مراسم تجلیل از خسرو حکیم رابط نمایشنامه نویس پیشکسوت تئاتر و رادیو روز گذشته با حضور هنرمندان و شاگردان وی در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر:  مراسم تجلیل و بزرگداشت خسرو حکیم رابط نمایشنامه‌نویس پیشکسوت عرصه تئاتر و رادیو عصر یکشنبه 14 اردیبهشت ماه در قالب «جشن چهار فصل حکایت» و به همت مرکز هنرهای نمایشی رادیو در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان برپا شد.

در این مراسم هنرمندانی چون جعفر والی، ایرج راد، بهزاد فراهانی، محمد چرمشیر، رحمت امینی، نصرالله قادری، سعید اسدی، نادر برهانی مرند، حسین پارسایی، سید عباس عظیمی و... حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم مهدی دهقان نیری مدیر رادیو نمایش و رئیس مرکز هنرهای نمایشی رادیو عنوان کرد: از زمانی که صحبت از حماسه اقتصادی و سیاسی در کشور بود ما در رادیو نمایش بر این باور بودیم که بدون حماسه فرهنگی هیچ کدام از این دو امر به وقوع نمی پیوندد، به همین منظور قدمی در رواج حماسه فرهنگی برداشته و برنامه «فانوس» را تولید کردیم که در زمینه فرهنگ به بحث و تبادل نظر می پرداخت.

وی ادامه داد: خدا را شکر امسال بحث فرهنگ به شعار سال در کشور تبدیل شده و رادیو نمایش نیز که رسانه ای فرهنگی است و مطالب تخصصی و صنفی را بدون اینکه پا در کفش دیگران کند انتقال می دهد، وظیفه خودش دانسته که عزمی ملی در حوزه فرهنگ داشته باشد. بر همین اساس از همه هنرمندانی که دستی بر قلم دارند خواهشمندیم که در این امر ما را یاری دهند و متونشان را برای رادیو ارسال کنند. خوشبختانه از دو سال قبل به فرماندهی نادر برهانی مرند متون نمایشی در رادیو به ثبت می رسند که جای خوشحالی دارد.

دهقان نیری یادآور شد: تلاش کردیم در 4 فصل از 4 استاد بزرگوار حوزه نمایشنامه نویسی تجلیل کنیم که در فصل اول آن به استاد خسرو حکیم رابط اختصاص یافت. زمانی که استاد حکیم رابط در استودیوی 8 مرکز هنرهای نمایشی رادیو حضور پیدا کرده و خاطراتشان را خواندند غزلی در ذهن من شکل گرفت که فکر می کنم نشان‌دهنده خاطرات این بزرگوار باشد.

وی در ادامه این برنامه غزلی را که خودش سروده بود برای حضار قرائت کرد. بعد از صحبت‌های دهقان‌نیری، نماهنگی درباره حکیم‌رابط پخش شد که در این تصاویر وی درباره خودش و نوشته هایش صحبت می کرد. محسن قصابیان که اجرای این برنامه را بر عهده داشت نیز در میان صحبت‌های حاضران بخش‌هایی از کتاب خاطرات حکیم‌رابط را قرائت می کرد.

در بخش دیگری از این برنامه محمد چرمشیر از شاگردان قدیمی استاد حکیم‌رابط پشت میکروفن قرار گرفت و صحبتهایش را این گونه آغاز کرد: امروز 20 شهریور 1358 است و ما جمع شدیم در حیاط دانشکده هنرهای دراماتیک و قرار است مصاحبه ای حضوری داشته باشیم برای ورود به دانشکده. ما 50 نفر هستیم و قرار است 29 نفر از ما انتخاب شود. ما 50 نفر از بین هزار نفر برای این مصاحبه حضوری و بعد از دو امتحان کتبی انتخاب شده ایم.

وی در ادامه با اشاره به قبول شدنش در دانشکده هنرهای زیبا و اینکه خسرو حکیم رابط در طول یک‌سال که وی در این دانشکده درس می خوانده استادش بوده است، عنوان کرد: ما 29 نفری که در این دانشکده قبول شدیم در آن دوران به بچه‌های حکیم‌رابط معروف بودیم و من به نیابت از دوستانی که در آن دوران همکلاسی من بودند و امروز بسیاری از آنها از جمله عباس معروفی، علی معظمی، مریم آخوندی، صمد طاهری و ... در ایران ساکن نیستند از خسرو حکیم‌رابط استادی که بسیار به ما آموخت سپاسگزاری می کنم.

وی یادآور شد: حکیم‌رابط به ما آموخت که غیر از نمایش‌نویسی، تجربه زندگی را هم فرا بگیریم و این درس اول او بود. دومین چیزی که از او آموختم معلم بودن بود و چقدر هم خوب معلمی می‌کرد. هر بار که من مطلبی نوشتم به یاد افرادی بوده که به من چیزی را یاد دادند که البته مهمترین این افراد خسرو حکیم‌رابط است.

