حمید پورآذری گفت: مهمترین نکته در مدیریت تئاتر شهر این است که مدیر این مجموعه چقدر اختیارات دارد.

پایگاه خبری تئاتر: پورآذری درباره مهمترین اولویت مدیر جدید مجموعه تئاتر شهر گفت: در گام اول رئیس تئاتر شهر باید اختیارات کامل داشته باشد‌ و تا زمانی که این اتفاق نیفتد‌، نمی‌توانیم مدیریت این مجموعه را ارزیابی کنیم.

او با اشاره به حضور پریسا مقتدی به عنوان اولین مدیر زن در مجموعه تئاتر شهر اضافه کرد: وقتی خبر مدیریت ایشان را شنیدم بسیار خوشحال شدم چرا که خانم مقتدی سابقه بسیار خوبی در مدیریت تالار هنر داشت. بعد از تالار هنر هم به تماشاخانه سنگلج رفت اما چون مدت زیادی در این مجموعه نبود‌، نمی‌تان مدیریتش را ارزیابی کرد.

پور آذری به حضور پریسا مقتدی به عنوان مدیر اجرایی و هماهنگی مجموعه تئاتر شهر اشاره کرد و یادآور شد: ایشان قبل از اینکه به عنوان مدیر تئاتر شهر انتخاب شوند. مدیریت اجرایی این مجموعه را برعهده داشت و یکی از محاسنش این است که کاملا به مشکلات تئاتر شهر واقف است. اما مساله اصلی این است که اگر می‌خواهیم مدیر توانمندی داشته باشیم. باید اختیارات توانمندانه هم به او بدهیم.

کارگردان نمایش «دور دوفرمان» اضافه کرد: نمی‌دانم مدیر تئاتر شهر چقدر آزادی عمل دارد و با این شرایط چه تواقعاتی می‌توانیم از او داشته باشیم. هرچند تئاتر شهر مجموعه‌ای دولتی است اما باید دید بخش دولتی چقدر به مدیران زیر مجموعه‌اش اعتماد دارد و مسئولیت را از خود بر می‌دارد و به آنها تفویض می‌کند. اگر مدیر اختیارات تام داشته باشد می‌توان عملکردش را ارزیابی کرد اما اگر اختیاراتش کم باشد برنامه‌هایش دچار مشکل خواهد شد و ما هم دچار چندگانگی می‌شویم.

پورآذری مجموعه تئاتر شهر را دارای پیچیدگی‌ها و پراکندگی‌های بسیار دانست و گفت: این موضوعات سبب می‌شود که مدیریت این مجموعه دشوار باشد.

او با اشاره به حضور مقتدرانه‌ سال‌های قبل، حسین پاکدل در سمت مدیریت مجموعه تئاتر شهر یادآور شد: ایشان بسیار قاطع و با اختیار بود و توانست نظم لازم را در تئاتر شهر ایجاد کند. همچنان که در کنارش فرد بسیار کاربلدی به نام امیرهوشنگ فردوس حضور داشت و مجموعه اینها باعث شد تئاتر شهر نظم و انضباط خوبی پیدا کند.

کارگردان نمایش «ادیپ» اضافه کرد: در حال حاضر نیز فارغ از جبهه‌گیری و حساسیت کاذب باید به مدیر تئاتر شهر اختیار تام داد و ایشان هم باید یکسری افراد خبره و کاربلد را کنار دستش بگذارد تا بتواند این وضع نابسامان‌، به سامان کند. زیرا که حال تئاتر شهر خوب نیست و در سال‌های اخیر مثل محله برو و بیا بوده است.

پورآذری با تاکید بر اینکه تئاتر شهر باید جایگاه و شانیت واقعی خود را پیدا کند،‌ یادآور شد: این مجموعه باید دوباره به وضعیتی برسد که همه تئاتری‌ها آرزویشان کارکردن در تئاتر شهر باشد. اما متاسفانه هنوز حتی بسیاری جزئیات در این مجموعه شکل نادرستی دارد. از وضعیت صندلی‌ها تا سرویس‌های بهداشتی، برخورد حراست‌ و گیشه تا مساله کم اهمیت‌تری مانند نبود اینترنت در تئاتری‌ترین مجموعه ایران همه اینها مسائلی است که این مجموعه با آن دست به گریبان است.

او همچنین از هنرمندان تئاتر خواست خیلی منطقی با قضایا برخورد کنند و توقعات نادرست نداشته باشند.

پور آذری گفت: نباید فکر کنیم اگر ما به جای مدیر تئاتر شهر بودیم چنین و چنان می‌کردیم. همه ما باید کمک کنیم تا وضعیت تئاتر شهر بهتر شود و برای این منظور باید منافع فردی را کنار بگذاریم و مدام به دنبال این نباشیم که برای خودمان سالن بگیریم بلکه باید کنار مدیر تئاتر شهر باشیم و به او کمک کنیم.

سرپرست گروه تئاتر «پاپتی ها» تاکید کرد: اگر حال تئاتر شهر خوب شود حال همه ما خوب خواهد شد. اوضاع تئاتر هر مملکتی را باید از وضعیت تئاتر شهرش فهمید. همچنان که زمین چمن در هر کشوری نشانگر وضعیت فوتبال آن کشور است.

او در ادامه با اشاره به بازسازی نیمه تمام مجموعه تئاتر شهر اظهار امیدواری کرد: ادامه این بازسازی به فردی کارشناس و کاربلد سپرده شود.

پورآذری گفت: فراموش نکنید در جامعه تئاتر مدیر کاربلدی همچون بهروز غریب‌پور داریم که پیش از این امتحانش را در چند جای مهم مثل فرهنگسرای بهمن و خانه هنرمندان ایران پس داده است و چه خوب است، بازسازی را به او بسپاریم تا اینکه مثل بازسازی سال 86 هیاتی و دورهمی انجام نشود که بعد از آن قیافه تئاتر شهر شبیه چلو کبابی‌ها شد.

 چندی پیش پریسا مقتدی که پیش از این مدیریت تالار هنر‌، تماشاخانه سنگلج و مدیریت اجرایی تئاتر شهر را برعهده داشته است به عنوان مدیر مجموعه تئاتر شهر انتخاب شد.