پایگاه خبری تئاتر: قطب الدین صادقی طی یادداشتی در روزنامه ایران به انتشار سند راهبردی که توسط تئاترشهر منتشر شده بود واکنش نشان داد، صادقی در این یادداشت آورده است: من سند راهبردی را ندیدم ولی افرادی که چنین مسائلی را مطرح میکنند صاحب فکر و اندیشه خلاق نمیدانم. آنها مجریان زیر متوسط هستند و نشانه این مسأله هم همین سند است که براساس آن میخواهند مجموعه تئاترشهر را به بخش خصوصی واگذار کنند. تئاتر شهر آخرین ایستگاه و پناهگاه تئاتر حرفهای هنری و جدی ماست. الان همه چیز در تئاتر تجاری، ارزان، بیارزش و باب سلیقه نوکیسهها شده و این آخرین پناهگاه را هم میخواهند دو دستی تقدیم نوکیسهها کنند.واگذاری تئاتر شهر به بخش خصوصی جنایت فرهنگی است و ادامه اتفاقی که با تئاترهای تجاری عظیم میافتد. همانطور که با این تئاترهای تجاری آثار اصیل هنری به مرور کمیاب میشوند و به جای کیفیت هنر، بزرگی ظاهری و سلیقه مخاطبان معیار قرار میگیرد. همه اینها اقدامات ضدمردمی است. در کشورهای جهان سوم فقیر اگر دولت برای هنر اقدام نکند پولداران کم فرهنگ و تفنن طلبان پولدار همه را میبلعند اما اکنون دولت به جای اینکه حمایتش را توسعه دهد و عرصه فعالیتهای حمایتیاش را بیشتر کند دارد دانه دانه بخشهای مختلف هنری را واگذار میکند. این در حالی است که در تمام دنیا دولت به تئاتر یارانه میدهد. در فرانسه هر شب 600 نمایش روی صحنه است و دولت به گروههای بزرگ یارانه میدهد. در امریکا و ایتالیا هم همینطور است اما اینجا ترجیح میدهیم به جای هزینه کردن برای فرهنگ و روح انسان به شرکتهای جعلی با دلار دولتی کمک کنیم تا اجناس چینی وارد کنند. مدیریت خصوصی تئاتر را تجاری میکند و آنچه که اکنون میبینیم گستردهتر اتفاق میافتد. یعنی اجرای آثار تفننی همراه با رقص و موسیقی و شوخیهای سخیف برای طبقات مرفه. تئاتر طبقه متوسط نابود شده است. تئاتر اندیشمند که در حد اتفاق ملی بود و دستگاه اندیشه ورز بود و مردم دغدغهها و اندیشههایشان را با آن مطرح میکردند از بین رفته است و خصوصی شدن مجموعه تئاترشهر این روند را سرعت میبخشد. در فضای دور از کنایه و اهانت، مجموعه تئاتر شهر آماده گفت وگوست پیرو انتشار مطلبی با عنوان «نابودی تئاتر طبقه متوسط» در روزنامه وزین ایران، با تأکید بر این مضمون که با انتشار سند راهبردی ساماندهی مجموعه تئاتر شائبه واگذاری این مرکز تئاتر دولتی به بخش خصوصی مطرح شده است ذکر چند نکته اساسی لازم به نظر میرسد. نخست اینکه تولید چنین استنباطی ناشی از ندیدن و نخواندن این سند یا در صورت خوشبینانهاش درست و کامل نخواندن این متن است و بازتولید چنین استنباطی که با روح این متن ناهمخوان است موجب تشویش اذهان و انحرافی در افکار عمومی و جامعه هنری درباره مقصود واقعی از انتشار چنین نوشتاری است. در این سند پس از مقدمهای درباره مجموعه تئاتر شهر، مطابق با سیاستها و مقررات بالادستی چشمانداز و بیانیه مأموریت این مجموعه برای نخستین بار مکتوب شده و ملاکی برای عملکرد این مجموعه به حساب میآید. در این سند علاوه بر رویه پذیرش معمول آثار انتظار میرود که رفته رفته این مجموعه، بهعنوان مهمترین مرکز تولید دولتی تئاتر، با استفاده از استعداد و امکانات سختافزاری و انسانی موجود و وابسته به دولت بهعنوان یک کانون مولد عمل کند و عملاً از وضعیت نامطلوب سالنداری و ارائه خدمات به آثاری که خود در فرآیند تولید آن نقش ندارد و نمیتواند کیفیت هنری و ویژگیهای فرهنگی و درونمایهای آن را تضمین کند فاصله بگیرد و با تکیه بر بودجه حمایتی دولت از تولید تئاتر و بهرهگیری از مشارکت سایر نهادهای دولتی، عمومی و غیردولتی با رعایت حق مالکیت حقوقی و معنوی اثر برای هنرمندان و مجموعه دولتی تئاتر شهر به تقویت جریان تئاتر فرهنگمدار و دور از شائبههای تجاریسازی یاری برساند. لذا فرآیندهای پیشبینی شده در پیامد این چشمانداز نه تنها امکان واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی را ناممکن میکند، بلکه تعریفی تازه از یک تئاتر مؤلف وابسته به امکانات دولتی را در نظر دارد که رابطه روشن و فعال تری را با گروههای مولد و هنرمند تئاتر ایران دنبال میکند. گفتنی است در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خصوصیسازی امکانات دولتی در اختیار آن، منوط به طی کردن رویههایی در فرادست است که از عهده مجموعه تئاتر شهر خارج بوده و در رویکرد مدیریتی این مجموعه نیز نه تنها همدلی و همداستانی با خصوصیسازی این مجموعه وجود ندارد بلکه به مخالفتی راستین در واسپاری این مجموعه گرانقدر هنری و تاریخی به جریان کالاییسازی و تجارتمآبی تئاتر باور دارد. دوم آنکه در این سند ساختار سازمانی این مجموعه تشریح و شرح وظایف یکایک جایگاههای شغلی و حرفهای کارکنان خدوم این مجموعه ذکر شده است تا با روشن ساختن وظایف و حدود مسئولیتها علاوه بر افزایش بهرهوری از کنش نیروی انسانی موجود، شرایط مطلوب همکاری و خدماترسانی به گروههای گرانقدر تئاتری با کیفیت بیشتری در این مجموعه فراهم شود. این سند در صدد رفع سیستماتیک نقایص و ناکارآمدیهای احتمالی است که معمولاً از ناروشن بودن حدود وظایف و نحوه عملکرد به وجود میآید و امکان نظارت مدیریتی بر فعالیت و مناسبات درون این مجموعه را هر چه بیشتر فراهم میکند. سوم آنکه مجموعه تئاتر شهر میکوشد با اصلاح و تقویت رفتار حرفهای خود برای احترام شایسته به مولدان و مخاطبان محترم تئاتر شرایط تعامل حرفهای و دور از شائبههای غیرفرهنگی را پیگیری کند و انتظار دارد با توجه به حسننیتی که لازمه یک حرکت فرهنگی و هنری است با گفتار و منشی دور از مطالبههای شخصی و حب و بغضهای جناحی مواجه شود. این مجموعه با انتشار سند درونی خود جامعه را به نظارت شفاف بر عملکرد خود دعوت میکند و از این پس عمده فعالیتها و فرآیندهای عملی این مجموعه در اختیار افکار عمومی قرار میگیرد. از آنجا که متن انتشار یافته نسخه اولیه این سند به حساب میآید این مجموعه با انتشار آن خود را در معرض دید و اظهارنظر منطقی و خیرخواهانه صاحبنظران قرار داده و از هرگونه نقد و پیشنهاد آگاهانه و دور از گمانهزنیهای نامرتبط به اندیشه و روح این متن با آغوشی باز استقبال میکند تا در ویراست نسخههای بعدی نواقص و کژتابیهای احتمالی اصلاح شود و برای نخستین بار منشوری قابل ارجاع و مکتوب برای راهبری و حسنعملکرد این مجموعه بسیار مهم دولتی فراهم باشد. چهارم آنکه مجموعه تئاتر شهر به دور از وسوسه گیشه پر سود و تصویر کاذب جذب انبوه مخاطب، رویکرد فرهنگی و سازنده اجتماعی خود را قربانی تئاتر گیشهپسند نخواهد کرد. اجراهای اخیر و برنامههای آینده این مجموعه نشان داده و خواهد داد که رویکرد تئاتر شهر علاوه بر فرصت دادن به تئاتری که روند حرفهای تولید را طی کند سویههای اجتماعی و فرهنگی خود را در اجراهای هنرمندان صاحب ذوق و خلاقیت دارای تجارب ذیقیمت و معرفی نیروی خلاق جوان و آتیهدار که پا به دنیای حرفهای تولید تئاتر گذاشتهاند پیگیری خواهد کرد. پنجم آنکه مجموعه تئاتر شهر خواهد کوشید علاوه بر محوریت اجراهای نمایشی با برگزاری رویدادهای فرهنگی، پژوهشی در جهت توانافزایی و دانشافزایی مخاطبان و کنشگران تئاتر در قالب برنامههایی جانبی انجام وظیفه فرهنگی و هنری خود را تقویت کند. این برنامهها طراحی شده و بتدریج در این مجموعه میزبان گفتوگو و تعاطی افکار متخصصان و مخاطبانی خواهیم بود که به منش و خصلتهای راستین و انسانی و فرهنگساز تئاتر باور دارند. در این زمینه نیز تئاتر شهر از پیشنهاد ایجاد و برگزاری فرهنگی و هنری در راستای هنر تئاتر، چونان پیش از این، استقبال میکند. در فضایی دور از کنایه و وهن و اهانت و در بستری از فرهنگ تعامل انسانی مجموعه تئاتر شهر همواره آمادگی کامل را برای گفتوگوی سازنده با صاحبنظران و مخاطبان گرامی دارد. سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر