حمیدرضا آذرنگ نویسنده و کارگردان «دو لیتر در دو لیتر صلح» با اشاره به اینکه این اثر نمایشی با بیانی فانتزی تبعات جنگ را مورد نقد قرار می دهد عنوان کرد در اجرای این کار تلاش کرده نگاه جهانیان نسبت جنگ طلب بودن ایرانیان را غبارروبی کند.

پایگاه خبری تئاتر: حمیدرضا آذرنگ نویسنده و کارگردان تئاتر که قرار است نمایش «دو لیتر در دو لیتر صلح» را برای دومین بار به صحنه ببرد درباره ضرورت اجرای مجدد این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: چه ضرورتی مهمتر از این که تمام دنیا ملتهب از شرایط جنگ پنهان و آشکار و کینه توزی و کینه ورزی است و متاسفانه ما هر لحظه شاهد این هستیم که نزاعی بین دو قوم و قبیله و کشور در حال روی دادن است.

وی افزود: نکته دیگر اینکه متاسفانه نوک پیکان جنگ‌طلبی به سمت ملت ما گرفته شده که این مسئله همه مردم ایران را آزار می دهد. این رسالت ماست که پیاممان را به گوش جهانیان برسانیم و به آنها اعلام کنیم که شما به بهانه صلح آغازگر جنگ دیگری هستید. صلح فرزند نزاعی است که به هر شکل و بهانه ممکن است در هر نقطه از جهان رخ دهد. بنابراین صلح فرزند جنگ است و فرزندی که از دل تاریکی به وجود بیاید خودش نیز تاریک است و مطمئنا اگر این مسئله آسیب شناسی و روانکاوی نشود انتشار تاریکی می تواند تبعات و پیشآمدهای ناگواری در بر داشته باشد.

نویسنده نمایشنامه «خنکای ختم خاطره» با اشاره به اینکه هنوز مردم ژاپن به خاطر حادثه هیروشیما از کشور آمریکا دلگیر هستند و نتوانستند آنها را ببخشند، عنوان کرد: این پیوندی که بعد از جنگ با نام صلح شکل می‌گیرد اگر بدون ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی صورت گیرد خودش آغازگر یک جنگ تازه است. جنگ های امروزی حاصل کینه توزی های جنگ های دیروزی هستند، جنگ هایی که پایان نگرفته اند. بنابراین احساس کردم در این شرایط مهمترین حرفی که می توانم بزنم « دو لیتر در دو لیتر صلح» است. البته در تئاتری که در بهترین حالت چند هزار نفر تماشاگر دارد دیده شدن این حرف و مضمونی که مد نظر داشتم بسیار مشکل خواهد بود.

آذرنگ درباره انتقال مفهوم صلح‌طلبی توضیح داد: تمام تلاشم را می کنم که حرف و دغدغه گروه ما درباره جنگ و صلح حتی به گوش یک نفر هم که شده برسد. بنابراین با توجه  به شرایطی که برای اجرا انتخاب کردم مخاطب نمایش فقط مردم کشور خودمان نیستند. حتی کارداران، سفیران و افرادی را که در سفارتهای مختلف کار می کنند دعوت به دیدن این نمایش خواهم کرد تا حداقل متوجه این امر شوند که ما مردم جنگ‌طلبی نیستیم و برای جهانیان پیغام صلح داریم.

این بازیگر تئاتر درباره انتخاب فرم فانتزی برای روایت این نمایش بیان کرد: استفاده از شیوه فانتزی اولین پیشنهاد اجرایی بود که خود اثر به من می داد به خاطر اینکه تلخی جنگ و تبعات آن آنقدر سیاه است که اگر بخواهیم برخورد مستقیم و رئالیستی با آن داشته باشیم کار دچار تلخی دو چندانی خواهد شد که پس‌زننده است و ما هم آنقدر آن را تکرار کرده و گفته ایم که به نظرم نیاز داشت آن حرفها به زبان دیگری تبدیل شود و نوع گفتمان ما تغییر کند. بنابراین به این نوع شیوه روایت رسیدم که بخشی از آن در تاریکی و بخشی دیگر در روشنایی به نمایش گذاشته می شود.

وی درباره حضور این نمایش در جشنواره کرالا هند در سال 92 توضیح داد: ایالت کرالا هند ایالتی است که در آن جشنواره معتبر سینمایی و تئاتری برگزار می شود و سالهای متمادی است که فیلم های برجسته سینمای دنیا در این جشنواره حضور می یابند. نکته جالب در این جشنواره اطلاعاتی بود که مردم هند از سینمای ایران داشتند اما چون تاکنون نمایشهای کمی از ایران در این جشنواره شرکت کرده با تئاتر ما آشنایی مختصری داشتند. خوشبختانه استقبال چشمگیری از این نمایش در جشنواره شد و مردم هند باور نمی‌کردند که نمایشی از ایران تبعات بعد از جنگ را نقد کند. بعد از اجرا تعداد زیادی از مخاطبان با هیجان به سمت ما می آمدند و سوالات مختلفی از ما می کردند. انگار پیش از این نگاهشان به ما به شکل دیگری بود و من خیلی خوشحالم که توانستم تا حدودی این نگاه به ایران را غبارروبی کنم.

آذرنگ درباره قرارداد این نمایش یادآور شد: تالار شمس مکانی است که معمولا گروه ها به شکل خصوصی و با کمک حامیان مالی نمایش شان را در آنجا به صحنه می برند اما ما برای اجرای این نمایش حامی مالی نداریم و تنها روی دیده شدن کار توسط مخاطب حساب باز کرده ایم تا بتوانیم در حد پاسخگو بودن زحمت بچه های گروه کسب درآمد کنیم.

بازیگر فیلم «آسمان زرد کم عمق» ادامه داد: برای امثال من تئاتر نمی تواند منبعی برای کسب درآمد باشد. تئاتر دغدغه ماست اما حرفه ما نیست. حرفه کاری است که ما با آن ارتزاق می کنیم و با آن آرامش و امنیت خاطر برای خود و گروهی که با ما کار می کنند، می خریم. بنابراین معتقدم هنوز نمی توانیم اسم تئاترمان را تئاتر حرفه ای بگذاریم البته امیدوارم که کم کم به آن سمت حرکت کنیم.

وی در پایان درباره دیگر فعالیتهایش گفت: من 9 ماه درگیر بازی در سریال «شاه گوش» بودم که قبل از عید آخرین سکانس هایش تصویربرداری شد. به تازگی نیز قرارداد بازی در سریال «جاده قدیم» به کارگردانی بهرام بهرامیان را امضا کرده ام که برای پخش در ماه رمضان تولید می شود.

نمایش «دو لیتر در دو لیتر صلح» از 5 اردیبهشت ماه ساعت 20:30 با بازی بازیگرانی چون فرزین صابونی، نسیم ادبی، شهرام حقیقت دوست، سهیلا صالحی و با حضور بهرام شاه محمدلو و راضیه برومند اجرای خود را در تالار شمس آغاز خواهد کرد.

این نمایش درباره مفهوم جنگ و صلح از آغاز تاریخ بشریت تا به امروز و در قالبی طنزگونه همراه با نشانه شناسی و المان‌پردازی است.