مدیر سینماهای جشنواره فیلم فجر درباره چگونگی انتخاب و حذف برخی از سینماها از فهرست سینماهای مردمی سی و هشتمین جشنواره توضیحاتی ارائه کرد.
پایگاه خبری تئاتر: در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۵ سینما برای اکران‌های مردمی این جشنواره، انتخاب شده‌اند؛ سینماهای منتخب عبارتند از پردیس سینمایی آزادی، سینما استقلال، پردیس سینمایی ایران‌مال، پردیس سینمایی باغ کتاب، پردیس سینمایی تماشا، سینما جوان، پردیس سینمایی راگا، پردیس سینمایی زندگی، پردیس سینمایی فرهنگ، سینما فجر اسلامشهر (سالن اصلی)، پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی کیان، سینما ماندانا، پردیس سینمایی مگامال و موزه سینما.

از بین سینماهای اعلام شده از سوی دبیرخانه این دوره از جشنواره فیلم فجر، ۱۰ پردیس سینمایی و ۵ سینما در فهرست سینماهای مردمی جشنواره به چشم می‌خورد. اما در این لیست شاهد حذف ۲ سینمای آستارا و شکوفه در قیاس با فهرست میزبانان مردمی جشنواره گذشته و افزوده شدن سه سینمای جدید هستیم.

پارکینگ مشکل اصلی سینماهایی که انتخاب نشدند

محمدرضا فرجی مدیر سینماهای جشنواره فیلم فجر درباره حذف این ۲ سینما توضیح داد: ملاک‌های مختلفی برای انتخاب سینماهای جشنواره فیلم فجر وجود دارد، که از آن جمله می‌توان به این اشاره کرد که سینماها باید از وضعیت پارکینگ مناسب برخوردار باشند، البته این حرف به آن معنا نیست که سینما حتماً باید پارکینگ داشته باشد، بلکه لااقل فضای اطراف سینما باید برای پارک ماشین مناسب باشد، اما متاسفانه سینما آستارا چنین امکانی ندارد و همین مساله باعث ایجاد مشکل برای مخاطب می‌شود.

وی درباره اینکه چرا سال گذشته آستارا در بین سینماهای مردمی قرار داشت، توضیح داد: یکی از سیاست‌های سازمان سینمایی و دفتر جشنواره فیلم فجر، این است که برای تشویق سینماداران برای ارتقا سینماهای خود از نظر کیفی و فنی، سینماهایی که به‌روز شده‌اند، در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند، سینما آستارا نیز سال گذشته از این رویکرد تشویقی استفاده کرد، اما در این دوره با وجود پردیس‌های جدیدی که در حال اضافه شدن به ناوگان سینمایی کشور هستند رقابت‌ها سخت تر شده است.

«موزه سینما» به روز رسانی شده است

مدیر سینماهای جشنواره فیلم فجر گفت: موزه سینما که البته طی چند سال گذشته مردمی نبوده است، به تازگی از لحاظ کیفی و فنی به‌روزرسانی شده است و همین مساله سبب شد تا برای سینماهای مردمی انتخاب شود.

وی تاکید کرد: موزه سینما و سینما آستارا از نظر جغرافیایی به هم نزدیک هستند و مشکلی در این زمینه برای مخاطبان این بخش از تهران پیش نمی‌آید.

فرجی درباره حذف سینما «شکوفه» هم توضیح داد: باید این را بگویم که این سینما نیز مشکل پارکینگ داشت، این سینما در میدان شهدا قرار دارد و فضای داخلی آن مناسب برگزاری جشنواره فیلم فجر نیست.

افتتاح پردیس‌های سینمایی جدید

وی درباره پردیس‌های سینمایی انتخاب شده برای میزبانی جشنواره فجر بیان کرد: در حال حاضر چندین پردیس سینمایی برای حضور در جشنواره فیلم فجر در حال آماده شدن هستند که افتتاح آن‌ها همزمان با آغاز جشنواره فیلم فجر خواهد بود. از جمله این پردیس‌ها می‌توان به «گالریا» در ولنجک و یک پردیس در نازی آباد اشاره کرد. سینما «بهمن» هم که به زودی به سینماهای چند سالن اضافه می‌شود و «صبامال» در چهارراه لشکر، در تلاش هستند که خود را برای حضور در جشنواره آماده کنند.

مدیر سینماهای جشنواره فیلم فجر همچنین با اشاره به انتخاب سینماهای مردمی توضیح داد: بخشی از سینماهایی که به عنوان سینماهای مردمی انتخاب نشده‌اند، در لیست سینمای هنرمندان هستند و این سینماها نیز باید کیفیت فنی سینماهای خود را بالا ببرند.

وی در پاسخ به این پرسش که با این روند، در آینده تنها پردیس‌های سینمایی برای جشنواره فیلم فجر انتخاب می‌شوند، بیان کرد: دلیل توجه ما به پردیس‌ها این است که فضای داخلی آن‌ها بسیار مناسب است و می‌توان گفت که پردیس‌هایی که در حال حاضر فعالیت می‌کنند، به استانداردهای جهانی نزدیک هستند، طبیعی است که برای مخاطبان جشنواره فیلم فجر، باید آرامش و آسایش لازم فراهم شود.

فرجی در پایان گفت: به سینماهای تک سالنه اعلام شده است که اگر همگام با استانداردسازی سینما تلاش نکنند در رقابت با دیگر سینماها جا می‌مانند.