کارگردان نمایش «الماس و شهر تارا» اعلام کرد مضمون این اثر موزیکال برگرفته از «هفت شهر عشق» عطار و ساختار نمایش‌های ایرانی است

پایگاه خبری تئاتر:  میثم یوسفی بازیگر و کارگردان تئاتر درباره نمایش «الماس و شهر تارا» که اجرای خود را از 20 فروردین ماه در تماشاخانه سنگلج آغاز کرده است گفت: این نمایش بر اساس مضمون کلی و المانهای «هفت شهر عشق» عطار نیشابوری نوشته شده اما «هفت شهر عشق» نیست.

وی افزود: این نمایش هفت صحنه دارد که بر اساس شیوه های مختلف نمایش ایرانی مثل زار، بقال بازی، لوطی و عنترش، میر نوروزی و ... اجرا می شود. موسیقی فولکلور و رقص های محلی نیز تکمیل‌کننده این صحنه های نمایشی است به این صورت که هر کدام از این شیوه های نمایشی در منطقه خاصی نمایش داده می شوند و موسیقی مرتبط و متناسب با آن منطقه خاص نیز نواخته خواهد شد.

یوسفی درباره علاقه‌اش به اجرای نمایش‌های آیینی سنتی توضیح داد: من در کارنامه کاری‌ام سابقه اجرای نمایش‌های شکسپیر، خارجی و حتی کودک را هم دارم اما به خودم می بالم که این افتخار را پیدا کرده ام تا فرهنگ بومی و ملی کشورم را به تصویر بکشم. همیشه نباید مرغ همسایه برای ما غاز باشد چون ابتدا باید زبان مادریمان را خوب بشناسیم و بعد به سراغ آثار خارجی و زبان و ادبیات کشورهای دیگر برویم.

کارگردان نمایش «ما کجا اینجا کجا؟» ادامه داد: سیاه بازی، خیمه شب بازی و نقالی تخصص من است. تخصصی که خیلی ها ندارند و من از این جهت به خودم می بالم اما هیچگاه مثل افرادی چون سعید افشار که حرفه شان این بوده، نخواهم شد چون من در حال تجربه کردن هستم.

وی در پایان درباره بازی و کارگردانی به صورت همزمان در این نمایش و استقبال مخاطبان گفت: بازی و کارگردانی به صورت همزمان کار بسیار سختی است اما من همه تلاشم را کردم که سربلند از آن بیرون بیایم. خوشبختانه در این یک هفته ای که از اجرای نمایش می گذرد کار با استقبال مخاطبان روبرو شده که جای خوشحالی دارد. این نمایش به روح بلند سعدی افشار تقدیم شده و با یادی از فرانک میری روی صحنه می‌رود. زنده یاد فرانک میری هنرمند جوان تئاتر از بازیگران نمایش «ما کجا اینجا کجا بود؟» بود که امیدوارم روحش در شادی و آرامش باشد.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: الماس که در خواب عاشق پری رویی به نام تارا شده است با راهنمایی همزادش به هفت وادی سفر می‌کند. الماس هفت ماجرای متفاوت را تجربه می‌کند که بر اساس سیر و سلوک عرفانی در هفت شهر عشق تنظیم شده اند.

این نمایش کمدی موزیکال که از 20 فروردین در تماشاخانه سنگلج اجرای عمومی خود را آغاز کرده، نوشته حسین تفنگدار است که بازیگرانی همچون میترا شجاعی، میثم یوسفی، محمدرضا مالکی، مهدی زمین پرداز، قاسم طاهر احمدی، نادر حسن دوست، نسیم تاجی و محمود راسخ فر در آن ایفای نقش می‌کنند.

«الماس و شهر تارا» برگزیده شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی است.