دبیر شورای حمایت از آثار نمایشی نسبت به کمبود بودجه تئاتر در سال 93 هشداری جدی داد و گفت: بودجه تئاتر حتی به اندازه دو سریال معمولی تلویزیون هم نیست.

 پایگاه خبری تئاتر:  ابراهیم گله‌دار زاده تاکید کرد: بودجه تئاتر نیازمند یک جهش جدی است و با توجه به تورم هر ساله باید بودجه‌ای متناسب به تئاتر تعلق بگیرد.

او اظهار تاسف کرد: همچنان بخشی از تعهدات اداره کل هنرهای نمایشی از سال گذشته باقی مانده است و اگر قرار باشد این تعهدات هم با بودجه‌ای که برای امسال تئاتر در نظر گرفته شده است پرداخت شود‌، بودجه تئاتر در سال جاری بسیار ناچیز‌تر خواهد شد‌ که حتی تکافوی نیازهای یک فصل تئاتر را هم نمی‌کند.

گله‌دار زاده با اشاره به جایگاه تئاتر به عنوان مادر هنرهای نمایشی خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذاری در تئاتر‌، سرمایه گذاری در همه هنرهای نمایشی همچون سینما‌، تلویزیون‌ و رادیو است. بنابراین هرچه در این حوزه سرمایه گذاری کنیم شکوفایی‌اش در تمام بخش‌های هنری دیده خواهد شد.

وی در ادامه با یادآوری نامگذاری سال 93 به عنوان سال «اقتصاد و هنر» اظهار امیدواری کرد: مسئولان رده بالای حوزه فرهنگ و هنر فکری جدی برای بودجه‌ تئاتر بکنند.

این مدیر تئاتری اضافه کرد: بودجه تئاتر در سال جاری هنوز به طور رسمی اعلام نشده اما آنچه نگران‌کننده است کمبودی است که در این حوزه وجود دارد. متاسفانه در بحث تخصیص بودجه همیشه خاص بودن مخاطبان تئاتر را در نظر می‌گیرند اما به نقش مادرانه‌ی این هنر در پرورش دیگر حوزه‌های هنری توجه نمی‌کنند. در حالی که اگر به این نقش توجه کنند می‌دانند که باید اعتبارات بسیار بیشتری به تئاتر اختصاص بدهند.

گله‌دار زاده درباره اعلام رسمی رقم دقیق بودجه تئاتر در سال 93 توضیح داد: اداره کل هنرهای نمایشی باید در این زمینه تصمیم بگیرد اما همیشه همه چیز را به طور شفاف مطرح کرده‌ایم و در شورای حمایت از آثار هیچ چیز پنهانی نداریم.

او از تلاش‌ مدیران هنری برای تامین بودجه تئاتر از منابع دیگر خبر داد و گفت: معاون هنری و مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در تلاش هستند بخش دیگری از بودجه مورد نیاز تئاتر را از منابع دیگری تامین کنند چرا که پتانسیل‌های خاموش زیادی وجود دارد که می‌تواند در این زمینه کارساز باشد.

دبیر شورای حمایت از آثار درباره برگزار نشدن جلسات این شورا که باعث شده گروه‌های نمایشی در اسفند 92 قراردادی نبندند‌،توضیح داد: اسفند سال گذشته دوبار جلسه تشکیل شد اما مصوبه‌ای نداشتیم زیرا این جلسات برای این برگزار شد تا مدیران جدید در جریان ریز فرایندها و نحوه کار شورا قرار بگیرند بنابراین زمان جلسه به بررسی سوابق شورا اختصاص پیدا کرد و بخش دیگری هم صرف برنامه‌ریزی برای آینده شورا شد.

او یادآور شد: در جلسه‌ دوم به دعوت آقای طاهری مدیر اداره کل هنرهای نمایشی‌، آقای مرادخانی معاون هنری هم حضور داشت و با بیان جزئیات و بحث و تبادل نظر به یک برنامه‌ریزی جدید رسیدیم.

گله‌دار زاده اضافه کرد: اولین سندی که در راس امور فعالیت شورا در سال جاری است‌، منویات مقام معظم رهبری و شعار امسال است و با توجه به اینکه در اداره کل هنرهای نمایشی تغییراتی داشته‌ایم طبیعتا برخی از اعضای شورا تغییر خواهند کرد.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خبر داد که اردیبهشت ماه جاری جلسات شورای حمایت از سر گرفته می‌شود.

