منتقد ارشد گاردین با دادن پنج ستاره کامل به فیلم «مرد ایرلندی» ساخته «مارتین اسکورسیزی»، این فیلم را احیای ژانر مافیایی در سینما دانست.

پایگاه خبری تئاتر: «پیتر بردشاو» در مطلبی درباره فیلم «مرد ایرلندی» آورده است: «مارتین اسکورسیزی» با بهترین فیلم خود از زمان ساخت «رفقای خوب» و یکی از بهترین آثارش به سینما بازگشته است. این فیلم مافیایی با بازی‌های فوق‌العاده و فیلمبرداری هیجان‌انگیز به موضوع خشونت، خیانت، دروغ و شکست عاطفی می‌پردازد که با بازی «رابرت دنیرو»، «جو پشی» و «آل پاچینو» همراه است. در «مرد ایرلندی» از فناوری‌های کامپیوتری برای جوان‌سازی استفاده شده است و «رابرت دنیرو» را با چهره‌ای جوان‌تر از معمول در فیلم می‌بینید. 

داستان فیلم روایتگر داستان یک قاتل تبهکار اهل فیلادلفیا به نام «فرانک شیرن» (مرد ایرلندی) و نقش مرموز او در قتل «جیمی هوفا»  رهبر اتحادیه کارگران آمریکا در سال ۱۹۷۵ است. «استیو زایلیان» که پیش از این در فیلم «دار و دسته‌های نیویورکی» با «اسکورسیزی» همکاری داشته، فیلمنامه «مرد ایرلندی» را با اقتباس از رمان پرفروش «شنیدم خانه‌ها را رنگ کردی» نوشته «چالز برنت» نوشته است و در این کتاب بود که که اهمیت نقش «فرانک شیرن» در قتل «جیمی هوفا» تاکید شد.

در فیلم «هوفا» به کارگردانی «دنی دویتو» که در سال ۱۹۹۲ ساخته شده هیچ اشاره‌ای به «فرانک شیرن» نشده است. «رنگ‌کردن خانه‌ها» یک کُد برای انجام قتل‌های مافیایی است و معنای آن رنگ کردن خانه با خون است.

«اسکورسیزی » برای بازیگران این فیلم دست به انتخاب مجموعه‌ای سوپراستارها زده است که بازی‌های درخشانی مقابل دوربین داشته‌اند. چهره محکم و بی‌احساس «رابرت دنیرو» در نقش «فرانک شیرن» به بهترین شکل معنا یافته است، کهنه‌سرباز جنگ جهانی دوم که تجربه او در جنگ و کشتن  زندانیان دشمن او را تبدیل به فردی بی‌احساس کرده است.

پس از جنگ، او به عنوان راننده کامیون مشغول به کار می‌شود و با یکی از چهره‌های بالادست مافیایی به نام «راسل بوفالینو» آشنا می‌شود. نقش «بوفالینو» را «جو پشی» ایفا کرده است که پس از چندین سال کناره‌گیری از سینما بالاخره بازی در این فیلم را پذیرفت و بازی درخشانی از خود بر جای گذاشته است. «جو پشی»ـ در «مرد ایرلندی» آن شخصیت ترسناک و بداخلاق فیلم‌های قبلش نیست و با صدایی بسیار آهسته صحبت می‌کند. 

 

«راسل بوفالینو» در ادامه «فرانک شیرن» را به رئیسش «جیمی هوفا» (با بازی بی‌نقص آل پاچینو) معرفی می‌کند. «هوفا» دارای ارتباطات مافیایی است و به اعضای مافیا از محل صندوق بازنشتگی اتحادیه کارگری وام می‌دهد و در ازای آن بخشی از سود فعالیت آن‌ها را به جیب می‌زند و زمانی که به تهدید و ترساندن مردم نیاز دارد نیز از افراد مافیا استفاده می‌کند. «هوفا» از این طریق با «فران شیرن» آشنا می‌شود و دوستی عمیقی میان آن‌ها ایجاد می‌شود. «شیرن» تبدیل به آدم همه‌ کاره، محافظ، مشاور و رفیق «هوفا» می‌شود و حتی اغلب در هتل نیز با هم یک اتاق می‌گیرند، اما مشکلاتی در راه است ... و «هوفا» به جرم فساد و کلاهبرداری به زندان می‌افتد و امپراتوری خود را از دست می‌دهد و در نتیجه مافیا را تهدید به افشاگری می‌کند و ...

«دنیرو» و «پشی» هر دو نسبت به «آل پاچینو» در فیلم دیالوگ کمتری دارند اما باز هم نقش این دو چشمگیر است. «ری رومانو»، «استفن گراهام» و «هروی کیتل» نیز از جمله دیگر بازیگران «مرد ایرلندی» هستند که بازی‌های فوق‌العاده‌ای در فیلم داشته‌اند. «مرد ایرلندی» البته شباهت‌هایی به فیلم «رفقای خوب» اسکورسیزی دارد اما گانگسترهای آن سالخورده‌تر و محتاط‌ترند و به نظر نمی‌رسد به راحتی فیلم «رفقای خوب» اوقات خوش داشته باشند، اما نگرانی‌های آنها یکسان است. 

«پیتر بردشاو» در انتهای مطلب خود می‌نویسد: هیچ کس به جز اسکورسیزی و تیم بازیگری فوق‌العاده او نمی‌توانست فیلم «مرد ایرندی» را با چنین قدرت بسازد و مخاطب را متقاعد کند که تصاویرش همچنان زنده است. مخاطبان سینما دلایل کافی برای خسته شدن از سبک فیلم‌های مافیایی داشتند اما «اسکورسیزی» توانست این ژانر را دوباره به کانون توجهات بازگرداند، بویژه از طریق تمرکز بر روی زوال روحی و حس گناه «فرانک شیرن»؛ مردی که سال‌ها پیش حس پشیمانی و ندامت را در خود کشته بود حالا نمی‌تواند با احساسات خود کنار بیاید و این یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ «اسکورسیزی» است. 

«مرد ایرلندی» که با هزینه ۱۶۰ میلیون دلاری ساخته شده است، یکی از امیدهای اصلی کمپانی نتفلیکس در جوایز اسکار ۲۰۲۰ محسوب می‌شود. این فیلم که محصول کمپانی نتفلیکس است از تاریخ اول نوامبر به صورت محدود اکران خود را آغاز کرده و به تدریج در چند کشور خارجی نیز اکران می‌شود اما از تاریخ ۲۷ نوامبر تنها از طریق سرویس نتفلیکس قابل مشاهده خواهد بود.