آیین افتتاح نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در خانه طباطبایی ها در کاشان برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: شامگاه یکشنبه ۲۰ مرداد ماه و همزمان با شب عید سعید قربان جشنواره نوزدهم نمایش های آیینی و سنتی در خانه طباطبایی ها در کاشان با حضور جمعی از مدیران هنری‌ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ مدیران کاشان و اصفهان و مردم شهر کاشان افتتاح شد.

در این مراسم که در بخش‌هایی از آن با بحر طویل خوانی بخشی حسین والی نژاد و سیاه بازی داود داداشی و علی فتحعلی همراه بود، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره، ابریشمی راد شهردار کاشان، حجت الاسلام انصاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اصفهان و مرتضایی فرماندار کاشان به ایراد سخنرانی پرداختند و از دو هنرمند قدیمی هنرهای نمایشی کاشان هم تقدیر کردند. داود فتحعلی بیگی در این مراسم به ارائه‌ گزارشی کوتاه پرداخت و اینکه تفاوت نگاه بعد از انقلاب به این نوع از هنرهای نمایشی چقدر با تغییر مثبت همراه بوده است.

ابریشمی راد شهردار کاشان هم در سخنانی با ابراز خوشنودی از برگزاری جشنواره به طور همزمان در کاشان گفت:جشنواره نمایش های آیینی متعلق به جامعه و یک اتفاق مردمی است. وقتی صحبت از یک جشنواره است فقط هدف برگزاری یک رویداد نیست چون در‌ گذر زمان یکی از مسائلی که به وجود می‌آید گسست فرهنگی است و امیدواریم این نوع گسست ها از طریق جشنواره برطرف و کمک شود تا نسل جدید با هنرهای قدیمی این سرزمین بیشتر آشنا شوند.‌

همچنین حجت الاسلام انصاری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان بیان کرد: ما در کشور عزیزمان دو سرمایه بزرگ داریم؛ یکی سرمایه فرهنگ باستانی کشورمان و یکی‌ هم فرهنگ اسلام عزیز. آیین های سنتی را چه از زاویه ایران باستان و چه ایران اسلامی نگاه کنیم می بینیم دارای سرمایه‌های زیادی است و کشورهایی که قدمت عمرشان به سیصد سال هم نمی‌رسد قطعا در مقابل کشوری مثل ایران، قابل مقایسه نیستند.

او افزود: یکی از زبان هایی که این فرهنگ را میتواند معرفی و به نسل های آینده منتقل کند هنر نمایش یا همان تئاتر است. نظام جمهوری اسلامی با درک صحیح هنر و بخصوص هنر نمایش در تثبیت و انتقال فرهنگ چنان نقشی داشته که ۳۰ سال است این جشنواره را تدارک دیده و باید به اهالی هنر و هنرهای نمایشی تبریک گفت که آیین های ملی ، خانوادگی و نیز مذهبی مثل تعزیه را در قالب هنر به مردم و دنیا منتقل میکنند.

در ادامه سید مجتبی حسینی معاون هنری متنی را قرائت کرد که در بخشی از آن نوشته بود: زادگاه نمایش، آیین هاست. آیین ها از گذشته های دور به عنوان عنصری معرفت آفرین و شکلی از ثبت و ضبط باورها، آداب، تاریخ و مناسک به شمار می‌آمده و تطابق خاستگاه این دو پدیده ، منجر به شباهت هایی در بازتاب بیرونی و کارکرد اجتماعی آن شده است. سرزمین دیرین ایران زادگاه آیین های یگانه ای است که همواره به اصلا توحید ،اصالت و همبستگی اجتماعی تاکید داشتند.

آمیختگی جان و جهان ایرانی به اداب و آیین های برآمده از باورها در لایه های زندگی این ملت متبلور است و در این میان تئاتر به مثابه رویکردی فرهنگی هنری پیوند دهنده انسان دیروز و امروز است. او گفت: براین باورم کشف، حفظ و جایگاه آیین ها و سنت هابی که در جلوه گاه نیایش و مناسک دینی، جشن ها، سوگواره ها، آداب اجتماعی و مسئولیت های فرد نمود داشتند می‌توانند در اصلاح الگو های اجتماعی امروز و نشاط آفرینی لازم، موثر باشد. حسین حداد و رضا کریمی دو هنرمندی بودند که در این مراسم تقدیر شدند.