او درباره وضعیت قرارداد نمایش‌هایی که اسفند سال گذشته به صحنه رفته‌اند، توضیح داد: انجمن هنرهای نمایشی بازوی اجرایی اداره کل است و هر برنامه و تولیدی که در این اداره انجام شود‌، بخش مالی و عقد قراردادش در انجمن خواهد بود اما وقتی جلسات مصوبه نداشته باشند‌، نمی‌توانیم با گروه‌ها قرارداد ببندی که امیدوارم با توجه به از سرگیری دوباره جلسات‌، انعقاد قراردادها هم زودتر اتفاق بیفتد.

گله‌دار زاده تصریح کرد: البته در انعقاد قراردادها منطق تقدم و تاخر زمانی هم وجود دارد چرا که تعداد تقاضاها برای اجرای نمایش بسیار زیاد شده است و ابتدا به کار گروه‌هایی رسیدگی می‌شود که از قبل در نوبت بوده‌اند.

او با ارائه توضیحاتی درباره تغییر اعضای شورای حمایت از آثار تاکید کرد: براساس آخرین اصلاحات اساسنامه شورا در سال 91 یک هنرمند کارشناس‌، یک نماینده از معاونت امور هنری ‌، دبیر شورا و رئیس شورا که نماینده تام الاختیار اداره کل هنرهای نمایشی است در کنار رئیس شورای نظارت و ارزشیابی ترکیب کلی اعضای شورای حمایت را تشکیل می‌دهند و از آنجا که سال گذشته رئیس شورای نظارت‌، معاون هنری و مدیر اداره کل هنرهای نمایشی تغییر کردند طبیعتا اعضای شورا هم تغییر خواهند کرد.

او همچنین از احتمال تغییراتی در اساسنامه شورا خبر داد ولی در عین حال گفت: ابتدا باید شورا کارش را از سر بگیرد تا پس از آن این اصلاحات انجام شود.

گله‌دار زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر حجم بالای انتقادات هنرمندان از عملکرد شورای حمایت از آثار گفت: بیشتر انتقادات به دلیل کمبود اعتبارات است. شورا تلاش کرد عملکرد سلیقه‌ای نداشته باشد‌ و در مصوبات ما همیشه نگاه یکسانی وجود داشته‌ است. اما وقتی بین اعتبارات شورا و وظایفش تناسبی وجود نداشته باشد ناچار می شویم به راهکارهایی مانند کاهش درصد حمایت و افزایش سهم گیشه بی‌اندیشیم و اگر سال جدید هم وضعیت بودجه به همین شکل ادامه داشته باشد، ناچاریم باز هم به این سیاست گذاری‌ها تن بدهیم.

او درباره برخی از انتقادات که در گذشته به هنرمند کارشناس عضو شورا مربوط می‌شده است، توضیح داد: در مورد گذشته نمی‌توانم سخنی بگویم البته شان هنرمندانی که به عنوان کارشناس عضو شورا بودند، بسیار بالاست و بهتر است فرایند انتخاب این اعضا را از اداره کل هنرهای نمایشی بپرسید.

ابراهیم گله‌دار زاده در پایان سخنانش بار دیگر خواستار ارتقاء بودجه تئاتر شد و نسبت به وضعیت این بودجه در سال جاری اظهار نگرانی کرد.

او گفت: کمبود بودجه تئاتر باعث کوچ زود هنگام هنرمندان این رشته به عرصه‌های دیگر می‌شود و اگر در زمینه تئاتر سرمایه‌گذاری نکنیم ممکن است تا 10 سال آینده دیگر هیچ نخبه‌ای در هنرهای نمایشی نداشته باشیم.

در حال حاضر نمایش‌های بسیاری هستند که اسفند سال گذشته اجرا شده‌اند اما از آنجا که شورای حمایت مصوبه‌ای نداشته این نمایش‌ها قرارداد ندارند. در چند روز اخیر شنیده می‌شد‌ که این شورا منحل شده و وضعیت بلاتکلیفی دارد.