اسماعیل خلج می گوید، نمایش «جمعه کشی» تاریخ انقضا ندارد و پس از ۴۵ سال آن را با تفکر امروزش روی صحنه می‌برد.

پایگاه خبری تئاتر: این نمایشنامه نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر در نشست نمایش «جمعه کشی»که سه شنبه دوم مهرماه در لابی ورودی و نه حتی در کافه تماشاخانه یا لابی طبقه دوم تماشاخانه سنگلج برگزار شد، بیان کرد: این نمایش که از تکنیک های تئاتری بهره می‌برد در آن سال‌هایی که اولین‌بار اجرا شد با تمرین‌های زیاد همراه بود و فرصت کافی وجود داشت تا بازیگرها نقش خود را درآورند ولی الان به دلیل کمبود وقت بیش از یک ماه تمرین نداشتیم و البته این را به عنوان بهانه نمی‌گویم چون هیچ بهانه ای قابل قبول نیست.

او که بعد از انقلاب هم چندین نمایشنامه نوشته و در کنار تله تئاتر اجرا کرده است، افزود: ما در این نمایش یک اجرای جدید و پیشرو را روی صحنه می‌بریم و به نظرم تاریخ انقضا ندارد و این طور نیست که کهنه شده باشد در واقع معتقدم «جمعه کشی» از بی‌زمان‌ترین نمایش‌های من است.

وی در پاسخ به اینکه چرا دوباره سراغ این نمایشنامه قدیمی رفته و نمایشی جدید را اجرا نمی‌کند؟ گفت: این‌طور نیست که در نوشتن نمایشنامه جدید ناتوان باشم ولی تمام وقتم مربوط به نوشتن تحقیقی است که ۳۵ سال است، مشغول آن هستم. خودم خیلی راغب هستم به این کار چون ۴۵ سال قبل من ۳۰ ساله بودم و در یک فضا و اتمسفری دیگر زندگی می‌کردم. تحت تاثیر احساسات دیگرانی بودم که اکثرا شاعر یا نمایشنامه نویس بودند و در آن زمان کارهایی را می‌دیدم که همه بهترین هنرپیشه‌ها بودند و در یک نمایش می‌شد همه آن‌ها را با هم روی صحنه دید.

خلج گفت: من در این سال‌ها باز هم زندگی کردم و نوشتم و الان که دوباره می‌خواهم «جمعه کشی» را کار کنم به عقب برنمی‌گردم و آن را با تفکر الآنم برای همین جهان و ارائه به همین مردم تنظیم کرده‌ام. من ضعف کمبود نمایشنامه ندارم و انتخابم برای این است که به نظرم این نمایشنامه هنوز تازه است.

او خاطرنشان کرد:‌ ما در آن سال‌هایی که در کارگاه نمایش کار می‌کردیم یاد می‌گرفتیم که موقع نوشتن، هر متن با متن دیگرمان تفاوت داشته باشد و کارگردانی و بازی‌هایمان نیز تکراری نباشد. این اصل هنوز برای من اجرا می‌شود.

وی در آخر به فعالیت‌های دیگرش نیز اشاره کرد و گفت:‌ مدتی قبل یک نمایشگاه نقاشی در خانه هنرمندان ایران داشتم ولی بعضی دوستانم نمی‌دانستند که من از کوچکی نقاشی می کردم در حالی که از کوچکی کارگردان ‌و نویسنده هم بودم و هنوز خود را شاگرد می‌دانم.‌

در این نشست مسعود رحیم‌پور، علی فتحعلی و مجید گیاهچی نیز به عنوان بازیگر و مجری طرح نمایش حضور داشتند.

این نمایش از هفتم مهرماه با بازی محمود حسینی، علی خازنی، محمدرضا خسرویان، اسماعیل خلج، مسعود رحیم‌پور، افشین زارعی و علی فتحعلی در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.