پایگاه خبری تئاتر: این کارگردان تئاتر دربارهی قصهی این اثر نمایشی توضیح داد: قصه «طوروپ طرب» قصهی یکی از سوگلیهای ناصرالدین شاه است که از یک گروه مطرب برای مراسمی دعوت میکند که البته این دعوت پیش زمینهای دارد (چون این طور در شهر گفته میشود که این مطربها بیش از 200 سال عمر کردهاند) و این بهانهای میشود که سوگلی به دنبال رمز و راز طول عمر مطربها باشد، وقتی سوگلی از دنیا میرود با این مطربها در دنیای دیگر روبرو میشود.
وی همچنین مطرح کرد: ما معمولا در کارهایمان موضوعی را دست مایه قرار میدهیم و سعی میکنیم آن را در قالب یک درام به صحنه بیاوریم در نمایش «طوروپ طرب» هم من تحقیقی را درباره مجالسی در دوره قاجار انجام دادم و تصمیم گرفتیم که این ایده را به صحنه بیاوریم و در حوزه بازیگری هم بچههایی را انتخاب کردهایم که در ذات بازیشان نمک وجود دارد.
تقیانیپور همچنین با اشاره به معیارش برای انتخاب بازیگران در نمایش «طوروپ طرب» تصریح کرد: ما نمایشهای زیادی داشتیم که از چهرههای سینمایی و شناخته شده استفاده کردند اما در گیشه کارهای موفقی نبودند. ما در این کار در وهله اول به دنبال این بودیم که مخاطب با قصه روبرو شود و بتوانیم مخاطب را سرگرم کنیم اما درعین حال نمیخواستیم که این سرگرمی به هر قیمتی باشد و میخواستیم هم مخاطب عام و هم خاص را در نظر بگیریم.
کارگردان «تعبیر یک رویا» با اشاره به قرارداد نمایش «طوروپ طرب» ادامه داد: متاسفانه برای سال جدید 25 درصد از بودجه تئاتر کم شده است. ما هم در این نمایش قرارداد داریم اما دقیقا نمیدانیم که چقدر قرار است دریافت کنیم برای همین مثل کارهای قبلیمان امیدمان به گیشه و فروش کار است.
جواد نوری که در کنار خیرالله تقیانیپور کارگردانی این کار را برعهده دارد،درباره نمایش «طوروپ طرب» توضیح داد: در این کار از شیوههای نمایش آیینی و ایرانی استفاده کردهایم. تخت حوضی ، نقالی، سیاه بازی، زن پوشی و تکنیکهای تعزیه از جمله شیوههایی است که در این کار استفاده شده است و تلفیق اینها به شکلی درآمده که مخاطب امروزی با آن ارتباط برقرار کند.
وی ادامه داد: این کار چندمین تجربه من در گروه «نقاب» در حوزه نمایشهای ایرانی با خیرالله تقیانیپور است. ما سعی کردیم برای اجرای این نمایش تحقیق و پژوهش کنیم و این تحقیقات را به شکل کاربردی در نمایش استفاده کنیم که امیدواریم در شناساندن این گونه و تکنیکهای نمایش ایرانی برای مخاطب موفق عمل کرده باشیم.
این کارگردان با اشاره به برخی سختیهای این کار تصریح کرد: در نمایشهای مختلفی که تا کنون کار کردهایم در عرصه آمادهسازی میتوان گفت این نمایش بیشترین انرژی را از ما گرفته است، چرا که در عین حال که میخواستیم نمایشی کمدی را به صحنه بیاوریم، به دنبال این بودیم که فاصله بین کمدی و لوده را حفظ کنیم تا کارمان به لودگی تبدیل نشود.
وی ادامه داد: ممکن است در جاهایی از نمایش، تماشاگر ابراز تمایل کند که بازیگر در جهت دیگر بازی کند اما بازیگر باید خودش را کنترل کند و در آن جهتی که نمایش میگوید حرکت کند و این اتفاقی است که کار ما را سخت میکند. ما برای این کار حدود 10 ما تمرین متداوم داشتیم و در طول تمرینات کاملا براساس متن پیش میرفتیم و در قسمتهای مختلف خیرالله تقیانیپور در جاهایی که احساس میکرد باید تغییری ایجاد کند آن را در متن اعمال میکرد، برای همین پروسه تمرین ما کمی طولانی شد اما با این وجود امیدواریم کار بتواند در ارتباط با مخاطب موفق عمل کند.
نوری با اشاره به تبلیغات این کار توضیح داد: اصولا تبلیغات در تئاتر خیلی کمتر شناخته شده است و بیشتر در سینما به آن توجه میشود به طوری که در تهران شرایط تبلیغات تئاتر به گونهای نیست که علاقهمندان متوجه شوند چنین تئاتری با این ویژیگیها در حال اجرا است.
تقیانیپور درباره موضوع تبلیغات این کار توضیح داد: به نظر من بهترین تبلیغ خود اثر است، ما در نمایش «تعبیر یک رویا» که سال گذشته در تئاتر شهر اجرا شد، مخاطبانی داشتیم که بیش از 20 بار به دیدن کار آمدند. ما تمام سعیمان این است که راضی از سالن بیرون بروند و همان مخاطب مخاطب بعدی را بیاورد
همچنین علی سلیمانی از بازیگران این نمایش در صحبتهایی گفت: خوشبختانه تئاتر شهر از قطببودن درآمده است و من این اتفاق را به فال نیک میگیرم، من کلا آدم خوشبینی هستم چون بدبینی اطرافیان خسته شدهام.
او افزود: من سالهای متوالی است که با خیرالله تقیانی پور دوست هستم و وقتی این کار را به من پیشنهاد داد خیلی برایم مهم بود که این نمایش دارای فضای هنری و آرتیستیک است و در کنارش سلیقهای که در این کار وجود داشت به نوع نگاه من هم خیلی نزدیک بود و آن را دوست داشتم.
این بازیگر ادامه داد: خیرالله در این کار و در خوانشهای ابتدایی خیلی به من کمک کرد، چون تاکنون چنین نقشی را بازی نکرده بودم. من در این کار در واقع نقشی را بازی میکنم که بین جهان واقعیت و جهان اموات حضور دارد.
جواد نوری در بخش دیگری از صحبتهایش درباره همکاری مشترکش به عنوان کارگردان با خیرالله تقیانیپور توضیح داد: تجربه کارگردانی مشترک من با خیرالله از سال 87 شروع شد که البته در این فاصله هر کدام ما چند کار را به شکل جداگانه به صحنه بردیم. فکر میکنیم برخی از نمایشها میطلبد که بیش از یک نفر به عنوان کارگردان حضور داشته باشد، در این کار هم خیرالله در کنار اینکه نویسندگی کار را برعهده داشت در زمینه میزانسنها و انتقال آنها به بازیگران نقش اصلی را داشت و من بیشتر کارهای بیرونی و مدیریتی را انجام میدادم. متاسفانه امروز خیلی از وظایفی که به کارگردان ارتباطی ندارد، بر دوش کارگردان افتاده است. واقعا آیا یک کارگردان میتواند هم به دنبال دغدغه بیرونی باشد و هم به جنبهی هنریاش بپردازد؟
او افزود: «طوروپ طرب» ششمین کار مشترک من و خیرالله تقیانیپور است و تاکنون هم خیلی راحت با هم کار کردیم و کارهای مشترکی که داشتیم اتفاقا فروش بالایی هم داشته است.
تقیانیپور نیز در اینباره گفت: جواد نوری به عنوان چشم سوم اثرش است، ما در پروسه تمرین مشورتهایمان را در زمینه بازیها، میزانسنها و طراحیها انجام میدهیم.
نمایش «طوروپ طرب» از روز یکشنبه 7 اردیبهشت در تالار «چهارسو» مجموعه تئاتر شهر ساعت 19 و 30 دقیقه به صحنه میرود.