رابرت ویلسون کارگردان نابغه تئاتر مدرن جهان روز 30 آوریل (10 اردیبهشت‌ماه) پرفورمنس «شوآیک» را برگرفته از شخصیتی با همین نام از ادبیات داستانی جمهوری چک در تئاتر بین‌المللی شهر پراگ روی صحنه می‌برد.

پایگاه خبری تئاتر: «شوآیک سرباز خوب» یکی از شاخص‌ترین آثار ادبیات جمهوری چک است که نگاهی طعنه آمیز و در عین حال ابزورد به مقوله جنگ دارد. رابرت ویلسون کارگردان مطرح و نابغه تئاتر مدرن جهان قصد دارد روز 30 آوریل (10 اردیبهشت‌ماه) پرفورمنس «شوآیک» را به شکل کافه‌ای، با تصاویر نمایشی و با تخیلی غافل‌گیر کننده اجرا کند.

این اجرا مطلقا به سال 1914 و وقوع جنگ جهانی اول نمی‌پردازد و زندگی امروز یعنی 100 سال بعد از پایان فاجعه جنگ جهانی و آغاز قرن 21 میلادی را مدنظر قرار می‌دهد. در این پرفورمنس کارل کراوس بازیگر تئاتر و  از هنرمندان نخبه تئاتر اروپا و جمهوری چک با رابرت ویلسون همکاری دارد.

طبق اعلام سایت رسمی رابرت ویلسون، انتظار آن می‌رود که همکاری قدرتمند یکی از هنرمندان نخبه تئاتر جمهوری چک با چهره جهانی تئاتر مدرن باعث تولید و اجرای اثری منحصر به فرد شود.

«تئاتر بین‌المللی پراگ»، «تئاتر بین‌المللی براتیسلاوای اسلواکی» و «تئاتر ویگسین هاوز بوداپست مجارستان» مجری طرح پرفورمنس «شوآیک» به کارگردانی رابرت ویلسون و بازی کارل کراوس هستند. همچنین تهیه این اثر هنری بر عهده سفارت جمهوری چک است.

پرفورمنس «شوآیک» به زبان چک و با بالانویس انگلیسی اجرا خواهد شد.

رابرت ویلسون کارگردان سرشناس و مطرح تئاتر مدرن جهان است که در کشورهای مختلف به خلق و اجرای آثار هنری مختلف پرداخته و شهرتی بین‌المللی دارد.