با اعلام نهایی نتایج آثار سینمایی حاضر در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، فیلم سینمایی «ریست» نخستین تجربه کارگردانی «محمدرضا لطفی» در عرصه فیلم بلند سینمایی به عنوان یکی از حاضران این دوره از مهمترین رویداد سینمایی کشور معرفی شد.

پایگاه خبری تئاتر: با اعلام نهایی نتایج آثار سینمایی حاضر در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، فیلم سینمایی «ریست» نخستین تجربه کارگردانی «محمدرضا لطفی» در عرصه فیلم بلند سینمایی به عنوان یکی از حاضران این دوره از مهمترین رویداد سینمایی کشور معرفی شد.

محمدرضا لطفی اما پیش از این تجربه کارگردانی فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» را در کارنامه دارد، فیلمی که البته به صورت ویدیویی ساخته شد و به همین دلیل فیلم سینمایی «ریست» را می‌توان با توجه به دریافت مجوز ساخت سینمایی نخستین تجربه لطفی اعلام کرد. 

بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر همواره محلی برای بروز استعدادهای جدید سینمایی بوده است، امسال لطفی می تواند با توجه به فهرست بازیگران مطرح سینما و تئاتر در فیلم سینمایی «ریست» موفقیت‌های بسیاری را از فجر امسال به دست آورد. 

رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، حامد رحیمی نصر، پریسا محمدی و رقیه افشین پور بازیگران این «ریست» هستند.

رضا بهبودی تاکنون در آثار مختلفی به ایفای نقش پرداخته و در ادوار مختلف جشنواره حاضر بوده است، اما شاید فیلم سینمایی ریست بتواند نخستین شانس جدی او برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد باشد، شانسی که با توجه به نقش کلیدی وی در ریست چندان دور از دسترس نیست. 

 

در خلاصه داستان این فیلم آمده: احساس می‌کنم دیوونه شدم... یه جورایی به تمام دوربین‌های مداربسته که دارن آدم رو کنترل می‌کنن حساسیت پیدا کردم... اونقدر توی این ماجرا غرق شدم که احساس می‌کنم پشت همه این دوربینا یه نفره... یه نفر که چهار چشمی داره منو نگاه می‌کنه!

یکی از ویژگی های خاص فیلم سینمایی ریست بدون فیلمبرداری آن است، فیلمبرداری این فیلم سینمایی بنا به ساختار فیلمنامه و تصمیم عوامل سازنده، با سه تا هفت دوربین بوده که به صورت ثابت و متحرک به روایت قصه می‌پردازند. این روایت از نگاه دوربین مخفی است؛ یعنی شرح حال و کنکاش درون آدم‌ها از نگاهی که خودشان بیان نمی‌کنند.

 

دو نسخه سیاه و سفید و رنگی از این اثر آماده شده که هر دو قابلیت اکران دارند. از دیگر نکات جالب ریست حضور سید امیر سیدزاده در مقام تهیه کننده است، وی هم اکنون یکی از نقش‌های اصلی سریال «پایتخت ۶» را ایفا می‌کند.

عوامل «ریست» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: محمدرضا لطفی، تهیه کننده: سید امیر سید زاده، مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان، طراح صحنه و لباس: افسانه صرفه جو، طراح گریم: پدرام زرگر صدابردار: علی گراکویی، تدوین: بابک قائم، مدیر تولید: محمد سید زاده، جانشین تولید: حامد آزادی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: مرجان بقایی، گرافیست: علی قدیمی، عکاس: رامونا میریان.