پایگاه خبری تئاتر: این روزها، بهویژه در فصل بهار 98 به نمایشنامهنویس بلندآوازه فرانسوی، فلوریان زلر بیشتر از دیگر نمایشنامهنویسان خارجی و حتی ایرانی در صحنههای تئاتر کشورمان پرداخته شده است؛ شاید این نویسنده هم مثل اقبال از متون نیل سایمون آمریکایی، یک تب و مدی باشد که در پیش هست و شاید هم نیاز و ضرورتی است که ما را متوجه محتوای آنها کرده است؛ محتوایی که در این سالها از متون ایرانی دریغ شده و به جبران این نقص و کمبود بهناچار باید متون ترجمه را کار کنیم. شاید این دلیل دومی منطقیتر باشد، چون متنهای زلر همگی ضمن داشتن ساختارهای قابل پذیرش و حتی بکر و تازه اما همچنان تأکیدشان بر محتوایی است که در آن شناخت قابل تعمیمی از انسان معاصر را پیشروی مخاطبانش قرار میدهد و در آن به ضرورت و اقتضای زمان و مشکلاتش بهگونهای دارد پاسخ میدهد و فرقی هم نمیکند که تراژدی یا کمدیهای زلر اجرا شوند. زلر یک شخصیت جهانی دارد؛ هم به دلیل نشر رمانها و هم نمایشنامههایش امروز چهره ادبی و هنری شناختهشدهای در کل جهان است و شاید این روزها خبر ساخت اولین فیلم سینماییاش به این شهرت و فراگیرشدن نامش کمک بیشتری کرده باشد. بنابر اعلام رسانههای جهانی، آنتونی هاپکینز و اولیویا کولمن در درام «پدر» همبازی میشوند. به نقل از ورایتی، هاپکینز، برنده جایزه اسکار برای «سکوت برهها» و کولمن که سال گذشته برای «سوگلی» همین جایزه را دریافت کرد، در فیلم تازه فلوریان زلر با یکدیگر همبازی میشوند. «پدر» یکی از سهگانه مشهور این نمایشنامهنویس و کارگردان سرشناس فرانسوی در سال ۲۰۱۲ است که روی صحنه نیز رفته. «مادر» و «پسر» دیگر آثاری هستند که در کنار «پدر» یک تریلوژی خانوادگی را شکل میدهند. زلر فیلمنامه فیلم را نیز نوشته است. هاپکینز در این فیلم در نقش اصلی ظاهر میشود. او رل مردی خودستا و سرسخت را دارد که گرفتار آلزایمر میشود و بههیچوجه نیز راضی به قبول کمکهای دختر جوانش، آنی نیست. این نخستین فیلم بلند زلر است و گویا در انگلستان جلوی دوربین خواهد رفت. پدر یا مادر نمایش «پدر / مادر»، به کارگردانی رضا احمدی و نقشآفرینی مسعود کرامتی، مهدی پاکدل، نسرین نصرتی، آرش تبریزی، ندا اسدی و سارا امیدوار از بیستونهم خردادماه ۱۳۹۸ در تئاتر مستقل تهران روی صحنه میرود. «پدر / مادر» دوگانهای به نویسندگی فلوریان زلر است که گروه اجرائی، یک شب، «پدر» را در 75 دقیقه و شب بعدی، «مادر» را در 80 دقیقه به اجرا خواهد برد. این روند، تجربه جدیدی است که تا پایان تیرماه 1398 ادامه خواهد داشت. به عبارتی، اجرای «پدر» یا «مادر» به صورت جداگانه، هر یکشبدرمیان، در معر ض دید تماشاگران قرار خواهد گرفت. مترجمان نمایشنامه «پدر»، حمیدرضا امانپورقرائی و مریم حیدری و همچنین مترجم نمایشنامه «مادر»، تینوش نظمجو هستند. همچنین در شهر اصفهان، در همین خردادماه شاهد اجرای نمایش پدر بودیم. تئاتر «پدر»، به کارگردانی ملیحه میمنی از هفتم تا هفدهم خردادماه 98 در تماشاخانه اصفهان روی صحنه رفت. مادر رویا میرعلمی جایگزین پانتهآ بهرام در نمایش «مادر» شد که قرار است از ۳۱ خرداد به کارگردانی علی احمدی اجرای عمومی خود را آغاز کند. در آستانه اجرای عمومی این نمایش تغییراتی در گروه بازیگران به وجود آمده و در این راستا رویا میرعلمی جایگزین پانتهآ بهرام شده است. گروه اجرائی این اثر نمایشی در یادداشتی درباره این تغییر توضیحاتی به شرح زیر ارائه دادهاند: «پس از حدودا دو ماه تمرین به دلیل عدم هماهنگی پانتهآ بهرام، بازیگر نقش مادر با گروه اجرائی و ترک تمرین، رویا میرعلمی نمایش «مادر» را همراهی خواهد کرد. گروه اجرائی اعلام میدارد با توجه به تعهدی که نسبت به اجرا در بازه زمانی مشخص (۳۱ خرداد تا ۳۱ تیر) به تماشاخانه ایرانشهر دارد و همچنین به احترام مخاطبانی که بلیت تهیه کردهاند، خانم رویا میرعلمی در ادامه مسیر نمایش «مادر» را همراهی خواهند کرد. این در حالی است که پانتهآ بهرام از روز ۱۹ خرداد و آغاز نمایش «جنایات و مکافات» به کارگردانی رضا ثروتی در این اثر روی صحنه میرود. گمانه زده میشود؛ با توجه به اینکه هفته گذشته نام پانتهآ پناهیها به عنوان یکی از بازیگران اصلی «جنایات و مکافات» اعلام و پس از چند روز از فهرست بازیگران آن در خبرهای گروه حذف شد، به نظر میرسد پانتهآ بهرام جانشین او در این نمایش شده باشد. نمایش «مادر»، نوشته فلوریان زلر با طراحی و کارگردانی علی احمدی با ترجمه تینوش نظمجو و تهیهکنندگی خسرو احمدی از ۳۱ خرداد با تغییر بازیگر به صحنه خواهد رفت. علی احمدی، پس از موفقیت با متن ایرانی «زهرماری» به سراغ «مادر» زلر رفته است. دروغ این در حالی است که آرین رضایی نیز قصد دارد نمایش «دروغ» این نویسنده فرانسوی را اجرا کند. نمایش «دروغ» نوشته فلوریان زلر با ترجمه پگاه مرادی و دراماتورژی افشین هاشمی و با بازی افشین هاشمی، لادن مستوفی، ارسطو خوشرزم و الهه شهپرست از ۳۱ خرداد و در ساعت ۱۹:۳۰ در سالن ناظرزاده کرمانی، تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود. نمایشهای پیش از این پیش از اینها «یک ساعت آرامش» او توسط حامد امانپور قرایی و سحر رضوانی در مشهد شهریور 94 روی صحنه رفته است که نخستین اجرای آنان در بخش تجربههای نسل نو در جشنواره تئاتر فجر دوره سیوسوم در بهمن 93 بود. درواقع این ترجمه حمیدرضا و حامد امانپورقرایی نخستین معرفی زلر به شکل رسمی در ایران بوده که بعد از او ساناز فلاح فرد و تینوش نظمجو دیگر متون این نویسنده را به فارسی برگردهاند. این در حالی است که همین متن یک ساعت آرامش، در تماشاخانه ایرانشهر بهار ۹۸ به کارگردانی سید جواد روشن اجرا شد که یک کمدی موقعیت از جنس شوخیهای فلوریان زلر است. «یک ساعت آرامش» داستان جوانی است به نام میشل که مجذوب موسیقی جاز است. او آلبوم کمیابی را پیدا میکند؛ موسیقیای قدیمی که مدتها در جستوجویش بوده است. میشل فقط یک ساعت آرامش میخواهد تا بتواند به آن نوای موسیقی گوش دهد اما ماجراهایی مانع از این آرامش میشود. همچنین در سال 96 سه متن زلر به نامهای اگه بمیری، پدر و آن سوی آینه به اجرای عمومی رسیدند که دو نمایش «اگه بمیری» و «آن سوی آینه» چندبار دیگر نیز تکرار شدهاند. نمایش «اگه بمیری» با ترجمه ساناز فلاحفرد و به کارگردانی سمانه زندینژاد، تهیهکنندگی مهرداد بهاءالدینی و با بازی بازیگرانی چون الهام کردا، رضا بهبودی، کاظم سیاحی و ستاره پسیانی مرداد 96 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت. این نمایش با محوریت عشق، مرگ و رازی که پس از مرگ باقی میماند، داستان زنی (آن) است که شوهر نویسندهاش (پییر) را اخیرا در یک تصادف از دست داده و در پس فقدان برای آرامش خاطر، شبی به خواندن یادداشتهای موجود در دفتر کار همسرش روی میآورد، شاید امری عادی است که آدمی در طول شبهای بیخوابی قاطعتر از ساعتهای روشن روز فکر کند. انتخاب متن ازسوی زندینژاد چندان با اثر سابقش در تنافر نیست. «کلاغ» که سال 95 در سالن چهارسوی تئاتر شهر روی صحنه رفته بود، مانند «اگه بمیری» کاوشی در باب روابط انسانی با نگرشی جنسی بود. در «اگه بمیری» زنی پس از مرگ همسرش در این اندیشه است که آیا او در تمام دوره زناشوییشان مرتکب خیانت شده است یا خیر. پاسخ او در یک ماراتن یکساعتونیمه آری است؛ با اینکه دیگران چنین تصوری از رفتار خیانتآمیز پییر (رضا بهبودی) ندارند. نمایش «پدر» نوشته فلوریان زلر و با کارگردانی محمود زندهنام، از یکم آذر ۱۳۹۶ در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا شد که در نهایت نتوانست انتظارات برآمده از این تراژدی دشوار و پر از درد را در صحنه برآورده کند. «آن سوی آینه» نوشته فلوریان زلر به کارگردانی علی سرابی از چهارم دیماه 96 در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت. ترجمه این نمایشنامه برعهده تینوش نظمجو بوده است و علی سرابی علاوه بر کارگردانی در این نمایش ایفای نقش میکرد. علاوه بر او، ریما رامینفر، مارال بنیآدم و پژمان جمشیدی نیز بازیگران اصلی این نمایش بودند. نمایش «آن سوی آینه» یک کمدی درام اجتماعی است و قصه دو زوج را روایت میکند که با بحران روبهرو میشوند.