باید اجازه بدهیم رقابت شکل بگیرد و این اتفاق زمانی می‌افتد که سالن‌های متعدد فعال شوند، چون گروه‌هایی که در این سالن‌ها کار می‌کنند برای جذب تماشاگر با یکدیگر رقابت می‌کنند و با این شیوه است که ایده‌های تازه شکل می‌گیرد.

پایگاه خبری تئاتر: معجونی گفت:‌ ما به عنوان شهروندان جامعه آنچه را برای تغییرات جدید لازم بود، انجام دادیم. در واقع ما کار خودمان را کردیم و حالا نوبت مدیران است که همه چیز را با امید و تدبیر آغاز کنند.

این کارگردان تئاتر مهمترین اولویت مدیران هنری جدید را احیای سالن‌های غیر فعال تئاتر دانست و افزود: مهمترین نکته‌ای که مدیران جدید باید مدنظر قرار دهند، احیای سالن‌هایی است که غیر فعال شده‌اند تا از این راه فضای جدیدی برای تئاتر به وجود بیاید.

او که این روزها نمایش «مترسگ» را در سینما تئاتر کانون اجرا می‌کند، با اشاره به سالن‌های غیرفعال تئاتر در تهران افزود: تمام تهران پر از این گونه سالن‌هاست و در شرایطی که سالن جدیدی ساخته نمی‌شود، مهمترین نکته احیای همین فضاهای موجود است.

معجونی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی منسجم برای تئاتر گفت: با به کارگیری این فضاهاست که گروه‌ها فعال می‌شوند و رقابت شکل می‌گیرد.

کارگردان نمایش «باغ آلبالو»، استقرار و تثبیت گروه‌ها را دیگر اولویت مدیران هنری جدید دانست و توضیح داد: اگر گروه‌ها جدی گرفته نشوند، هیچ اتفاقی در تئاتر نمی‌افتد اما وقتی گروه‌ها پا بگیرند و مستقر شوند دیگر جای نگرانی نیست و تغییر مدیران هم در برنامه‌ی تئاتر تأثیری نمی‌گذارد چرا که گروه‌های متعدد پا گرفته‌اند و بدنه‌ی تئاتر دیگر آسیب نمی‌بیند.

سرپرست گروه تئاتر «لیو» که این روزها نمایش «مترسگ» را در سالن سینما تئاتر کانون پرورش فکری به صحنه می‌برد، درباره‌ی ارزیابی اجرا در این سالن که مدت‌هاست فعالیت تئاتری نداشته است،‌ گفت: این سالن جزو سالن‌های مهم تئاتر به شمار می‌آید و پیش از انقلاب محل اجرای بسیاری از نمایش‌های موفق بوده و سابقه‌اش به هیچ وجه کمتر از دیگر سالن‌های شناخته شده‌ی تئاتر نیست اما مدت‌ها دچار رکود شده بود.

بازیگر نمایش«ایوانف» اضافه کرد: اگر ما به تئاتر فکر می‌کنیم، نباید فقط به یک مکان مشخص محدود شویم. مرکز هنرهای نمایشی به راحتی می‌تواند سالن‌های تعطیل و نیمه تعطیل را بگیرد و احیا کند. با این شیوه است که دیگر این همه فشار بر سالن‌های تئاتر وارد نمی‌شود و از آسیب دو اجرایی شدن سالن‌ها رها می‌شویم.

وی افزود: باید اجازه بدهیم رقابت شکل بگیرد و این اتفاق زمانی می‌افتد که سالن‌های متعدد فعال شوند، چون گروه‌هایی که در این سالن‌ها کار می‌کنند برای جذب تماشاگر با یکدیگر رقابت می‌کنند و با این شیوه است که ایده‌های تازه شکل می‌گیرد.

معجونی که نمایش«مترسگ» را فقط به مدت ۱۵ شب اجرا می‌کند، درباره‌ی اجرای محدود این اثر نمایشی توضیح داد: از آنجا که ظرفیت سالن زیاد است و چون اعضای گروه درگیر پروژه‌های دیگر می‌شوند، ناچار شدیم به ۱۵ اجرا بسنده کنیم. در این شیوه نباید اجازه بدهیم تماشاگر آرام‌آرام جذب شود بلکه باید یاد بگیریم به سرعت و در زمان کمتر تعداد تماشاگران بیشتری را جذب کنیم.

این استاد دانشگاه با ابراز خرسندی از اجرای نمایش‌اش در یک سالن جدید به ایسنا گفت: همین که سراغ راه‌اندازی یک سالن جدید رفتیم، خوب است. چون قرار است این سالن دوباره فعال شود. از سوی دیگر جذب تماشاگر در مدت زمانی کوتاه، دیگر چالش مهم ما در اجرای دوباره نمایش «مترسگ» بود.

 حسن معجونی با همراهی گروه تئاتر «لیو» مدت‌هاست نمایش‌هایش را در سالن‌های خصوصی تئاتر اجرا می‌کند. این کارگردان تاکنون نمایش‌هایی همچون «باغ آلبالو»، «مترسگ»، «به خاطر یک مشت روبل» و… را در سالن‌هایی همچون «حافظ» و تماشاخانه‌ی ایرانشهر به شکل کاملا خصوصی اجرا کرده است.

او در حال حاضر نمایش «مترسگ» را برای دومین بار به صحنه می برد که این اجرا در سالن سینما تئاتر کانون واقع در خیابان وزرا، کنار پارک ساعی انجام می‌شود و اجرایش فقط تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.