات هزینه‌ای هر یک از این بخش‌ها از آنجایی حائز اهمیت است که نشان‌دهنده نوع تصمیم‌گیری و نحوه تخصیص بودجه جشنواره توسط مدیران تصمیم‌گیرنده و همچنین انجمن هنرهای نمایشی ایران است. امید است انجمن هنرهای نمایشی در ادامه اقدام خود در جهت شفاف سازی و همچنین مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، جزییات هزینه‌های سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را اعلام کنند.