در ادامه نادر برهانی مرند نویسنده و کارگردان تئاتر و مدیر دفتر ادبیات نمایشی رادیو عنوان کرد: امروز خوشحالم که با افتخار عنوان کنم طبق آمار خودمان و با تمام سخت گیریهایی که خودمان برای خودمان اعمال کرده ایم مرکز هنرهای نمایشی رادیو 15 درصد رشد کیفی داشته است. امیدوارم روزهای خوشی به همت آقای دهقان‌نیری و دیگر مسئولان در پیش داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: تلاش کردیم بزرگداشتی در شان استاد حکیم‌رابط از طرف رادیویی‌ها برای وی برگزار کنیم. همچنین در طول یک هفته بیشتر برنامه‌های رادیو نمایش به نمایش‌های این هنرمند بزرگوار اختصاص داشت و همچنین برنامه‌های گفتگو محوری نیز ترتیب دادیم که درباره این هنرمند صحبت شود و شنوندگان رادیو نیز شاهد شنیدن کتاب خاطرات این هنرمند از زبان خودش بودند.

در بخش دیگری از این مراسم نصرالله قادری یکی دیگر از شاگردان حکیم رابط درباره وی گفت: متاسفانه نویسنده یتیم ابدی است. چون قرار نبود این برنامه به این کوتاهی باشد و من می خواستم درباره سیر تکوین کاراکتر در آثار حکیم رابط صحبت کنم اما به من اعلام کردند که وقت کوتاه است و من یاد حمام های نمره یا پلاتوهای اداره تئاتر افتادم که ما مجبور بودیم سر زمان مشخصی از آن مکان ها بیرون بیاییم.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر ادامه داد: من از شاگردان استادان حکیم رابط بودم و بیش از هر چیز از او آموختم که آدم باشم. او نمایشنامه‌نویسی معلم است. حکیم‌رابط معلم و نمایشنامه‌نویسی آرام، صبور و عاشق است. آنچنان می نویسد که زندگی می کند و آنچنان زندگی می کند که می نویسد.

وی در پایان صحبتهایش متذکر شد: او بیش از هر چیزی به ما آموخت که عشق چیست. حتی روزگاری که وی وارد تشکل های مختلف می شد و برای حمایت از نمایشنامه نویسی تلاش می کرد باز هم عاشق بود. چهره حقیقی او را افرادی می بینند که یا شاگردش هستند یا با او زندگی کردند. او به ما آموخت که از نردبان قلم برای نام، بالا نرویم و برای بدست آوردن نان قلم بدست نگیریم.

در ادامه مراسم با حضور ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر، جعفر والی، مهدی دهقان نیری، سید عباس عظیمی، حسین پارسایی، حمیدرضا اردلان و بهزاد صدیقی از خسرو حکیم رابط با اهدای لوح تقدیر و هدیه تقدیر شد.

مرکز هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش نشان عالی این مرکز را به وی اهدا کرد و همچنین لوح و هدایایی از طرف خانه تئاتر، خانه هنرمندان، کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، موسسه هنرمندان پیشکسوت و ... به وی اهدا شد.

همچنین قرار بود حسین طاهری مدیر مرکز هنرهای نمایشی نیز در این مراسم حضور داشته باشد و لوح تقدیر و هدیه این مرکز را به حکیم رابط اهدا کند که به دلیل همزمانی برنامه دیگری با این مراسم در جلسه بزرگداشت این هنرمند حضور پیدا نکرد.

حکیم رابط نیز در پایان این مراسم عنوان کرد: سلام بر پاره اصلی هستی ام، همسرم. آهوی خوب، مهربان و تندیس باشکوه رنج و تحمل و ایثار. همچنین از دوستانی که گرم‌دست و پرشتاب بار تدارک این مراسم دلنشین را بر دوش کشیدند سپاسگزارم. خوشبخت معلمی که دانشجویانش از او پیشی گیرند که من نیز بسیار از محمد چرمشیر، نادر برهانی مرند و نصرالله قادری آموختم.

وی در پایان این مراسم با اشاره به اینکه در نگارش کتاب خاطراتش ذهن وی تنها آینه ای مقابل اتفاقات رخ داده در سالهای اخیر بوده است، بخش‌هایی از نمایشنامه های «یاغی ها»، «آنجا که ماهی‌ها سنگ می شوند»، «پیرزن مهربان»، «روشنی چشمانم» و فیلمنامه «تشنگی، آب، چرخ» را برای حاضران در مراسم قرائت کرد.

در پایان نیز همه هنرمندان حاضر در جلسه با خسرو حکیم رابط عکس یادگاری گرفتند و بسته صوتی که شامل کتاب خاطرات این هنرمند بود به حاضران اهدا شد.

این برنامه به همت مرکز هنرهای نمایشی رادیو نمایش با عنوان «فصل اول: من با کدام ابر...» برگزار شد که به تجلیل از خسرو حکیم‌رابط اختصاص داشت.

فصل های دوم، سوم و چهارم این برنامه به بزرگداشت هنرمندانی چون محمود استاد محمد، اکبر رادی و محمد چرمشیر اختصاص دارد.