آیین افتتاح نمایش «هملت» به کارگردانی آرش دادگر شب گذشته 30 اردیبهشت ماه با حضور هنرمندانی چون هما روستا، منیژه محامدی، سیاوش طهمورث، دانیال حکیمی و... در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: مراسم افتتاح نمایش «هملت» شامگاه سه شنبه 30 اردیبهشت با حضور هما روستا، مجید سرسنگی رییس تماشاخانه ایرانشهر، ولی الله شیراندامی، ضیاالدین دری،حمید لبخنده، مسعود فروتن، محمد اسکندری، منیژه محامدی، رویا افشار، دانیال حکیمی، اسماعیل خلج، سیاوش طهمورث، هوشنگ قوانلو، جمشید گرگین، ناصر بزرگمهر، کوروش نریمانی، روناک یونسی، زهرا داوودنژاد، حدیث امینی، آناهیتا دری، منصور خلج، حسن باستانی، حدیث میرامیری، محمود رضا رحیمی، انوشیروان فاطمی، فرهاد تجویدی، توحید معصومی، بنفشه اعرابی، محسن حسن زاده، طوفان مهردادیان، مجید گیاهچی، سعید چنگیزیان و ... در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

هما روستا در این مراسم که با اجرای مسعود فروتن همراه بود، گفت: دادگر سال ها پیش نمایشی دیگر از شکسپیر با عنوان «شاه لیر» را روی صحنه برده بود که من به اتفاق حمید سمندریان متن آن را دیدیم. تا آن زمان وی را ندیده بودم ولی تاحدی کار دادگر خلاق، نو و زیبا بود که حیرت زده شدیم.

وی ادامه داد: این خلاقیت روحیه ای به ما داد و ما از وی آموختیم که می توان به آثار کلاسیک نگاهی دیگر داشت. امروز نیز بسیار خوشحال هستم که زنگ آیین افتتاحیه نمایش وی را به صدا در می آورم گر چه دوست داشتم به جای زنگ افتتاح صدای ناقوس را به گوش علاقمندان هنر نمایش می رساندم.

مجید سرسنگی رییس تماشاخانه ایرانشهر نیز در این مراسم با یادی از زنده یاد حمید سمندریان، گفت: اردیبهشت ماه، ماهی است که بزرگ تئاتر ایران متولد شد. وی مرد فرهیخته ای بود که نسل ها دانشش را به علاقمندان و هنرجویان منتقل کرده است و من سالروز تولدش را که چند شب گذشته نیز مراسمی با این عنوان برگزار شد، تبریک می گویم.

وی ادامه داد: درست است که هما روستا با نام سمندریان گره خورده است ولی روستا شخصیت هنری مستقلی دارد و جدا از اینکه یار همیشگی سمندریان بوده در حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون نیز کارهای ارزشمندی انجام داده اند که حتماً در خاطره تاریخ باقی می ماند.

رییس تماشاخانه ایرانشهر با اشاره به برپایی هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی در طی هفته گذشته اذعان کرد: چند روز پیش آثاری از این جشنواره را شاهد بودم که برای من که 25 سال برای جوانان تدریس می کنم، شوق برانگیز بود. از سوی دیگر تاسف برانگیز است که با وجود اینکه کارهای خوب و خلاقانه ای روی صحنه رفتند در اجرای آثار مشکلاتی وجود دارد که ای کاش مسئولان کشوری با حضورشان از اینکه چگونه جوانان پرچم دار هنر کشور می‌شوند، آگاه می شدند.

سرسنگی با اعلام اینکه چندین اثر نمایشی از آثار جوانان در تماشاخانه انتظامی روی صحنه خواهد رفت، اظهار کرد: امیدوارم این اقدام در دیگر سالن های نمایشی هم اجرایی شود و جوانان از حضور اساتید بهره مند شوند و در آینده حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی درباره نمایش «هملت» گفت: من این اثر نمایشی را در قالب جشنواره بین المللی تئاتر فجر ندیدم، ولی تعاریف زیادی از این نمایش شنیدم و بنابراین در اولین فرصت خواستم تا دادگر کارش را در این تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه ببرد که امیدوارم برای تماشاگران نیز لذت بخش باشد و بتوانند اثر ارزشمندی را که طی ماه ها مرارت به سرانجام رسیده است شاهد باشند.

آرش دادگر نیز در مراسم افتتاحیه نمایش خود گفت: من تا آخرین لحظه اجرا کنار گروهم هستم چرا که خودم را در اجرا سهیم می دانم و امیدوارم اجرایی که ارائه می شود برای همگان رضایت‌بخش باشد. من سعی می کنم تئاتر کار کنم و محصول فرهنگی ارائه دهم تا تماشاگر در پایان اجرا فکر نکند زمانش را به هدر داده است. تمام تلاشم بر این است که مخاطب احساس مشارکت داشته باشد.

وی اعلام کرد: این نمایش حاصل 5 ماه تلاش گروه کوانتوم و 4 سال تلاش شهرام احمدزاده نویسنده اثر است. فکر نمی کنم نویسنده ای باشد که دوست داشته باشد که یک خط از متننش حذف شود. من متن 400 صفحه ای وی را به 65 صفحه رسانده ام.

در پایان این مراسم زنگ آیین افتتاح این اثر نمایشی توسط هما روستا به صدا در آمد و هنرمندان حاضر تابلوی این مراسم را امضا کردند. نمایش «هملت» به کارگردانی آرش دادگر از این پس هر شب ساعت 20:30 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود.